Movie Review : 404 Error Not Found (2011)

Saturday 7 November 2020

Director : Prawaal Raman

Writer : Prawaal Raman

Cast : Imaad Shah, Nishikant Kamat, Rajvvir Aroraa, Tisca Chopra, Satish Kaushik, Ruchir Raj

Production Company : Pixion, Adlabs

Distributor : Imagik Motion Pictures

Genre : Psychological / Thriller

Running Time : 118 minutes

Release Date : 20 May 2011

Trailer :

Banyak kali ternampak discussion untuk movie ni lately so bila jumpa tu rasa nak tengok pulak. Dulu tak rasa nak tengok sebab poster dia macam movie lawak hambar macam tu rupanya tak pun. Movie ni lebih kepada psychological thriller ataupun genre horror sebab bertemakan hantu atau roh yang tak tenteram. 

Professor Anirudh (Nishikant Kamath) tak percaya dengan kewujudan hantu atau roh ni dan berkongsi pendapat yang sama dengan pelajar baru dia, Abhimanyu (Rajvvir Aroraa). Abhi pula stress dengan sekumpulan senior yang diketuai oleh Chris (Imaad Shah) bila setiap hari akan diganggu dan dibuli. Abhi rasa dia patut keluar dari bilik dia lepas dia bagitahu dengan Dekan dan warden (Satish Kaushik) berkenaan hal buli yang makin melampau. Dia request untuk duduk di bilik 404 yang dah dikunci selama 3 tahun selepas Gaurav (Ruchir Raj) bunuh diri gara-gara depressed selalu dibuli senior. 

Awalnya Abhi tak peduli pun dengan hantu atau khabar angin tentang bilik 404, tapi lepas beberapa kali diganggu oleh roh Gaurav, dia mula percaya kehadiran hantu. Prof Anirudh pula sentiasa ambil tahu tentang Abhi sebab dia risau pelajar bijak akan ikut jejak langkah Gaurav. Isteri dia, Dr. Meera (Tisca Chopra) pun cuba untuk bantu Abhi bila keadaan dia makin teruk dan suka bercakap seorang diri. Menyembang dengan Gaurav katanya. Chris dah mula menyesal dengan tindakan dia. 

Dari awal movie 404 Error Not Found ni lagi director dah messed up dengan minda kita untuk percaya dengan kehadiran hantu ataupun tegaskan yang Abhi cuma berhalusinasi. Sebab dalam kelas Prof Anirudh, dia bagitahu tentang kes-kes masalah mental yang dia jumpa dan sedang rawat. Dekat situ dah nampak perdebatan tentang kewujudan Gaurav. 

Pergerakan kamera dari Savita Singh pula ceritakan sebaliknya bila shot diambil seolah-olah Gaurav yang memerhati setiap pergerakan Abhimanyu. Ditambah pula dengan reflection pada cermin, pintu kaca atau bayang-bayang. Scene pula bersilih ganti dengan kamera CCTV untuk naikkan mood seram dan misteri. 

Up until now I still tak pasti Gaurav wujud ataupun tak sebab director drop hint tentang unfinished business tapi kita tak didedahkan apa unfinished business Gaurav. Boleh jadi unfinished business dia ada kaitan dengan Prof Anirudh ataupun Gaurav cuba untuk bagi amaran pada Abhi supaya tak end up sama macam dia? Tapi kalau dia cuba bagi amaran, setiap apa yang Abhi tahu tentang Gaurav adalah hasil dari pembacaan dan research Abhi tentang kisah hidup Gaurav dan juga dari personal diary Gaurav. 

Masuk second half director dah singkap dark secret Prof Anirudh dan Dr. Meera tahu keadaan suami dia. Masa scene anak dia nak pergi bilik air tu macam pelik jugak kenapa dia macam takut sekali rupanya ada tragedi. Scene Dr. Meera jumpa Chris untuk korek projek rahsia dia dengan Prof. Anirudh pun dah cuba buktikan yang ending adalah plot twist terbesar untuk movie ni. I seriously cannot expose the details tapi bila you guys tengok mungkin akan berfikir semua possibilities yang ada dan cuba cari balik dekat scene mana yang terlepas pandang untuk sebarang hint atau klu. 

Pace movie ni agak slow ditambah pula banyak scene dengan heavy info dan dialog but still bearable to watch sebab lakonan masing-masing bagus. Punya lah curious nak tahu apa jadi next scene sampai tak sedar movie dah dekat hujung dah. Movie ni release tahun 2011 tapi masih relevan sampai sekarang. One of underrated gem ever produced in Bollywood. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

5 comments

  1. I like your review. Make me want to watch it more. Tapi, not into hindustan kalo tak ada geng. Even husband suka beno tengok tamil i kenot relate laa. Mungkin sebab genre kot. Maybe... Haha

    ReplyDelete
  2. Nak try tengoklah. LH pun sekarang mood tengah nak tengok cerita psyhological aje sekarang

    ReplyDelete
  3. dh cuti pkpb ni boleh la layan.. hehe

    ReplyDelete
  4. tajuk movie nyer mcm klik link tapi error.
    rupanya berkisar bilik no 404. hantu. seram.
    kan... 2011 tu. hampir 10 thn, fana.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.