Movie Review : First Time

Saturday 10 October 2020


Director : Han Yan

Writer : Han Yan

Cast : Angelababy, Mark Chao, Jiang Shan, Cindy Yen, Tian Yuan, Bai Baihe

Production Company : BDI Films, Irrestible Beta Limited, Edko Films Limited, Beijing Happiness Union Co. Ltd

Distributor : EDKO Films Ltd

Genre : Romantic / Drama

Running Time : 106 minutes

Release Date : 8 June 2012

Trailer :

Godek-godek apps iQiyi, ternampak movie First Time dekat Popular Ranking Movie, so try je lah tengok sebab hero dia macam handsome haha. Movie ni remake dari movie Korea tahun 2003 - …..ing. 

Mengisahkan tentang Song Shiqiao (Angelababy) yang mempunyai penyakit myasthenia bila muscle dia tak kuat sangat dan makin lama makin lupa tentang diri dia sendiri gara-gara ubat yang dia consume setiap hari. Lepas kematian suami kerana penyakit yang sama, Zheng Qing (Jiang Shan) lebih fokus jaga anak perempuan tunggal dia sambil uruskan kedai makan. Setiap minggu ada appointment dengan doktor untuk tengok progress Shiqiao. 

Masa Shiqiao bekerja part-time sebagai mascot di fun fair, dia terserempak dengan Gong Ning (Mark Chao), kawan sekolah dia tapi dah lost contact sebab Gong Ning pindah sekolah. Gong Ning bekerja sebagai penyanyi dalam band dia. Selalunya diorang ambil upah dekat club ataupun fair dan event. Mereka berdua mula berkawan rapat kemudian jatuh cinta. Sejak kehadiran Gong Ning, hidup Shiqiao lebih bahagia tapi ada bahayanya jugak sebab Shiqiao lebih berani untuk buat aktiviti yang dilarang oleh mak dia. 

Dulu Shiqiao penari ballet tapi disebabkan penyakit tu, dia terpaksa stop tapi sebab dia dah happy dengan kehidupan yang dia ada sekarang, dia nak rasa perform untuk kali terakhir sebelum dia pergi. Zheng Qing mengamuk dengan Gong Ning sebab bahayakan keselamatan Shiqiao tapi keputusan untuk hidup atau mati bukan di tangan dia. Bersediakah Gong Ning dan Zheng Qing kehilangan Shiqiao? 

I tak tengok movie ….ing so tak boleh nak compare tapi boleh kata yang movie First Time ni dah cukup rencah untuk movie bergenre romantic drama ni. Lakonan Mark Chao bagus cuma Angelababy je macam tak mampu sangat nak hidupkan scene emosi tambah kalau dia sorang je dalam scene tu. Nasib baik watak dia memang dah kuat so tak nampak sangat lah kelemahan tu. Chemistry antara Angelababy dengan Mark Chao menawan. 

Dua karakter ni ada masalah dalam hidup tapi kita didedahkan dengan kehidupan Shiqiao dan Zheng Qing. Second half nanti director akan buka kisah hidup Gong Ning dan macam mana kehadiran Shiqiao ubah dunia Gong Ning justeru menguatkan lagi drama kisah percintaan mereka berdua. 

Walaupun tak dipaparkan sinematografi memukau dari kawasan shooting tapi visual dan lighting diolah cantik dari lensa Charlie Lam.Fun fact, art director untuk movie ni adalah Jeffrey Kong, anak kelahiran Malaysia dan pernah menang beberapa anugerah untuk hasil kerja dia. So no wonder lah visual movie First Time ni nampak indah sangat. Even wardrobe semua watak pun stylish dan decoration rumah dan beberapa tempat nampak menarik dan cantik dengan suntikan elemen bohemian. Some scene looks dreamy. Sayangnya soundtrack macam mehhh sikit. 

Genre movie yang ringan ni memang senang lah nak jatuh suka dengan penceritaan dan lakonan tapi ada je beberapa scene yang macam questionable boleh pejam mata buat tak nampak macam scene Gong Ning merayu dekat ex-girlfriend dia, Peng Wei (Cindy Yen) untuk bagi Shiqiao ganti tempat dia sedangkan Shiqiao tak lah pandai menari pun. Untuk persembahan besar dalam dunia nyata, memang kosser lah coach nak layan sebab nak tukar tempo dan flow tarian tu untuk match dengan lead dancer. But overall not bad lah movie dari writer-director Han Yan ni. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.7/10

3 comments

  1. Perkongsian yang baik. Ada di iqiyi, boleh tengok secara percuma kan.

    Jemput singgah www.rancangantivi.com

    ReplyDelete
  2. wow ada mark chao, suka juga tengok drama dia..hahaha

    ada tengok yg versi korea sebab hero dia kim rae won..haha tapi tak tahu pula chinese ada remake filem ..ing.

    ReplyDelete
  3. cerita ringan ni kalau roamntik memang berangan habis la kalau layan hahaha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.