Movie Review | InsyaAllah Sah 2

Thursday 4 February 2021

Pengarah :  Anggy Umbara, Bounty Umbara

Penulis Skrip :  Anggy Umbara, Herry B Arissa, Achi TM

Pelakon : Pandji Pragiwaksono, Donny Alamsyah, Luna Maya, Miller Khan, Ray Sahetapy, Nirina Zubir, Tanta Ginting, Meriam Bellina, Titiek Sandhora, Henki Solaiman, Ingrid Widjanarko, Tarsan, Rifnu Wikana

Syarikat Produksi : MD Pictures, Umbara Brothers Films

Pengedar : MD Pictures, Netflix, iflix, WeTV

Genre : Drama / Komedi

Durasi Tayangan : 91 minit

Tarikh Tayangan : 15 Jun 2018

Trailer :

Walaupun menyampah dengan jalan cerita InsyaAllah Sah tapi layan jugak sequel dia dekat Netflix sebab pendek je kot so sesuai la tengok masa lunch hour. Walaupun satu franchise tapi jalan cerita dia tak sama tapi masih mengekalkan watak Raka (Pandji Pragiwaksono) yang polos dan kuat agama.

Lepas berhenti sebagai manager di syarikat Dion, Raka kemudiannya ingin berhijrah ke Jakarta untuk mencari kerja baru. Dalam perjalanan, bas yang dinaiki Raka rosak di tengah jalan. Dia pilih untuk naik e-hailing transport sebab tak jauh pun. Masa pemandu berhenti untuk buang air kecil, kereta tersebut kena hijack dengan banduan penjara, Gani (Donny Alamsyah) yang dikejar oleh anak-anak buah Freddy Coughar (Ray Sahetapy) sebab mencuri 250 juta rupiah. 

Raka menjadi saksi Gani bernazar untuk bertaubat dan berubah menjadi insan yang lebih baik kalau dia selamat dari gangster tersebut. Bila dia dah selamat, Gani mengamuk bila Raka ingatkan tentang nazar dia sebab Gani sakit hati Tuhan letakkan dia dalam situasi sukar. Ditipu oleh kawan baik sendiri sampai dipenjarakan, ibu dia jatuh sakit dan crush dia, Mutia (Luna Maya) hamil dan ditinggalkan oleh Yoga (Miller Khan). 

‘Syukurlah kerana hidup yang serabut. Syukurlah kerana masuk penjara. Syukurlah kerana ada ayah tiri yang suka mendera. Syukurlah kerana sentiasa miskin. Tidur di jalanan. Makan dari tong sampah setiap hari. Itu namanya Tuhan sayang saya?!’ – Gani

Berbeza dengan olahan yang pertama, pengarah Anggy Umbara dan Bounty Umbara berjaya menambat hati dengan kisah penuh berliku sehingga menjadikan seseorang yang baik berubah jahat dan tak lagi percaya dengan Tuhan. Sama seperti yang pertama, InsyaAllah Sah 2 adalah adaptasi dari novel dengan judul yang sama dari karya Achi TM. 

Watak Raka digarap cantik supaya tak nampak try hard dan kali ni lebih faham dengan situasi kehidupan seseorang. Bila dia terdiam dengan dialog dan keperihan kehidupan Gani tu nampak dia pun turut bersimpati dengan ujian dan lebih pandai berhemah dalam mengeluarkan kata-kata atau ucapan dakwah dia. 

Elemen drama pun berjaya dihidupkan dengan watak Gani dan Mutia yang terkesan akibat perbuatan kawan baik yang mementingkan diri. Voice modulation, body language and facial expression delivered perfectly from Alamsyah. Screentime Luna Maya mungkin tak panjang tapi kehadiran dia menambah mood emosi dan kelakar di second half. Scene Gani akhirnya berjumpa dengan Yoga tu nampak benar amarah yang lama terpendam. Kalau jadi Gani pun tak mampu nak maafkan tapi Tuhan dah balas dah kejahatan Yoga. Tak banyak yang Miller Khan boleh deliver untuk watak Yoga tapi sebab dia pelakon Malaysia kan so excited lah tengok haha

Sinematografi mungkin tak berapa cantik macam previous movie sebab banyak scene dalam kereta bergerak so boleh nampak lah yang diorang shoot dalam studio je dan guna bantuan CGI. Background music paling membantu menambahkan elemen yang sesuai dengan mood penceritaan. Kelakar scene mak Yoga datang dari tingkat atas. Tribute untuk movie Pengabdi Setan (2017) yang tengah famous masa tu. 

Disebabkan skrip dan jalan cerita yang lebih baik dari InsyaAllah Sah, rasa macam nak follow franchise ni pulak sebab dah bertukar team production. Tak pasti ada installment InsyaAllah Sah 3 ataupun tak tapi kalau sambutan lebih baik dari sebelumnya tak mustahil franchise drama komedi ni akan mendapat tempat di hati audience. Kudos to team! 

1. Team Production +0.9, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

3 comments

  1. sedap jugak layan citer Indon ni. pas ni nak cari masa nonton ye?

    ReplyDelete
  2. so kena tgk yg first dulu baru paham sequel kan ?

    ReplyDelete
  3. Bila movie kedua lagi baik, jadi seronok nak follow kan Farhana..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.