Movie Review : Ginny Weds Sunny

Saturday 10 October 2020

Director : Puneet Khanna

Writer : Navjot Gulati, Sumit Arora

Cast : Yami Gautam, Vikrant Massey, Ayesha Raza Mishra, Rajiv Gupta

Production Company : Soundrya Production

Distributor : Netflix

Genre : Romantic / Comedy

Running Time :125 minutes

Release Date : 9 October 2020

Trailer :

Lepas kejayaan Love Per Square Foot, Netflix come up dengan movie bergenre romantic comedy Ginny Weds Sunny yang mengisahkan tentang Princess Simran Juneja aka Ginny (Yami Gautam), pegawai insurans di Delhi yang masih lagi lepak dan chill dengan ex-boyfriend dia, Nishant Rathee (Suhail Nayyar). Walaupun mereka berdua ada chemistry yang hebat tapi lifestyle tak sama bila Nishant lebih suka gaya hidup mewah sesuai dengan status hidup dia yang kaya manakala Ginny pula lebih sederhana dan suka masakan klasik India. 

Ginny banyak kali utarakan supaya mereka berdua kahwin tapi Nishant tak mampu untuk bagi sepenuhnya komitmen dalam perkahwinan. Sang hero, Satnam Sethi aka Sunny (Vikrant Massey) pula ada impian untuk buka restoran tapi kedai milik ayah dia (Rajiv Gupta) cuma akan diwariskan sebaik sahaja dia berkahwin. Sunny tak akan paksa bakal isteri dia terikat dengan perkahwinan ataupun anak-anak cuma sebab impian dia cuma untuk memasak di restoran baru. Pada dia cinta cuma perasaan. 

Tapi perspektif tu berubah bila Sunny berjumpa kembali dengan Ginny, crush dia masa zaman sekolah menengah dulu. Mak Ginny, Mrs Shoba (Ayesha Raza Mishra) pula ada business matchmaking dan teringin jodohkan Ginny dengan Sunny. Banyak tips yang dia share dengan Sunny dengan harapan Ginny akan jatuh hati dan lupakan Nishant. Malangnya setinggi mana pun usaha Sunny, Ginny masih lagi tak mampu nak move on dari Nishant. Lagi parah bila Nishant akhirnya datang melamar. 

Personally for me, daripada writers Navjot Gulati dan Sumit Arora penat kembangkan plot takut dengan komitmen ni, baik diorang buat plot percintaan antara 3 watak – Sunny, Ginny dan Nishant. Plot ni lebih kuat potential dia daripada plot asal. Watak Ginny pun tak diolah dengan cantik bila dia tekankan yang dia tak perlukan lelaki dalam hidup dia tapi tak boleh move on dengan Nishant. Kemudian jatuh cinta dengan Sunny dan lemah bila Nishant dan Sunny tiada dalam hidup dia. 

Dialog pun penuh dengan lawak yang sengaja ditekankan dan nampak awkward bila cheesy line dari Sunny tak menjadi atau nampak cringe. Sayang lah sebab pairing Yami dengan Vikrant nampak sesuai sangat. Tambah pula pairing ni fresh. Dengan durasi sepanjang 125 minutes dan music album yang average, kisah cinta Sunny dan Ginny nampak lemah. Mungkin Vikrant tak ada chemistry dengan Netflix sebab dia dah gagal dalam Dolly Kitty Aur Woh Chamakte Sitare sebelum ni. 

For a Netflix movie, bab visual memang kekuatan lah dengan sinematografi menarik di Delhi walaupun scene belon panas tu nampak sangat VFX dia. Wardrobe Ginny hasil kreativiti Amandeep Kaur mainkan peranan sangat untuk nampak menyerlah dalam movie romantik ni. Boleh kata dia spend gaji dia dekat wardrobe sebab rumah simple je. Kereta pun tak ada tapi wardrobe letops. Paling fav lehenga yang dia pakai masa dekat wedding masa menari dengan Sunny tu. Perfect 100%!

Though I enjoy watching this jodi, I dislike the ending scene sebab predictable habis walaupun director Puneet Khanna buat kejutan tapi entah berapa kali dah Bollywood present kejutan yang sama sampai hilang impak dia. Harap Ginny dengan Sunny bayar balik lah kerugian family Neha by hook or by crook. Kalau I jadi tetamu, tak kisah sangat lah benda macam ni sebab wedding decoration cantik, makanan sedap heck even can dance some more. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.3 = 6.3/10

4 comments

  1. oo kisah berjumpa dengan cinta hati lama rupanya ya

    ReplyDelete
  2. i dgr netflix klu diorg nak buat keluaran diorg, mmg all the equipments are from there..sbb tu quality gempak

    ReplyDelete
  3. cinematography lawooo tapi baca review, macam menghampakan aje

    ReplyDelete
  4. scene belon panas tu nampak sangat VFX dia... hahahaha tergelak saya baca...

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.