Movie Review | Darna Mana Hai (2003)

Saturday 27 February 2021

 

Director : Prawaal Raman

Writer : Atul Sabharwal, Rajnish Thakur, Abbas Tyrewala

Cast : Saif Ali Khan, Vivek Oberoi, Nana Patekar, Boman Irani, Sanjay Kapoor, Shilpa Shetty, Sohail Khan, Antara Mali, Sameera Reddy, Rajpal Yadav, Aftab Shivdasani, Isha Koppikar, Peeya Rai Chowdhary, Revathi, Raghuvir Yadav, Gaurav Kapur, Kiku Sharda, Abir Goswami

Production Company : K Sera Sera Productions

Distributor : K Sera Sera Productions

Genre : Horror / Drama

Running Time : 121 minutes

Release Date : 25 July 2003


Revisiting old Bollywood movies yang diterbitkan oleh Ram Gopal Varma tentang 6 kisah pendek diceritakan semula oleh 6 sekawan di dalam sebuah hutan. Dalam perjalanan pulang dari Goa, mereka pilih untuk lalu jalan pintas sebab boleh sampai rumah 2 jam lebih awal supaya tak kantoi dengan parents masing-masing. 

Malangnya tayar kereta pancit dan terlupa bawa jek kereta jadi mereka terpaksa tunggu kalau-kalau ada kereta lain yang lalu jalan tu. Shruti (Sameera Reddy) ternampak ada cahaya di dalam hutan kemudiannya ajak kawan-kawan dia minta bantuan ataupun berteduh sementara menunggu bantuan. Cahaya tersebut datang dari pelita yang dibiarkan tergantung di dinding tapak binaan yang usang dan terbiar. 

Shruti ajak kawan-kawan dia buat bon fire dan bercerita. Romi (Gaurav Kapur) mula cerita tentang kisah suami isteri berhenti di tengah jalan bila kereta meragam. Sementara Karan (Sohail Khan) cuba tengok apa yang pelik, Anjali (Antara Mali) tunggu di dalam kereta. Tiba-tiba dia terdengar suami dia menjerit dari arah hutan. Bila dia turun dan mencari, dia ternampak lampu suluh dipenuhi dengan kesan darah kemudiannya nampak tangan suami dia makin lama makin tenggelam dalam lumpur. 

Tapi sebenarnya Karan elok je berdiri di belakang dia. Dengan perasaan takut, Anjali ajak Karan cepat-cepat keluar dari situ. Bila tengok dekat rearview mirror, Karan tak ada pun dalam cermin.Shruti kata roh Karan yang datang balik drive kereta tu. Romi pula kata cerita tu cuma rekaan semata untuk takutkan mereka semua. 

Kemudiannya mereka bersilih ganti bertukar cerita sehingga lah ada lelaki (Sushant Singh) datang bawa kayu api dalam beg dia dan buka cerita yang menakutkan. Tanpa mereka sedar, seorang demi seorang dah pun dibunuh dengan kejam. 

Walaupun genre movie Darna Mana Hai ni seram tapi tak semua kisah seram pun sebab kisah No Smoking yang mengisahkan freelance photographer (Saif Ali Khan) stuck dalam hotel selama 6 bulan tu more to psycho. Lakonan Boman Irani agak menakutkan lah especially bila dia senyum pandang Saif. Sama juga dengan kisah Apples bila Gayatri (Shilpa Shetty) beli epal dari penjual (Rajpal Yadav) yang aneh. 

Kisah Stop/Move tentang si loser Purab (Aftab Shivdasani) yang jatuh cinta dengan Abhilasha (Isha Koppikar) dekat kampus tu pulak kelakar. Plot twist dia pun kelakar. Sayangnya suntingan dia nampak lemah sangat sebab editing tak smooth. Rasa macam lain kisah lain penyuntingnya sebab hasil setiap kisah tak sama. 

Masa tengok kisah Ghostly Lift lakonan Vivek Oberoi tu teringat pasal YRF nak replace SRK sebab gaya Vivek memang copy sebijik macam SRK. Cara dia bercakap dan gelak sama macam watak Rahul dalam Kuch Kuch Hota Hai. Kisah ni sama macam kisah yang ada dalam sequel Darna Zaroori Hai (2006) tapi watak Vivek diubah pelakon kepada Arjun Rampal. Rasanya movie ni pernah keluar dekat TV3 sebab I tengok sequel dia dekat tv. Ataupun mungkin Astro Box Office. 

Overall movie Darna Mana Hai ni not bad lah dan bersyukur sangat tak ada hantu yang muncul. Kalau ada pun, hantu yang handsome belaka haha. I perasan dekat hujung movie tu Romi tak ada dengan kawan-kawan dia. Tak tahu lah dia pergi mana….mungkin dekat belakang?

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.6 = 7.5/10

1 comment

  1. i tgk cita ni 3 kali !!! i like it.. tapi kisah physco tu yg saif tu.. mmg gila la dia tu

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.