Movie Review | 13B – Fear Has A New Address (2009)

Thursday 10 February 2022

Director : Vikram K. Kumar

Writer : Abhinav Kashyap, Vikram K. Kumar

Cast : R. Madhavan, Poonam Dhillon, Nitu Chandra, Sachin Khedekar, Murli Sharma

Production Company : Reliance Big Pictures, Wide Angle Creations

Distributor : Reliance Big Pictures

Genre : Horror / Thriller

Running Time : 146 minutes

Release Date : 6 March 2009

Trailer :


Manohar (R.Madhavan) dan abangnya buat pinjaman bersama untuk beli rumah apartment baru untuk mereka sekeluarga. Rumah tersebut luas untuk mereka berlapan tinggal bersama. Kejiranan juga tak ada masalah tapi setiap pagi Priya akan mengadu tentang susu segar menjadi basi setiap kali dia panaskan untuk mereka bersarapan. 

Manohar tak ambil pusing bila ibu dia bagitahu ada perkara tak elok akan jadi di rumah tersebut sebab tu cuma kepercayaan karut. Tambahan pula mereka baru saja berpindah. Mana pulak nak cari duit untuk bayar pinjaman rumah dan menyewa di rumah lain? Dia cuma bersabar walaupun lif di apartment tersebut akan meragam setiap kali dia guna. 

Manohar perasan gambar dia akan rosak setiap kali ambil menggunakan handphone baru tapi bila diambil di luar rumah elok pula gambarnya. Sedikit demi sedikit dia mula percaya tentang alam ghaib dan roh yang tak tenang. Bila dia berjumpa dengan Dr. Shinde (Sachin Khedekar) untuk cari jawapan kepada gangguan tersebut, Manohar mula dapat hint yang roh tersebut cuba berhubung dengan dia untuk selesaikan urusan mereka di dunia. 

Dah lama nak tengok movie 13B – Fear Has A New Address sebab ramai yang cakap best jalan cerita dia. Susah jugak nak cari sebab movie ni movie lama, diterbitkan pada tahun 2009. Nasib baik lah ada streaming platform yang tayang balik naskhah seram arahan Vikram K. Kumar. Memang betul jalan cerita dia menarik dan penceritaan juga bersifat straightforward. 

Setiap kali Manohar diganggu, mula la rasa pelik sebab nak tahu apa yang cuba hantu tu sampaikan. Uniknya movie seram ni tak ada hantu yang muncul pun sampai lah ke hujung cerita. Sepenuhnya rasa seram tu dizahirkan oleh R. Madhavan sebagai pelakon utama dan juga si anjing, Harry milik jiran Manohar. 

Dekat first half dok khusyuk tengok segala jenis gangguan yang Manohar terima di rumah baru tersebut, masuk second half pulak dok jadi detektif mencari jawapan kepada semua persoalan Manohar. Watak Inspektor Shiva (Murli Sharma) juga dikembangkan secara realistik dan membantu Manohar untuk membongkar misteri rumah baru tersebut. 

Tak ada langsung scene yang meleret ataupun tak perlu walaupun visual dari P.C Sreeram over zoom sana sini. Kena bertabah jugak lah sebab movie ni movie lama so zoom atas bawah dengan camera bergegar tu quite famous trend untuk movie Hindustan. Music album dari Shankar-Ehsaan-Loy pula tak berjaya mencuri perhatian kecuali lagu tema rancangan Sab Khairiyaat. Walaupun lagu tu menceritakan kebahagiaan keluarga tersebut tapi lirik dia menakutkan. 

Happy layan movie ni sebab semua misteri berjaya diteka walaupun ada lah satu dua yang tak mengena. Rasanya kalau ada industry perfileman negara lain nak buat remake movie seram, 13B – Fear Has A New Address adalah movie terbaik yang perlu diberi nafas baru terutamanya pada aspek visual dan music score. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +1, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 8.6/10

7 comments

  1. Tak ada hantu? Tapi seram? Level seram dia? Haha macam syiok je layan.


    psstt~ tukar template ke tu!

    ReplyDelete
  2. Akak pernah tengok filem ni tapi lama dahla. Best and seram untuk akak yang memang penakut ni. Haha

    ReplyDelete
  3. Aduh.. jadi curious pula nak tengok..

    ReplyDelete
  4. 2009 film.
    Fana berjaya tarik perhatian aida utk tonton ni nanti.
    secara kebetulan la, this coming 2 weekends memang dok rumah je.
    anak-anak ada program, Fana.
    boleh la kot suggest kat asben utk tonton sama.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.