Movie Review | Atrangi Re

Friday 31 December 2021


 Director : Aanand L. Rai

Writer : Himanshu Sharma

Cast : Dhanush, Sara Ali Khan, Akshay Kumar, Seema Biswas, Dimple Hayathi, Ashish Verma

Production Company : T-Series, Colour Yellow Productions, Cape of Good Films

Distributor : Disney+ Hotstar

Genre : Romantic / Drama

Running Time : 137 minutes

Release Date : 24 December 2021

Trailer :


Naskhah terbaru arahan Aanand L. Rai mengisahkan tentang Rinku Sooryavanshi Shetty (Sara Ali Khan) yang dipaksa berkahwin dengan S. Venkatesh Vishwanath a.k.a Vishu (Dhanush) supaya nenek dia, Rajjo Devi Chauhan (Seema Biswas) tak perlu sakit kepala lagi hadap perangai dia. 

Vishu sebenarnya mangsa keadaan dalam drama cucu dan nenek ni sebab dia diculik dalam gelap kemudiannya dikahwinkan dalam keadaan dia tak waras. Rajjo bijak jugak lah siap ambil cap ibu jari Vishu untuk temeteraikan borang kahwin jadi tak ada isu kahwin paksa sampai naik court lah. Rinku cuba pujuk Vishu yang bersedih dengan keadaan tu sebab dalam masa dua hari lagi Vishu nak bertunang dengan Mandy (Dimple Hayathi). 

Sementara nak tunggu dokumen cerai siap, Rinku dengan Vishu akan tinggal bersama di Delhi. Lepas tu Vishu akan kahwin dengan Mandy dan Rinku pula akan hidup Bahagia dengan Sajjad Ali Khan (Akshay Kumar), ahli sihir terkenal di India. 

Awalnya Vishu setuju dengan rancangan Rinku tapi tanpa dia sedar dia dah jatuh cinta. Kawan baik Vishu, MS (Ashish Verma) banyak membantu supaya rahsia besar ni tak terbongkar tapi kalau dah namanya zaman digital, sekejap je dah dapat berita walaupun merepek je ritual perkahwinan Rinku dengan Vishu ada dekat Youtube. Selalunya orang share dekat IG ataupun Facebook. 

Awalnya macam tak berapa nak ambik port sangat dengan movie ni lepas Zero (2018) hancur teruk jalan cerita dia ditambah pula heroinnya Sara yang over bila berlakon. Tapi lepas tengok positive reviews dari critics, try lah spend time layan movie ni. Baru tengok 10 minit awal dah melekat sebab chemistry Dhanush dengan Sara kuat sangat. Dah la diorang first time bekerja sekali tapi dah boleh cipta dinamik macam tu. 

Dhanush kata tak ambil masa yang lama pun untuk dia setuju nak berlakon dalam movie ni lepas baca skrip sebab Himanshu Sharma yang karang. Lagi satu hal, Dhanush debut dekat Bollywood dalam movie Ranjhanaa (2013) arahan Aanand L. Rai jadi tak ada masalah untuk bekerja dengan orang yang memang tahu nak serlahkan bakat dia. Watak Vishu pun tak berat mana sebab diolah mengikut perwatakan Dhanush dan juga background yang sama bila Vishu berasal dari Chennai. Kebanyakan babak pun dia guna Bahasa Tamil sbab watak dia datang ke Delhi untuk belajar dalam bidang perubatan. 

Pujian patut diberikan pada Sara sebab watak dia berlatarkan Bihar bila ada dialek tersendiri dan agak berbeza dari slang di Mumbai. Lakonan Sara pun mengikut watak Rinku sepertimana yang dibentuk oleh penulis. Setiap kali watak emosi muncul, Sara boleh lakonkan secara natural sampai rasa terbawa sekali dengan perasaan sedih tu. Backstory Rinku sedih sangat sebab percintaan berlainan agama. Boleh lah disimpulkan yang Sara kena berlakon dengan pengarah bagus supaya dia boleh belajar untuk deliver mengikut watak acuan penulis. 

Walaupun Sara dengan Akshay ada age gap yang agak besar tapi dalam movie ni tak nampak canggung pun walhal masa video diorang leak sampai Aanand kena kecam teruk ramai yang dah cringe dan bagi persepsi negative pada movie ni. It turns out good lah dalam movie ni. 

Penggunaan VFX dalam Atrangi Re banyak juga sebab watak Sajjad sebagai ahli silap mata terkenal. Kalau ada yang nampak macam kartun sikit tub oleh pejam mata je sebab tak banyak sangat pun scene dia. Jatuh cinta dengan hasil kerja sinematografi Pankaj Kumar sbab dia pandai cari shot aesthetic dengan penggunaan lighting supaya kisah cinta Rinku dan Vishu mengikut konsep little little pyaar seperti yang Vishu idamkan. 

Music album Atrangi Re antara kekuatan naskhah romantik ni bila music maestro, A.R. Rahman yang jadi music composer. Fav song dari Atrangi Re haruslah lagu Chaka Chak sebab melodi yang rancak, lirik nakal dan koreografi menarik dalam suasana meriah sarat dengan budaya India Selatan. 


Happy dapat merasa pengalaman kisah cinta rinku dan Vishu ni lepas Bollywood dah mula kekurangan stok romantic drama. Terima kasih Akshay Kumar sebab tak kacau karya Aanand L. Rai macam superstar yang lain walaupun pelakon asal untuk watak Sajjad tu Hrithik Roshan. Recommended!

1. Team Production +1, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

5 comments

  1. Lagu dah banyak kali dengar, ceritanya belum sempat tonton lagi

    ReplyDelete
  2. Nampak poster mata terus tangkap nama A.R Rehman tu. Layan lagu dulu lah nanti

    ReplyDelete
  3. rasa happy pula tgk gambar tu

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.