Movie Review : Maska (2020)

Wednesday 16 September 2020


Director : Neeraj Udhwani
Writer : Ishita Moitra, Neeraj Udhwani
Cast : Manisha Koirala, Javed Jaffrey, Nikita Dutta, Shirley Setia, Prit Kamani
Production Company : Mutant Films
Distributor : Netflix
Genre : Drama
Running Time : 110 minutes
Release Date : 27 March 2020
Trailer :


Jarang nak tengok movie lakonan Manisha Koirala tapi tengok rating tinggi so I give it a try lah. Mengisahkan tentang anak-beranak yang menjaga legasi keturunan Rustom yang berasal dari Parsi dan pindah ke South Bombay dan buka restoran. Signature menu di Rustom Café ialah Maska Bun ataupun roti disapu butter di bahagian tengah. Roti ni diuli sendiri oleh tukang masak iaitu owner café dengan teknik rahsia. 


Dari datuk diturunkan kepada ayah (Javed Jeffrey) dan bakal diwariskan kepada Rumi Irani (Prit Kamani) tapi Rumi ada impian untuk menjadi pelakon di Bollywood. Dia masuk belajar di Bansi’s Acting School dan jatuh cinta dengan Mallika Chopra (Nikita Dutta). Rumi cuba untuk jadi method actor tapi dia tak berjaya menang Best Student award tak seperti Mallika. 


Dia tak putus asa dan decide untuk tinggal dengan Mallika walaupun ibu dia (Manisha Koirala) larang sebab tak ada siapa yang nak jaga restoran. Dia pun dah tua dan sakit lutut untuk jaga bersama Hassan. Rumi tinggalkan rumah dan buktikan yang dia akan jadi big star suatu hari nanti. Tapi lepas 3 bulan pergi audition, tak ada satu role pun dia dapat. 

Masa celebration party Mallika, Rumi berjumpa dengan seorang director untuk movie genre romantic tapi belum jumpa hero sebab tak ada duit. Rumi setuju untuk invest dan jadi hero berlakon bersama Mallika. Dia dah plan untuk balik ke rumah dan jual Rustom Café. 


Diana yang tak sedar tentang plan Rumi anggap kepulangan anak dia adalah doa yang termakbul bila Rumi masak special dish sama macam mendiang suami dia. Dari Rumi kecil lagi dia yakin yang Rumi dianugerahkan bakat memasak sama macam ayah mertua dan suami dia. Dalam masa yang sama, Persis Mistry (Shirley Setia) cuba tunjuk keindahan dan magik yang Rumi cipta hasil dari restoran dia. 


Jalan cerita Maska mungkin predictable dan cliché tapi untuk light entertainment dengan mesej yang menyentuh hati, I’m totally ready to surrender my heart for it. Hah gittewww sebab movie ni comel lah. Watak Manisha Koirala dalam movie ni pun kelakar. Menjadi betul bila dia watak mak yang dramatik. Bond anak dan ibu dengan Rumi tu nampak comel sangat. Marah macam mana pun dekat anak dia, sayang tetap sayang. Anak dia buat silap, dia tetap ada untuk betulkan keadaan. 


Ingatkan watak Rumi dah comel dah rupanya Shirley Setia lagi comel! Dah lama dah follow Shirley sejak zaman dia cover lagu penyanyi lain sampai dapat sign contract sebagai penyanyi and now dah jadi pelakon dah! Watak dia sebagai Persis pun sesuai dengan karakter dia. Dia marah pun nampak comel! #FanAlert!


Since movie ni bertemakan makanan, visual dari Eeshit Narain agak mendera nafsu lah bila dia tayang makanan dengan shot dan tone yang cantik. I telan liur je bila scene makanan ni muncul. Mana nak jumpa semua makanan ni? Lighting pun main peranan untuk tujuk kehangatan kasih sayang dan kemesraan semua watak dalam movie Maska.






Music score quite nice masuk lah dengan vibe every scene the songs appear. I almost teared up in second half. Suka dengan mesej dari movie Maska tentang impian bila tak semua impian kita sesuai dengan bakat dan skills kita. Macam Rumi yang simpan cita-cita untuk pegang trofi Best Actor dan naikkan semangat dengan kata-kata motivasi tapi hakikatnya dia ditakdirkan untuk bahagiakan hari orang lain dengan masakan yang sedap. 


It’s a great lesson for us in real life too. Tak kisah lah betapa banyak kata-kata motivasi yang kita serap dalam kehidupan tapi berpijaklah di dunia yang nyata.


1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

16 comments

  1. manisha koirala, lama tak nampak dia di tv

    ReplyDelete
  2. Suka bila movie mampu bagi kita something in return walaupun nampak macam light konflik..
    Part makanan tu, mana aja drma/filem berkaitan makanan tak buatkan kita sebagai penonton terliur.. hehehe..

    ReplyDelete
  3. Alolo so cute yeaa nampak gambar2 scene dari filem tu dan sinopsis ceritanya. Oklaa kan untuk buat layan movie relax2 ye tak. Mesti tersengih2 la tu tengok movie ni hehe. Anyway menarik la nampak ada macam2 jenis mknn dimasukkan dlm movie 😃

    ReplyDelete
  4. thank you sebab kongsi! jarang-jarang dapat tengok ulasan dari Netflix lepas ni boleh la layan especially manisha tu dah lama tak tengok

    ReplyDelete
  5. hahahaha u r ready to give your heart for the sweet moment ka.. means if i tgk.. i pun need to do the same things la ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha ha'ah sebab genre dia pun tak berat mana and the story quite predictable lah. Sesuai untuk mode Netflix and chill gittew

      Delete
  6. Bolelah nenonton nie..lama dah tengok lakonan manisha koirala. Cerita kekeluargaan yang best nie

    ReplyDelete
  7. Akak masuk list la nak tengok. Belum sempat nak tonton, sebab nak habiskan kdrama ni. Hahaha. Review awak amat meyakinkan. Masuk carta!

    ReplyDelete
  8. Lamanya tak dengar nam Manisha Koirala tu. Veteran dan evergreen - she looks as beautiful as when she was younger

    ReplyDelete
  9. Serious lama tak layan Netflix. Jalan cerita nampak best , nanti ada kelapangan bolehla nonton. Sebab utama nak tengok Manisha Koirala .. hehhe

    ReplyDelete
  10. Suka jalan cerita filem ini.. walaupun tak tengok lagi, dengan membaca artikel ni serba sedikit dapat memberi gambaran dan hala tuju filem ini.. :) menarik2...

    ReplyDelete
  11. Dah lama tak tengok manisha berlakon. Tak tahu plak ada movie latest. Ketinggalan betol. Memang cutelah jadi mak. Tapi sumpah terliur tengok shoot makanan. Kreatif btol

    ReplyDelete
  12. Waaa filem dia dah macam food review ek heheheh... nampak best plak jalan citenya... nanti boleh masuk list nak tengok...

    ReplyDelete
  13. Lama tak nampak monisha berlakon.. Macam best jalan cerita dia.. Pulka tu kosah pasl maknaan.. Menarik ni utk ditonton

    ReplyDelete
  14. baru nmpk sisi lain filem hindi... ni comeback pertama manisha ke utk thn ni?

    ReplyDelete
  15. Wah3 cite hindi baru utk ditengok.. Yay nnt nk movie date dgn hubby tgk cite ni.. Kitorg suka hindi and tamil movie

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.