Movie Review : Bewafaa (2005)

Sunday 6 September 2020


Director : Dharmesh Darshan
Writer : Dharmesh Darshan, Raj Sinha (dialogues)
Cast : Akshay Kumar, Anil Kapoor, Manoj Bajpayee, Kareena Kapoor Khan, Sushmita Sen, Shamita Shetty, Nafisa Ali, Kabir Bedi
Production Company : Sridevi Productions
Distributor : Sahara One
Genre : Romance / Drama
Running Time : 151minutes
Release Date : 25 February 2005
Trailer :


Movie yang bertemakan Bewafaa (kecurangan) seorang isteri bila si suami tak ambil kisah langsung perihal keluarga dan busy dengan kerja walaupun dah balik ke rumah. But, let’s flashback to 3 years back bila movie ni bermula dengan kisah cinta Anjali (Kareena Kapoor Khan), anak bongsu Canadian-born mother (Nafisa Ali) and Indian father (Kabir Bedi). 

Patuhnya mak Anjali kepada suami dia bila dia selalu remind diri dia dan anak-anak dia supaya sentiasa bercakap Hindi. So in every scene akan nampak satu family ni terpinga mencari translation Hindi untuk perkataan English. Pegang je lah kamus kan senang. 

Bila Aarti (Sushmita Sen) datang ke Canada untuk melawat parents dan beranak, satu family happy sebab Aarti tak pernah bagitahu yang dia pregnant sebab dah 3 kali gugur. Anjali ambil kesempatan ni untuk kenalkan Raja (Akshay Kumar) kepada Aarti sebab dia takut parents dia tak suka dengan Raja bila Raja just a struggling musician. Sedangkan abang ipar dia, Aditya Sahani (Anil Kapoor) businessman top 10 India.


Seperti yang dijangka, Aarti meninggal selepas bersalin kemudian Anjali rasa dia bertanggungjawab untuk jaga anak-anak kakak dia. For no reason. Aditya tak pernah paksa, kakak dia pun tak tinggalkan amanat, parents dia pun tak paksa. So dia tinggalkan Raja tanpa bagitahu apa-apa dan pergi ke India lepas berkahwin dengan Aditya.


Sepanjang 3 tahun dekat India, Aditya tak pernah kisah pun dengan Aarti atau anak-anak dia. Tak tahu bila masa dan macam mana Anjali boleh develop rasa cinta dekat Aditya sampai dia beria nyanyi dia happy sangat nak jumpa kekasih hati. Pfftt ???

Cringe habis bila dia menari dalam rumah yang penuh dengan gambar Aarti bersaiz besar. Belum masuk part dia tiru style Aarti dan ubah hairstyle. Whyyyy?



Even dah makeover pun Aditya tetap tak pandang dia. At this point I dah tunggu bila Raja nak datang balik. Somebody has to help Anjali kan? 

So enter Raja with his weird sideburn…… Whyyy?


And Anjali dengan Raja berjumpa dan bercinta tapi banyak kali terhalang lah sebab tiba-tiba kawan-kawan Aditya ada di mana-mana. Dengan makcik bawang hot macam Pallavi (Shamita Shetty) dengan good for nothing Dil (Manoj Bajpayee), siapa tak cuak rahsia akan kantoi. 

Walaupun dalam movie ni lakonan Kareena tak over tapi buat relaks sudah la. Sepanjang 7 minit Dil dengan Pallavi menyanyi, 7 minit tu lah Anjali resah sebab terkesan dengan lirik. Memang sah la kantoi dia curang. Pallavi main teka je dia curang sebab terjumpa dekat restoran then ada 2 cawan kopi dekat meja Anjali. HAHAHAHA worst script ever!


Dah la skrip hancur, visual editing lagi la kelakar. Transition certain scenes dah macam slide presentation dah bila dia guna kebanyakan effect dalam Microsoft Power Point haha dengan tiba-tiba tone berubah warna kuning. Mungkin nak tunjuk yang diorang dekat Canada. Rasanya audience pun tahu kot diorang shooting dekat Canada sebab bendera Canada bertampal dekat dinding sana sini.




The only saving grace for this movie is the music album from Nadeem-Shravan. Sebab music album Bewafaa best sampai dinobatkan kedua tertinggi jualan pada tahun 2004 lah ramai yang nak tengok movie ni tapi ugghhh sakit kepala terus. Mungkin zaman tu acceptable la kot tapi tengok tahun 2020 ni buat gelak je lah.


1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.2, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.2, 8. Editing +0.2, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 3.5/10

3 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.