Movie Review | Love and Leashes (2022)

Friday 18 February 2022

Director : Park Hyun-Jin

Writer : Gyeowool (webcomic)

Cast : Seohyun SNSD, Lee Jun-young, Kim Han-na, Lee Suk-hyeong, Kim Bo-ra

Production Company : Seed Film

Distributor : Netflix

Genre : Romantic / Comedy

Running Time : 117 minutes

Release Date : 11 February 2022

Trailer:


Diadaptasikan dari webtoon Moral Sense (The Sensual M) hasil karya Gyeoul (Winter) di mana naskhah ini mengisahkan tentang Jung Ji-Hoo (Lee Jun-Young), yang bekerja di syarikat animasi kanak-kanak. Di jabatan PR dia berjumpa dengan Jung Ji-Woo (Seohyun) yang cantik dan dilabel sebagai bossy. 

Tak ramai yang suka bekerja dengan Ji-woo tapi bagi Ji-hoo, karakter tersebut dah ketuk pintu hati dia. Ji-hoo agak popular di syarikat tersebut kerana rupa parasnya yang kacak dan sentiasa ringan tulang membantu staff lain. Namun dia tak seperti lelaki biasa bila dia fetish kepada BDSM di mana dia adalah male-sub. 

Ji-woo yang tak pernah tahu sisi fetish ni mula belajar sedikit demi sedikit tentang BDSM dan menjadi master kepada Ji-hoo. Dia sediakan kontrak selama 3 bulan untuk mereka berdua berlakon sebagai master dan sub. Sementara Jiwoo semakin jatuh hati dan nak hubungan mereka ke peringkat seterusnya, Jihoo pula terikat dengan trauma ditinggalkan Hana (Kim Bo-ra). 

Naskhah Love and Leashes arahan Park Hyun-Jin menggunakan genre romantic comedy dengan penceritaan yang ringan dan bertujuan untuk pecahkan stigma yang berkait dengan fetish ni. Jalan cerita mengenai BDSM ni tersangatlah jarang dipaparkan kerana bersifat taboo untuk masyarakat Asia. It’s a good thing bila Netflix encourage pembikin filem Korea Selatan buka mata tentang topik ni yang lebih bersifat kepada self-exploration dan penerimaan masyarakat. 

Personally for me, my knowledge on this matter memang sebijik sama macam Hana yang menganggap Jihoo ni ada childhood trauma ataupun masalah psikologi. Sebab bagi I cinta tu menenangkan, bukan menyakitkan macam golongan yang suka BDSM. Jangankan kecenderungan, nama BDSM tu sendiri dah kedengaran menggerunkan sebab BDSM stands for bondage, discipline (or domination), sadism (or submission). Sadism is a big nooooo! 

Bila I tengok movie Love and Leashes ni of course lah persoalan utama yang akan keluar ialah KENAPA? Macam mana Jiwoo persoalkan kenapa Jihoo suka diri dia luka sana sini, macam tu lah jugak I yang tengok ni. Movie ni mungkin tak boleh diterima oleh semua dan golongan tu dizahirkan melalui watak Hana. Tapi toksiknya watak dia bila dia tak nak Jihoo hidup bahagia dengan orang lain. Dah macam konsep 'aku tak dapat, orang lain pun tak boleh dapat'.

Love and Leashes mungkin berjaya pecahkan stigma dan leraikan kekeliruan mengenai ‘Fake-Dom’ di mana perogol menyamar sebagai dominant sampai orang luar pandang serong terhadap fetish ni. Second half pun dipaparkan dengan baik bila leading pair tegaskan tentang karakter mereka yang fetish kepada BDSM bukan sesuatu yang salah atau melanggar mana-mana etika selagimana pasangan tersebut rela dan setuju untuk semua jenis play. 

Tapi macam yang I cakap sebelum ni Love and Leashes belum mampu jawab persoalan kenapa. Kalau ikutkan pada artikel Hello Doktor mengenai BDSM, festish ni lebih terarah pada gangguan mental. Dalam movie ni mungkin play tu fetish yang ringan dan luka yang sedikit jadi tampak tak berbahaya tapi macam mana kalau jadi ketagih dan nak yang lebih lagi dari tu? Mungkin lebih menarik kalau penulis terangkan melalui monolog Jihoo mengenai BDSM. Turns out ada kajian menunjukkan fetish ni kurangkan stress level dan menaikkan mood each other. 

Anyway sebagai naskhah yang berunsurkan entertainment, Love and Leashes dipaparkan dengan menarik bila chemistry Seohyun SNSD dan Lee Jun-young nampak serasi dan comel bersama. Sesuai lah Seohyun ambil watak Jiwoo yang dominant sebab dia ada bitchy face dan suara dalam. Team production play safe jugak lah sebab watak dominan dipegang oleh heroin jadi tak ada isu berkaitan feminism. 

Jun-young pula most of the time sentiasa nampak comel dan kebudak-budakan especially bila dia amazed dengan tingkah laku Jiwoo. Kekuatan movie ni lebih berpihak kepada watak Jihoo sebenarnya bila ada lengkungan karakter dan pelbagai emosi yang perlu dia deliver dengan baik. Watak dia confront Hana antara salah satunya. Untuk watak Jihoo dia banyak tengok video anjing golden retriever sebab dalam play dia kena jadi anjing yang dengar cakap tuan. Berbaloi lah effort dia sebab lakonan dia menjadi. 

Sinematografi dan music album dipaparkan dengan baik, menghidupkan suasana romantik untuk pasangan Jihoo dan Jiwoo. Props nampak tak realistik sangat sebab store dia kosong sedangkan store macam ni selalunya bersepah dengan alat permainan yang berkaitan. Mungkin nak minimalkan supaya movie ni boleh lulus untuk tontonan umum. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.6/10

2 comments

  1. Tak boleh tengok depan mak ayah n budak-budak ni. Hehe

    ReplyDelete
  2. Last tengok cerita kaitan BDSM ini ialah cerita english fifty shade tu. Tapi itupun cm pening pening gak BDSM ini. tapi dalam certia tu memang ada trauma sedikit orang BDSM ini. Macam punca mereka jadi begitu sebab trauma yang di alami.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.