Movie Review | The Girl on the Train (2021)

Saturday 27 February 2021

Director : Ribhu Dasgupta

Writer : Ribhu Dasgupta

Cast : Parineeti Chopra, Aditi Rao Hydari, Kirti Kulhari, Avinash Tiwary, Natasha Benton, Nisha Aaliya

Production Company : Reliance Entertainment

Distributor : Netflix 

Genre : Thriller / Drama / Mystery

Running Time : 120 minutes

Release Date : 26 February 2021

Trailer :

The Girl on the Train adalah official Bollywood’s adaptation dari novel dengan tajuk yang sama dikarang oleh Paula Hawkins. Sebelum ni ada movie Hollywood dengan tajuk yang sama pada tahun 2016 dan menggunakan latar United States tapi Bollywood version set up ikut latar yang sama dengan dalam novel, di United Kingdom. 

Rasanya lagi best kalau berlatarkan suasana kehidupan Mumbai atau Delhi sebab semua watak yang terlibat tak ada accent UK pun ataupun kena bergantung pada fasiliti di sana. Semua watak cuma wujud dalam kalangan komuniti India di UK je. Kalau setakat nak shoot scene dalam train kemudian tengok kehidupan stranger, Mumbai ada Metro. Itu pun scene dalam train bukannya banyak sangat pun. 

Sebelum ni pernah terbaca artikel yang Parineeti kena belajar naik train supaya dapat hidupkan beberapa scene yang dia lakonkan dalam train. Agak merepek lah untuk baca sebab intense scene bukan dekat dalam train tapi dekat scene pergaduhan Mira Kapoor (Parineeti Chopra) dengan suami dia, Shekhar (Avinash Tiwary) ataupun scene Mira cuba defend diri dia depan polis (Kirti Kulhari) walaupun bukti jelas menunjukkan dia suspek utama pembunuhan Nushrat (Aditi Rao Hydari). 

Dari trailer pun you guys dah boleh nampak penceritaan Mira Kapoor yang alkoholik selepas kemalangan sehingga meragut nyawa anak dalam kandungan. Dan selepas kejadian tu juga, Shekhar mula jauhkan diri kemudiannya bercerai dan bercinta dengan Anjali (Natasha Benton) gara-gara takut dengan perangai abusive Mira. 

Mira pergi berjumpa dengan psikatri dan join class untuk share masalah dia and here is another example of why this movie should be filmed at Mumbai. Dalam kelas tu semuanya warganegara UK tapi Mira sembang Hindi dengan diorang. Instead of focus dekat butir luahan Mira, I macam kesian dekat group tu sebab tak faham langsung apa yang Mira sembang. 

Ada scene bila Mira pergi temuduga kerja lepas setahun kemurungan tapi tergantung lepas penemuduga tanya apa yang jadi dalam masa setahun tu. Dekat situ penulis boleh build up drama dengan tambah dialog menyindir kelemahan Mira atau kembangkan konflik dalaman Mira tapi sayangnya Ribhu Dasgupta biarkan peluang tu tersia. 

Avinash pun tak mampu nak deliver lebih sebab terkurung dalam watak Shekhar yang tak dikembangkan dengan baik sedangkan dia boleh jadi lebih dark untuk tambah kekeliruan Mira atau audience tentang siapa pembunuh sebenar. Bila plot twist muncul, rasa ada yang kurang sebab scene tu terasa macam terpaksa stretch untuk cukupkan kuota durasi filem dari Netflix. Kudos to Aditi sebab berjaya menyerlah tanpa dialog yang banyak dan screentime terhad. Cantik pulak tu, geram je tengok. 

Sinematografi dari Tribhuvan Babu Sadineni cantik dengan panorama UK and beautiful props di beberapa tempat macam wedding Piya (Nisha Aaliya). Beberapa scene sengaja disetkan blurry untuk tunjuk betapa kabur dan misterinya kehilangan Nushrat juga pertalian dengan Mira Kapoor. Tapi makeup agak keterlaluan untuk luka besar di dahi Mira. Sama juga kajal di mata Mira untuk tonjolkan betapa kusutnya watak Mira selepas kemalangan. Parineeti terlampau cantik untuk alcoholic so they thought applying thick kajal will help…. pfftt

Movie The Girl On The Train adalah movie solo lead Parineeti Chopra yang pertama and for me she did great cuma nampak lemah disebabkan garapan dan suntingan team production. Details juga tak dipertimbangkan dengan baik sampai mencacatkan penceritaan. 

Tapi kekuatan lakonan, chemistry Parineeti-Avinash dan soundtrack dari komposer Sunny-Inder Bawra juga Vipin Patwa banyak membantu untuk tengok sampai habis. Lagu Matlabi Yariyan suntik elemen drama dari lirik dan melodi yang melankolik. I prefer unplugged version nyanyian Parineeti Chopra sendiri sebab emosi lebih mendalam dan meruntun untuk lirik 

‘Haariyaan, yaara matlabi thi teri yariyaan’ (I feel defeated, you’re so selfish, my love)

 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 5/10

1 comment

  1. seriously i pun rasa yg sama... maybe netflix bg duit and suh shoot dekat sana juga kot

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.