Movie Review | Ek Hasina Thi (2004)

Thursday 12 November 2020

Director : Sriram Raghavan

Writer : Sriram Raghavan, Pooja Ladha Surti

Cast : Urmila Matondkar, Saif Ali Khan, Aditya Srivastava, Seema Biswas, Pratima Kazmi, Gopal K Singh, Murali Sharma

Production Company : R. R. Movie Makers

Distributor : R. R. Movie Makers

Genre : Crime / Thriller

Running Time : 137 minutes

Release Date : 16 January 2004

Trailer :

Dah lama cari movie Ek Hasina Thin i sebab antara movie terbaik dalam koleksi Urmila Matondkar dan Saif Ali Khan. Movie ni pernah ditayangkan di New York Asian Film Festival walaupun ada beberapa claim yang mengatakan director Sriram Raghavan ambil idea dari jalan cerita movie-movie lain. Personally for me, bukan jalan cerita jadi ukuran tapi lakonan pelakon utama yang menjadi kekuatan movie genre crime thriller di bawah produksi R. R. Movie Makers.

Kisah bermula dengan pertemuan Karan (Saif Ali Khan) dengan Sarika (Urmila Matondkar) di Mumbai. Kita tahu yang Karan ni someone yang fishy dan suspicious sebab dia selalu datang dan hilang. Tingkah laku dia pun agak creepy but somehow dia manage untuk dapat kepercayaan Sarika dan jatuh cinta. Sarika percaya Karan busy handle business dia di luar negeri sebab Karan selalu outstation. Ada depan mata pun asyik on call je so susah la dia nak korek apa-apa maklumat. Lagipun zaman tu kita type nama pun belum tentu nak keluar apa-apa personal details. 

Satu hari Karan minta tolong tumpangkan rumah Sarika untuk kawan dia bernama Abijit (Gopal K Singh). Nanti dia akan datang ambil katanya. Abijit minta diri untuk keluar sementara tunggu Karan datang. Tak lama kemudian Sarika nampak dalam berita yang Abijit ditembak mati oleh polis dalam cubaan dia membunuh seorang ahli perniagaan. Karan advice Sarika supaya buang luggage Abijit tapi belum sempat Sarika buat apa-apa, pihak polis dah datang sebab jiran dia buat aduan ternampak Abijit.

Karan pujuk Sarika supaya jangan bagitahu apa-apa tentang dia dan lawyer Kamlesh Mathur (Aditya Srivastava) akan datang untuk bantu Sarika. Malangnya Sarika terlampau takut dan naïf untuk faham permainan Karan. Dia dipenjara 7 tahun lepas mengaku dia bersalah. Dalam penjara dia berjumpa dengan Pramila (Pratima Kazmi), isteri ketua kongsi gelap. Banyak benda dia belajar dalam penjara sampai dia dah tekad untuk balas dendam terhadap Karan dan akan pastikan Karan mati dalam keadaan yang tersiksa. Berjaya atau tak plan Sarika tu kena tengok movie ni dekat Netflix. 

Tahun 2004 mungkin ramai yang tak sangka Saif Ali Khan mampu jadi watak antagonis dalam masa yang sama, a charmer seperti yang digambarkan dalam watak Karan sebab Saif Ali Khan terkenal dengan imej romeo dalam movie Kal Ho Naa Ho dan Hum Tum yang mana dia menang Pelakon Lelaki Terbaik di National Award. 

Rasanya memang kebolehan Sriram Raghavan untuk tukar hero romeo kepada watak dark macam yang dia buat kepada Varun Dhawan lepas famous dengan movie Student Of The Year, Mein Tera Hero dan Badrinath Ki Dulhania kepada watak Raghu dalam Badlapur ataupun Ayushmann Khurrana yang manis dengan senyuman dan gitar dia dalam Vicky Donor, Bewakoofiyaan ataupun Bareilly Ki Barfi kepada musician licik dalam Andhadhun

Suka sangat tengok lakonan Urmila dalam movie ni, the arc of her character is outstanding and remarkable! Dari seorang yang naïf kepada seorang yang ganas dan mampu membunuh tanpa belas. Tapi dendam dia cuma pada mereka yang jahat pada dia. Kalau awal movie boleh nampak dia menjerit takut dengan tikus tapi dek kerana nasib malang dia dipenjarakan dalam sel yang kotor dan penuh tikus dah ubah karakter dia. Scene Sarika pandang tikus dengan pandangan kosong tu pun dah sarat dengan pelbagai emosi. 

No wonder lah movie ni boleh hits di box office dan dapat banyak pujian walaupun Ek Hasina Thi adalah movie debut kepada Sriram Raghavan sebagai pengarah. Tanpa marketing dan bajet besar untuk music score dan visual menarik pun, movie ni masih menjadi pilihan selepas 16 tahun dan pada tahun yang mendatang. Recommended!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

5 comments

  1. jalan cerita menarik. nanti nak download d telegram.

    ReplyDelete
  2. Menarik. ramai peminat filem Thriller mesti akan suka filem ni.

    ReplyDelete
  3. i suka gila cita ni!! saif mmg handsome gila

    ReplyDelete
  4. Wow.. filem lama dan watak yang dibawa saif itu menarik.. Lama tak tengok Urmila berlakon..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.