Movie Review : The Swindlers (2017)

Saturday 3 March 2018


Director : Jang Chang-won
Cast : Hyun Bin, Yoo Ji-Tae, Bae Seong-woo, Park Sung-Woong, Nana, Ahn Se-ha, Choi Duck-moon, Sung-tae Heo
Genre : Crime/Drama
Running time : 117 minutes.
Trailer :


The Swindlers mengisahkan tentang seorang peguam, Park Hee-su (Yoo Ji-Tae) yang mempunyai sekumpulan penipu dalam misi mereka menangkap scammer terhebat dalam sejarah Korea, Joo-chil Jang (Sung-tae Heo) kerana skim Ponzi. Movie ni start dengan kekecohan bilamana duit yang dilaburkan hangus ditipu oleh Jang lalu melarikan diri ke Thailand dengan bantuan Night Fog, ayah kepada Hwang Ji-sung (Hyun Bin). Bantuan berubah kepada musibah bila Jang membunuh Night Fog dan make it looks like a suicide. Tak lama selepas tu, Jang dikatakan telah mati sebab sakit jantung tapi Hwang tahu tu cuma helah Jang di mata dunia.

Disebabkan dendam, Hwang menjejaki Jang di Thailand dan tertangkap lalu dilepaskan. Upon released, Hwang mencari team Park untuk bantu dia sama-sama menangkap Jang since misi diorang pun sama. Hwang mengetuai kumpulan tersebut dan merancang bagaimana untuk dapatkan perhatian Jang walaupun dibantah keras oleh Go Seok-dong (Bae Seong-woo) yang pernah dipenjarakan angkara Hwang. Tapi Park yakin dengan Hwang untuk kendalikan misi ni. Usaha berhasil dan mengikut rancangan diorang bila Jang menghantar pembantunya, Kwak Seung-gun (Park Sung-woong) ke Korea. Untuk mengetahui location Jang, Choon-ja ditugaskan untuk menggoda Kwak sementara Lee Kang-suk (Choi Duck-moon) letak kamera di bilik hotel Kwak. 


Semua yang jadi memang seperti yang diorang plan sampai second half bila Hwang kantoi berada di Korea dan mencari senarai rasuah yang terlibat dengan Jang satu masa dulu sehingga menyebabkan dia terlepas dari Korea. Dari situ Park mula ragu-ragu dengan Hwang dan menyelidik siapa sebenarnya Hwang. 

Masuk second half, banyak plot twist dalam movie ni tapi semuanya predictable. It’s an easy guess. Tak payah fikir pun dah boleh tahu dah apa dia punya twist. Tak ada yang impressive or shocking moment pun dalam movie ni. Even funny scene masa Choon-ja menggoda Kwak pun nampak hambar dan bodoh. It just pretty lame. Menggoda untuk dapatkan maklumat.

Even the dialogue pun lame. Too basic and cringe-worthy. I decided to watch from start till the end pun sebab Hyun-bin. Dia handsome teruk dalam ni nak pulak bila dia pakai suit. Fuhhhhh


Kalau nak tengok santai boleh lah layan tapi sekali tengok je lah sebab nothing remarkable pun dalam movie ni kecuali Hyun-bin. Tidur malam pun terbayang Hyun-bin. Cast semua dah bagus dah tapi pretty wasted dengan storyline yang biasa. For a 2017 movie dengan tajuk The Swindler, I’m expecting more but all I got is just an average plan with predictable plot twist. Bila predictable, dia dah tak jadi plot twist, dia dah jadi basi.

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought 0 = 6.7/10

7 comments

  1. wow Hyunbin and Yoo Ji Tae in one movie. i really love both of them..hihi

    ReplyDelete
  2. Belum tengok lagi tapi dah lama dah masuk dalam list movies yang saya nak tengok.

    ReplyDelete
  3. dah download tapi belom mula tengok lagi =D

    ReplyDelete
  4. Cerita ini memang ohsem gile.. suka..

    ReplyDelete
  5. good review..ramai kata best..nk pi cari jugak laa...haha

    ReplyDelete
  6. Hahaha. okay.. so jalan citer cam so-so lah boleh detect apa next haha. btw good reviews.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.