Sambal Uwok Ijo Ikan Bilis, Animen Food

Saturday 12 February 2022


Dalam entry Restoran Gamelan ada sembang pasal produk dekat shelf bahagian tepi kaunter tu kan, kali ni nak sembang pasal Sambal Uwok Ijo Ikan Bilis ni pulak. First time tahu pasal kewujudan sambal uwok ijo ni. Saja beli sebab malas nak buat sendiri satu hal, nak support bisnes peniaga tempatan pun satu hal jugak. 

Bila Google, kenapa nama dia sambal uwok rupanya uwok tu adalah cara memasak. Uwok maknanya kukus. Dah la pertama kali dapat tahu pasal sambal uwok ni, pertama kali juga dapat merasa sambal yang dikukus sebab kebanyakan sambal selalunya digoreng. 


Resipi Sambal Uwok Ijo ni datang dari Indonesia dan menu makanan orang Padang. Mungkin sebab tu lah kot tak pernah tahu tentang kewujudan dia. Belum dikomersialkan lagi ataupun sebab harga dia agak mahal dari sambal yang lain. 

For me RM20 tu kira berpatutan lah sebab proses pembuatan dia pun agak renyah. Nak kena rebus lepastu nak giling sampai bawang dengan cili hancur lagi. Kalau I nak buat sendiri memang berjanggut lah cerita dia. Risiko tangan pijar masa menggiling tu pun nak dipertimbangkan jugak. Dah lah tangan senang je nak pijar. Baik beli je lah senang. I tak tahu berapa gram dalam satu pek ni sebab packaging dia kosong je macam dalam gambar tu. 


Nampak macam sikit je kan dalam mangkuk ni? Memang sikit pun sebab sambal uwok ijo ni pedas. Calit sikit pun dah terasa di lidah. Sampai sekarang pun tak habis lagi sambal uwok ni walaupun makan berdua. Nak bawak ke office macam kurang sesuai pulak sebab ada petai. 

Petai dalam sambal ni tak lah banyak sangat tapi tak terasa pun petai tu sebab isi dia dah lembut macam jeli. Mungkin sebab proses pembuatan dia yang perlu dikukus? A bit disappointed lah dekat situ sebab kalau petai tu keras sikit mungkin boleh bertambah lagi sepinggan nasi sehingga hancur azam untuk diet. 

Lepas ni kalau craving boleh pergi ke Gamelan beli dekat sana ataupun order je dekat IG account Animen_Food. Selain sambal uwok ijo ikan bilis, ada juga rencah ikan masin. Produk lain pun ada jugak macam sambal acar ikan masin, sambal sotong kering. Kalau nak merasa boleh lah try order :)

6 comments

  1. Tak pernah tahu pula sambal uwok ni. Nampak sedap 😃

    ReplyDelete
  2. Uiii nampak sedapnyaa.. nak cuba gak laaa.. kita suka sambal gini...

    ReplyDelete
  3. Uish.. Kukus.. Menarik untuk dicuba..

    ReplyDelete
  4. wah.
    rare ni, Fana.
    seriously aida x pernah dgr, apatah lagi memakan nya.
    tq for sharing.
    sebab dpt ilmu baru tentang sambal uwok.
    next time kalau jumpa, tak la aida jakun sgt :) ha ha ha ha...

    ReplyDelete
  5. beli extra utk buat sahur nanti...senang kerja

    ReplyDelete
  6. Ini tak boleh. Mengundang sungguh

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.