Movie Review | InsyaAllah Sah (2017)

Thursday 4 February 2021

Pengarah :  Benni Setiawan

Penulis Skrip :  Benni Setiawan

Pelakon :  Pandji Pragiwaksono, Titi Kamal, Richard Kyle, Donita, Ira Maya Sopha, Joe Project Pop, Lidya Kandau dan Deddy Mizwar

Syarikat Produksi :  MD Pictures

Pengedar : MD Entertainment, Netflix, Iflix

Genre : Drama / Komedi

Durasi Tayangan :  83 minit

Tarikh Tayangan : 25 Jun 2017

Trailer :

Tengok movie ni dekat Netflix pun sebab ada cameo dari Reza Rahadian lagipun durasi movie Insya-Allah Sah arahan Benni Setiawan di bawah syarikat produksi MD Pictures ni agak pendek – 83 minit. Mengisahkan tentang Silvi (Titi Kamal) yang terperangkap dalam lif bersama Raka (Pandji Pragiwaksono) dan dalam keadaan panik, dia bernazar. 

Silvi bernazar dia akan solat 5 waktu, berpuasa, bersedekah kepada anak yatim dan menutup aurat kalau dia selamat keluar dari lif tersebut. Raka merupakan pengurus nasyid di syarikat perusahaan milik Dion (Richard Kyle), tunang Silvi. Bila dia dengar nazar tersebut dia merasakan tanggungjawab sesama muslim untuk sentiasa mengingatkan Silvi untuk tunaikan nazar. 

Tapi kehadiran Raka membuatkan Silvi rimas dan menyampah sebab dia bukannya serious pun bernazar. Lagipun Silvi busy dengan majlis perkahwinan dia pada tanggal 17 Julai yang kebanyakannya tarikh perkahwinan pasangan lain juga jadi dia terpaksa berebut dewan sana sini. Malah Silvi kena scam dengan wedding planner dan butiknya dirompak. Raka rasa ujian yang datang bertimpa kerana menuntut nazar yang belum ditunaikan. 

‘Nazar itu janji yang harus dibayar dan Raka tak akan pernah bosan lelah untuk mengingatkan teteh.’ – Raka

Diadaptasikan dari novel InsyaAllah Sah karya Achi TM, garapan pengarah penulis Benni Setiawan untuk movie drama komedi ni kurang menarik. Komedi dia pun diletakkan di bahu Raka yang naïf tapi kebanyakan masanya nampak try hard dan ada kalanya nampak merimaskan macam scene Raka jadi manager band rockers tapi paksa untuk berubah kepada penyanyi nasyid. 

Kata Dion, watak Raka adalah manager yang sukses tapi tak ada scene yang menunjukkan Raka pakar dalam bidang dia pun. Kebanyakan masanya cuma terarah kepada Silvi yang belum tunaikan nazar. Scene Raka bawa band rockers dia pergi ke rumah Silvi pun agak menjengkelkan sebab tak jaga adab langsung di rumah orang. Ada beberapa scene lain di second half movie tapi nanti jadi spoiler pula.

Lakonan Richard Kyle sebagai Dion pun nampak agak kaku padahal dia hero kedua. Bila watak Raka try hard, kita diselitkan pula dengan watak Dion yang lebig bergantung harap dengan paras rupa yang kacak semata. Kehadiran Reza yang sebentar tu lebih meyakinkan dan menghidupkan suasana komedi dan drama. Haihhhh

Chemistry Richard dengan Titi Kamal pun nampak awkward sebagai pasangan yang nak mendirikan rumah tangga bersama. Scene Dion macam acuh tak acuh layan Silvi tu rasa macam Silvi better off alone sebab dia wanita yang bekerjaya, cantik dan kaya. Tak mustahil akan jumpa pengganti yang lebih baik. 

Suka dengan sinematografi dan panorama dari lensa Angela Andreyanti especially bila dia dalam kawasan rumah Silvi sebab dekorasi dengan interior dia stylish dan modern. Wardrobe Silvi pun cantik, sesuai lah dengan dia sebagai seorang fashion designer. 

Sayang movie yang dipasarkan sebagai komedi tak lah berapa kelakar pun dengan dialog yang hambar baik dari pelakon utama mahupun pelakon sampingan seperti Polis Sabar Ikhlas (Tanta Ginting). Pengarah bagi statement yang ramai cameo dalam movie ni tapi macam tak perlu pun sebab screentime pendek. Nampak macam team production tak yakin dengan karya sendiri pun ye jugak sebab mengharapkan kehadiran stars lain untuk tarik perhatian audience. 

Overall, movie InsyaAllah Sah ni just one time watch dan tontonan santai sahaja. Dua hari tengok movie Benni Setiawan ni jadi lemau pulak sebab olahan dia tak kena dengan citarasa. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0 = 5.3 /10

3 comments

  1. kalau olahan cerita tak kena dgn citarasa, mmg nak tgk pun malas kan

    ReplyDelete
  2. tulah,..berharap pada pesona bintang cameo... macam tak confident pulak

    ReplyDelete
  3. Adoi.. bila olahan tak menarik memang hampalah kan.. Mujur ada hero kesukaan Farhana.. mengubalah sikit kekecewaan tu ye.. 😁

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.