Movie Review | My God!! Father

Saturday 13 February 2021

Director : Nasorn Panungkasiri

Writer : Juttuporn Boothkort

Cast : Sammy Cowell, Chantavit Dhanasevi, Tanawat Wattanaputi, Puwadon Vejvongsa

Production Company : Transformation Films

Distributor : Transformation Films, Netflix

Genre : Comedy / Drama

Running Time : 104 minutes

Release Date : 13 October 2020, 13 November 2020 (Vietnam)

Dek kerana penutupan panggung wayang sebab pandemik Covid-19, pengarah Nasorn Panungkasiri  ambil keputusan untuk buat remake kepada movie China berjudul Duckweed (2017) sebab jalan cerita yang kelakar supaya dapat tarik penonton ke panggung lepas pembukaan semula pada bulan Jun. Tahu movie ni pun sebab Tiara buat review.

Mengisahkan Got (Tanawat Wattanaputi), seorang pelumba kereta King Of The World yang menang perlumbaan tetapi bergaduh teruk dengan ayah dia, Prem (Chantavit Dhanasevi). Dari kecil hingga ke besar dia akan salahkan ayah dia kerana selalu pukul dia selepas keluar dari penjara. Ibunya pula dah meninggal kerana depression selepas melahirkan Got. 

Selepas kemalangan bersama ayah dia, anehnya Got muncul di tahun 1988, setahun sebelum dia dilahirkan. Bukan setakat tu sahaja, dia malah berkawan baik dengan ayah dia versi muda. Dari situ dia dapat kenal sisi baik ayah dia yang sebenar sebelum dia masuk penjara dan menjadi salah seorang ahli Hot Rod Gang. Di situ juga dia tahu kenapa ayah dia berubah perangai dan kenapa perkara malang sering terjadi semasa dia kecil dahulu.

‘Prem is a straightforward guy who always speaks his mind. But when he loves someone, he doesn’t know how to express it. He always does the opposite of what he feels.’ – Bew (Sammy Cowell)

Jalan cerita movie My God!! Father yang bertemakan time travel mungkin kedengaran agak biasa atau mainstream tapi disebabkan rahsia yang disimpan si ayah juga comic timing yang tepat buatkan movie bergenre komedi drama ni kelihatan menarik. Even subplot dalam flashback scenes menguatkan penceritaan dan hubungan antara Got dan Prem. 

Mungkin screentime watak Bew tak panjang tapi setiap kali dia muncul buatkan rasa semua tumpuan terarah pada dia sebab ibu Got bernama Naree tapi pada tahun 1988, Prem bertunang dengan Bew. Got tahu dia cuma ada tempoh masa yang singkat untuk mencari siapa ibu dia yang sebenar sebab dari kecil dia tak pernah berjumpa dengan Naree. Gambar yang ada pun ditoreh hingga raut wajah Naree hilang.

Pandai casting director cari pelakon sebab muka Chantavit Dhanasevi dan Tanawat Wattanaputi tampak seiras jadi nampak meyakinkan sangat yang both of them adalah anak-beranak ataupun berpura seperti adik-beradik di depan polis dalam scene awal. Lakonan dan chemistry antara kekuatan especially bila  ada scene mereka berdua menyembang pasal masa depan dan anak. Bila ada certain scene emosi, happy sangat bila tengok Got dapat peluk Prem. Masa Got menangis pun rasa nak menangis sekali sebab dia dapat tengok sendiri ayah dia seorang yang penyayang. 

Sinematografi cantik dari lensa Arnon Chunpraset terutamanya dalam scene perlumbaan kereta nampak hidup dengan elemen saspen yang tinggi. VFX pun not bad untuk scene kemalangan kereta tu. Tak lah nampak real sangat tapi tak lah nampak suntingan digital sangat. Just nice. Pandai lah diorang cover up that part. Kudos to props team dengan wardrobe team sebab berjaya hidupkan suasana zaman 80-an melalui set, dekorasi bangunan dan juga pakaian. Ditambah dengan music score dengan vibe 80s.

Kalau konsep time travel ni dah tahu lah apa kesan dia bila ada perubahan pada beberapa latar masa jadi dekat dalam movie My God!! Father ni pun sama. Macam mana Got nak berjumpa dengan ibu dia tu memang kena tengok lah movie yang sarat dengan mesej kekeluargaan ni dekat Netflix.

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

11 comments

  1. tengok sikit je...lepas tu tak jd tengok sebab boring lak tgk sorang2

    ReplyDelete
  2. Dah lama tak tengok movie. Kalau tengok kat youtube pun tengok movie melayu yang lama-lama :)

    ReplyDelete
  3. kurang minat layan movie Thai hehe

    ReplyDelete
  4. patutlah rasa familiar tajuk movie ni sebb dh baca review sis Tiara... baca review ni terasa macam kena tengok cepat cepat je hehe

    ReplyDelete
  5. best tengok Pope dan Ter berlakon dalam citer ni. part bapa dia dating dengan mak dia macam comel pula dia menyelit kat tepi..hahaha

    ReplyDelete
  6. w0w 10/10 ! kena try ni , for now i suka gmmtv and nadao bangkok sajaaa punya keluaran haha

    ReplyDelete
  7. argh.. nak tengok.. hahaha.. Best pula baca review Farhana ini.. Tambahan pula time travel kan..

    ReplyDelete
  8. Nak tanya. Ending dia yg laast tu kenaapaa mak dia muncuk kat hospital? Bukan ke dah mati?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi! Ending dia dah berubah sebab Got selamatkan ayah dia

      Delete
  9. Nak tanya. Ending dia yg laast tu kenaapaa mak dia muncuk kat hospital? Bukan ke dah mati?

    ReplyDelete
  10. Nak tanya. Ending dia yg laast tu kenaapaa mak dia muncuk kat hospital? Bukan ke dah mati?

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.