Movie Review | The Instrument Of Murder (2020)

Sunday 21 February 2021

Director : Ta Nguyen Hep

Writer : Ta Nguyen Hep, Nhat Banh, Quang Huy

Cast : B. Tran, Hoang Thuy Linh, Trinh Tang Binh, Hua Vi Van, Huu Khang, Ns Trung Dan, Trinh Minh Dung, Kha Nhu, Ns My Uyen, Wean Le, Kay Tran, Wean Le

Production Company : T Films, WEPRO Entertainment

Genre : Crime / Thriller / Romance

Running Time : 85 minutes

Release Date : 20 November 2020

Tengok movie ni sebab tertarik dengan poster dia dan genre movie crime thriller tapi tak lah dark sangat pun jalan cerita dia. First time rasanya tengok movie Vietnam. Quite amazed dengan visual dan penceritaan diorang.

Movie ni bermula dengan kemalangan ngeri antara keluarga angkat Lam dengan sister yang cuba selamatkan dia sebab Lam nampak ada budak dalam boot kereta. Bila ketua sister check tak ada pun dekat dalam tu, cuma patung decoration untuk Hari Natal je. Tapi disebabkan cara Lam cuak tu, sister yang paling rapat dengan dia follow belakang. 

Bapa angkat dia pula taknak kantoi culik budak lain sebab Lam dah jadi saksi penculikan tu so dia nak langgar sister masuk dalam gaung tapi Lam kacau stereng sampai mereka terbabas. Bila Lam sedar, sister dan keluarga angkat dia dah pun meninggal bila kereta tu meletup. 

Fast forward ke 20 tahun kemudiannya bila Lam (B. Tran) dah besar dan bekerja sebagai penghantar makanan. Dia jatuh cinta dengan Khanh (Hoang Thuy Linh) yang bekerja di sebuah salon di bahagian hadapan dan pusat urut di bahagian belakangnya. Lam tolong jaga anak lelaki Khanh bila habis kerja sementara tunggu Khanh balik rumah. 

Masa Khanh pulang ke rumah, dia terserempak dengan Thinh (Kay Tran) anak klien yang nak expose kerja haram dia. Lam cuba leraikan pergaduhan dan tenangkan Khanh sebab taknak keadaan bertambah buruk. Keesokan paginya mayat Thinh tergantung pada bahagian wayar eletrik kawasan perumahan tersebut. Leher dia luka besar disebabkan tin mainan anak Khanh. 

Sebelum polis syak Khanh yang bunuh gara-gara pergaduhan mereka semalam dan senjata pembunuhan berkait dengan Khanh, Lam ajak Khanh lari ke kawasan pedalaman. Kebetulan dia terjumpa dengan Dustin (Trinh Tang Binh) yang kaya dan bagi advice supaya Lam tak lari dari ketakutan kemudiannya ajak siasat kes ni bersama. 

Awalnya macam pelik jugak kenapa Dustin beria sangat nak tolong Lam tapi tak lah ambik port sangat sebab dia anak orang kaya yang ada banyak masa dengan melepak sana sini. Bila tengok plot twist dekat second half tu baru tahu pertalian antara Lam dengan Dustin. Berpatah balik ke flashback di awal movie. 

Plot twist ni berkait rapat dengan tajuk movie sebab The Instrument Of Murder yang polis jumpa tu bukan yang sebenar. Ada scene director tunjuk jawapan masa scene Chien (Trinh Minh Dung) hidupkan balik handphone Thinh tapi tersorok. Geram sangat masa tu sebab jawapan dah depan mata tapi tak boleh tengok! 

Visual movie arahan Ta Nguyen Hep ni menggunakan warna yang dark untuk menggambarkan misteri dan jenayah yang berlaku di kawasan perumahan tersebut. Bila masuk scene Lam dengan Dustin bergaduh, director guna ton warna merah untuk menggambarkan suasana amarah dalam scene tu. VFX pun nampak smooth dan realistic especially scene letupan dan scene sapu tangan yang travel ke tragedi hitam. 

Kalau ada yang nak tengok boleh tengok dekat Dramacool sebab movie ni sebelum ni ada dekat Netflix tapi dah habis tempoh tayangan la kot. Cari dekat mana-mana platform berbayar pun tak jumpa. Even dekat Wikipedia atau IMDb pun tak wujud tentang movie ni. Nasib baik lah bahagian credit dia boleh difahami. Recommend to watch! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9/10

9 comments

  1. macam best jeee.. kaloo action macam ni husband mesti suka.

    ps: pana dah tgk nail polish ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dahhhh! https://www.farhanajafri.com/2021/01/movie-review-nail-polish.html

      Delete
  2. seram tengok tin ada crown tu huhu

    ReplyDelete
  3. Wow......sounds like this movie has an intriguing storyline and plot. Good to binge-watch. Thank you for sharing your review.

    ReplyDelete
  4. love the plot twist dekat tgh2 tu bila revealed about hubungan lam and dustin

    ReplyDelete
  5. tak pernah tengok cerita vietnam... this one rating you bagi tinggi... gonna check it out

    ReplyDelete
  6. Kak Sha tertarik dengan tajuk dia.. Lepas baca review Farhana lagi teruja nak tengok..
    Macam menarik jalan cerita dia..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.