Movie Review : Manto

Monday 13 May 2019


Director : Nandita Das
Writer : Nandita Das
Cast : Nawazuddin Siddiqui, Tahir Raj Bhasin, Rasika Dugal, Rajshri Deshpande
Production Company : HP Studios, Filmstoc, Viacom 18 Motion Pictures, Nandita Das Iniatitve
Genre : Biopic/Drama
Running Time : 116 minutes
Release Date : 13 May 2018 (Cannes), 21 September 2018 (India)
Trailer :


Keindahan seni seorang penulis pada kehebatan penulisannya tapi apa terjadi bila penulisan dia melanggar batas adab dan akhlak masyarakat setempat? Penulisannya dibicarakan di mahkamah, sama seperti apa yang diketengahkan dalam movie Manto bila cerpen dia bertajuk Thanda Ghost (Cold Meat) pada tahun 1948.

Manto diadaptasikan dari kisah benar kehidupan seorang penulis hebat era 40-an yang menetap di Mumbai, Saadat Hasan Manto (Nawazuddin Siddiqui) bersama tunjang kekuatan hidup dia, isterinya Safia dan dua orang anak. Penulisan cerita pendek Manto digunakan dalam drama, majalah dan disiarkan di radio dan kebanyakannya bertemakan realiti kehidupan sebenar.


Ada yang kata penulisan dia agak mengerikan, ada pula kata penulisan dia lebih bersimpati kepada nasib perempuan tapi Manto kata dia tak berpihak pada mana-mana. Dia cuma gunakan bakat dia untuk menulis cerita sebagai cermin untuk masyarakat melihat sendiri kehidupan ni.

Berbeza dengan penulis yang lain, Manto suka menulis di atas kertas menggunakan pensel. Katanya menaip di mesin taip ganggu fokus dia, pen pula dia cuma simpan dalam almari. Tapi tak bermaksud tulisan pensel dia boleh dipadam sesuka hati. Takkan ada yang mampu sebenarnya untuk edit cerita Manto sebab keindahan penulisan tu hanya Manto mampu gubah.


Even Manto seorang Muslim tapi dia bahagia tinggal di India dan diterima di kalangan penulis serta pembaca lain. Sayangnya kebahagiaan tu tak kekal lama bila berlaku perpisahan antara India dan Pakistan pada tahun 1947 dan memaksa dia untuk tinggalkan India dan berpindah ke Pakistan. Sayangnya penulisan dia tak sebebas dulu bila karya dia dianggap mengancam akhlak manusia.

Akibat pertahankan penulisan dia di mahkamah, duit dia makin susut, kesihatan Manto pun tak bagus disebabkan arak. Safia mula menjauhkan diri walhal dia penyokong tegar Manto sejak dulu lagi. Sejak keluarga dia pergi, Manto mula berhalusinasi dan dimasukkan ke Lahore Mental Hopital.


Kehebatan lakonan Nawazudin Siddiqui tak mampu dinafikan lagi bila dia berjaya menghidupkan kembali Manto walaupun berbeza dari segi fizikal tapi personaliti dan karakter sangat seiras. Nandita Das pula menceritakan kisah Manto secara kreatif bila dia sulam kisah kehidupan Manto dan penderitaan dia sebagai penulis, dalam masa yang sama diselitkan imaginasi Manto.

Sebanyak 5 karya hebat Manto ditayangkan dalam movie ni especially Cold Meat tapi yang paling menarik sampai sekarang ialah Tek Thoba Singh yang mengisahkan tentang lelaki Sikh yang mati di ruang antara 2 sempadan. Cerita tu melambangkan kehidupan Manto bilamana dia tak terikat di India mahupun Pakistan. Cerita TTS ni ada diadaptasikan kepada movie tahun 2017, lakonan Pankaj Kapur. 


Yang bestnya dalam movie ni bila Nandita Das tak cuba untuk ‘bersihkan’ imej Manto macam biopic movie yang lain tapi bercerita mengenai Manto dari pandangan mata isteri, kawan, publisher, peminat dan pembaca. Kita akan nampak sisi sebenar Manto dan macam mana perwatakan dia bersama dengan manusia sekeliling. Kita akan nampak punca utama kejatuhan Manto and that was the finest and sincere touch from a movie.



Penceritaan Manto agak slow, visual yang agak malap dan soundtrack biasa so movie ni agak sesuai dengan audience yang minat dengan seni ataupun biopic. I watch this with 1.3x speed so not really recommend for those yang mencari entertainment movie.

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9/10

3 comments

  1. ooo...menarik jugak, macam berat sikit pengisiannya...sesuai untuk orang yang suka berfikir

    ReplyDelete
  2. tak mampu nak tengok nie.. tapi baca review Farhana memang menarik..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.