Tutorial | Isi Bilangan Nombor Dalam Table di Microsoft Word

Tuesday 23 February 2021

Hari ni belajar benda baru yang memudahkan kerja. Sebelum ni kalau nak isi bilangan nombor dalam table dekat Microsoft Office memang taip satu-satu bilangan nombor tu. Tak macam dekat Microsoft Excel boleh righ click lepastu fill series je. 

Bila dah tahu cara, sekejap je dah settle kerja. Tinggal nak print dan gunting je. 

Okay here the steps : 

1. Buka Microsoft Office kemudian pilih Insert 

2. Pilih Table kemudian Insert Table


3. Bila pop-up box keluar, letak berapa column dengan row yang diperlukan. Dalam tutorial ni nak buat bilangan 1 hingga 100. So letak 10 column dan 10 row. 


4. Bila kotak dah appear, tekan symbol 4 penjuru dalam circle tu untuk highlight semua kotak dalam table.


5. Kemudian klik Home dan pilih Numbering. Pilih yang ada noktah tu. Automatik penuh dalam table semua number dari 1 hingga 100 ikut urutan. 


6. Tapi kalau numbering tak cantik dan nak pilih yang tiada noktah, highlight balik table tu lepastu tekan numbering dan pilih Define New Number Format. 

7. Bila box keluar, buang je noktah dekat numbering tu. 


8. Kalau rasa table tu tak cukup besar, right klik lepastu pilih distribute Row atau Column Evenly. 

Kalau rasa dah sesuai boleh print table ni kemudian gunting atau tampal. Ikut lah kepada keperluan masing-masing. Semoga entry ni membantu :)

6 comments

  1. Nice sharing. Dapat jimat masa dan memudahkan lerja.

    ReplyDelete
  2. Wah, thanks so much untuk ilmu ini. Mudah kerja :)

    ReplyDelete
  3. thank you sebab share! tak ramai yang tahu sebenarnya pasal ni! memudahkan kerja kita bila dah tahu .lepas ni bolehlah gunakan step ni

    ReplyDelete
  4. Thank you Farhana.. Tak yah susah-susah nak tekan no satu persatu.. hehehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.