Movie Review : Paathshaala (2010)

Tuesday 29 September 2020


Director : Milind Ukey
Writer : Ahmed Khan
Cast : Shahid Kapoor, Ayesha Takia, Nana Patekar, Saurabh Shukla, Sushant Singh, Ali Haji, Nassar Abdulla, Anjan Srivastav, Preeti Kopikar, Swini Khara, Sushmita Mukherjee, Sanatan Modi
Production Company : Eros Entertainment, Paperdoll Entertainment
Distributor : Eros Entertainment, Paperdoll Entertainment
Genre : Drama
Running Time : 122 minutes
Release Date : 16 April 2010
Trailer :


Movie yang bertemakan tentang institusi pendidikan – Paathshaala yang bermaksud sekolah menjadi topik pada masa itu sama ada sekolah adalah tempat untuk belajar ataupun compete antara sekolah-sekolah lain dan dikomersialkan. Yang famous, dapat kemudahan terbaik untuk para pelajar walaupun pencapaian akademik jauh ketinggalan. 


Dilema dan pilihan yang perlu Pengetua Aditya Sahay (Nana Patekar)buat untuk sekolah kesayangan dia, Saraswati Vidya Mandir bila trustee utama (Nassar Abdulla) mula mempersoalkan status. Rahul Prakash Udyavar (Shahid Kapoor) pula English teacher baru dan jadi tumpuan di sekolah tersebut kerana masih muda, stylish dan kacak. Nak tahu siapa hero dengan heroin, tengok cikgu paling bergaya dekat sekolah tu.


Yuran mula naik dan membebankan ibu bapa juga para guru sebab semua kemudahan perlu disewa. Ditambah dengan perangai pihak management yang diketuai Lallan Sharma (Saurabh Shukla) memang menjengkelkan. Pelajar mula jadi mangsa penderaan dan diketepikan secara tidak langsung pelajar jadi tak bersemangat nak belajar dan mula sakit.


Tak tahu lah dari mana pihak sekolah ada duit untuk panggil freelance journalist, pihak media dan film production untuk naikkan publisiti sekolah. Perangai masing-masing pun boleh tahan. Freelance journalist paling kekwat sekali. Sepatutnya buat la contact dengan pihak media ni semua supaya tak ada isu dah dapat duit nak blah macam tu je. For drama okay lah tapi nampak tak bijak. 


Sama juga dengan scene pelajar demam dan suhu mencecah 103 darjah celcius. Penampo karang. Sejak bila thermometer ada suhu cecah 100 lebih? Kalau measurement ikut Fahrenheit faham lah. Sepatutnya kena wujudkan watak cikgu Sains dalam movie ni. Ada nutritionist tapi takde cikgu Sains.


Menyampah juga tengok repetitive scene dari awal Udhav masuk sampai ke hujung bila Pengetua Sahay asyik tertinggal surname dia lepastu Udhav dok remind. Kalau dia lupa pun kenapa? Still nama dia jugak. Kenapa introduce nama panjang-panjang dekat pengetua yang dah tua. Sah-sah la ada yang tertinggal. Masa Anjali Mathur (Ayesha Takia) terima surat dari US, macam terkejut jugak kenapa dia koyak surat tu rupanya props team salah letak nama Anjali Kapoor. Hahaha


Movie ni ada konsep dan tema yang bagus dengan beberapa dialog padu tapi sayangnya plot dan penceritaan dia tak menarik. Visual pun tak membantu. Nasib baik lah music album dia bagus, boleh la buat pengubat.


Another good point dalam movie ni, watak Udhav dengan Anjali tak bercinta pun walaupun both of them are leading pair. Dalam movie ni semua sayangkan pelajar.  Tak tahu la sistem dekat India ni macam mana tapi zaman sekolah kita ada pertandingan choral speaking, debat, teater, nasyid, band, dance, sukan, specific subject macam Math atau Fizik, kawad kaki dan banyak lagi lah. Semua benda ni kalau menang memang masuk paper. Well at least my school lah. Tu belum lagi kalau buat rekod bendera terpanjang, tanam pokok terbanyak misalnya.


Dekat sini pun dah banyak sangat membantu naikkan nama sekolah dan pelajar ada sistem merit demerit. Tak faham kenapa Saraswati Vidya Mandir ni tak ada apa-apa program dan guru macam terlampau manjakan sangat pelajar dia. Pengawas pun tak wujud dalam sekolah ni. Ketua pelajar dan pembantu pun tak ada. This school is sooooooo weird at so many level. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.3, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0 = 4.6/10

1 comment

  1. tak reality nyaa.. mana ada skolah yg ada pelajar semua baik.. kan.. mesti ada group gangster

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.