Movie Review | Bikeman (2018)

Saturday 27 February 2021


Director : Prueksa Amaruji

Writer : Prueksa Amaruji, Weeravat Chayochaikon

Cast : Pachara “Peach” Chirathivat, Jennifer Kim, Sananthachat Thanapatpisal, Pramote Pathan

Production Company : M Pictures, Workpoint

Distributor : 7HD, True Thai Films, M Channel

Genre : Romantic / Comedy

Running Time : 95 minutes

Release Date : 20 September 2018

Trailer :


Movie dengan genre romantic comedy Thailand di bawah arahan Prueksa Amaruji  ni mengisahkan tentang penipuan Sakkarin (Pachara “Peach” Chirathivat) sebagai seorang graduan universiti yang bekerja dia bank walhal pekerjaan sebenarnya adalah penunggang motorsikal berbayar di bandar Bangkok.

Sakkarin menipu sebab takut nak bagitahu pada mak dia, Suree (Jennifer Kim) yang dia gagal selepas 21 kali apply bekerja di bank. Mendiang ayah dia bekerja di bank dan mampu sara keluarga juga nenek yang sakit. Dia tak nak mak dia kecewa bila tahu dia bekerja sebagai rider sahaja. Berapa sangat lah upah yang dia dapat untuk bantu tanggung semua expenses dalam rumah walaupun dia rajin dan buat yang terbaik untuk customer. 

Satu hari Sakkarin terjumpa crush zaman sekolah rendah si cantik, Jai (Sananthachat Thanapatpisal) yang bekerja di NCB bank. Dia malu untuk dedahkan identiti sebenar tapi akhirnya kantoi juga sebab Jai cam fizikal dia yang tak banyak berubah dari zaman sekolah which kinda absurd since fizikal Sakkarin dalam falshback agak montel.

 Jai tak malu pun nak berkawan rapat dengan Sakkarin sebab dia rasa kerja sebagai rider lagi best dapat tengok banyak tempat. Tak macam dia yang asyik terperuk dalam bank dan selalu dimarahi oleh senior dia, A (Pramote Pathan)merangkap boyfriend sejak sekolah menengah. Impian Jai adalah menjadi seorang pilot tapi sama macam Sakkarin, belum ada rezeki dekat dalam bidang tu lagi. 

Jalan cerita Bikeman ni penuh dengan lawak yang dipaksa dan stretch secara melampau macam scene Sakkarin panik setiap kali berjumpa dengan Uncle Preecha (Kom Chauncheun) padahal takde benda pun. Orang tu baru nak tegur dia dah menggelabah serupa nampak hantu. Dia buat macam tu lagi lah orang syak dia ada rahsia. 

Sama juga dengan scene dia terserempak dengan mak dia dekat traffic light. Beria dia tak nak menyahut panggilan mak dia sebab takut kantoi padahal boleh je ubah suara jadi garau sebab dia dah tutup muka dia dengan kain. Daripada tak expect apa jadi syak ada something yang tak kena. Scene A kantoi curang tu menyampah tengok sebab over satu hal, tak logik pun satu hal jugak. 

Banyak sangat sub plot yang menyimpang dari idea asal sampaikan rasa penat nak tengok sampai habis. Tak semua lah scene kelakar tu tak menjadi dan try hard macam scene A jatuh tangga masa nak kantoikan rahsia Sakkarin tu kelakar. 

Chemistry Peach dengan Sananthachat Thanapatpisal nampak comel dan kalau director olah cerita dengan elemen romantik drama lagi sesuai kot sebab watak Jai banyak deliver dialog dan kata-kata semangat yang banyak membina keyakinan dalam diri Sakkarin. Scene Suree tahu anak dia bekerja sebagai rider pun menyentuh perasaan jugak sebab mesej yang disampaikan oleh si mak tu terasa dekat sangat dengan hati. 

Bila tahu rahsia Sakkarin nak sangat bekerja sebagai banker tu rasa macam hambar jugak lah sebab kalau dah 21 kali cuba tapi tak dapat tu boleh cuba dalam bidang lain jugak kot sebab tak didedahkan pun Sakkarin ni ambil major apa dekat universiti. Tapi dekat Malaysia ni tak semestinya belajar engineering end up kerja sebagai engineer. Boleh je jadi usahawan tudung berjaya macam Nononess jual jenama Tudung Ruffle. 

Visual dengan music score okayish lah untuk movie romantic comedy, sesuai lah dengan penceritaan yang santai untuk tontonan keluarga. 

1. Team Production +0,5, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.2, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 5.4/10

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.