Persamaan Babak The Fame Game Dengan Dunia Bollywood

Sunday 18 December 2022

Lepas tengok drama The Fame Game ni ramai yang tertanya-tanya sama ada drama ni adalah adaptasi dunia sebenar ataupun lebih tepat lagi, bingkisan hidup mendiang Sridevi. Nak kata sepenuhnya diambil dari kisah Sridevi tu tak lah tapi ada beberapa babak yang buat kita teringat pada mendiang. Ada juga beberapa babak lain yang menjadi rujukan penulis untuk masukkan dalam drama terbitan Netflix ni. 

1. Kisah Hidup Sridevi 

Kebanyakan pelakon cari peluang di dunia Bollywood untuk sara keluarga dan kebanyakannya juga bekerja dari kecil atau dipaksa berkahwin dengan produser filem. Sridevi mula berlakon di usia muda dan menjadi sumber pendapatan keluarganya. Selepas dipaksa masuk ke dunia lakonan, dia tukar nama dari Shree Amma Yanger Ayyapan kepada Sridevi, sama macam Anamika bila dia bagitahu Amu (Muskkaan Jaferi), dia masih lagi Vijju yang sama bukannya Anamika.

Babak Nikhil baran bila Anamika tak nak berlakon memang nampak dia sepenuhnya bergantung dengan si isteri macam Boney bergantung dengan bakat Sridevi. Bila Sridevi yang lama menyepi dari dunia lakonan mula berlakon balik dalam English Vinglish (2012), boleh nampak keluarga mereka perlukan duit ditambah pula dengan khabar angin yang disebarkan oleh jiran bila pasangan tersebut kerap bertengkar kerana duit. 

"We respect Srideviji a lot. And yes, she was the first choice for Sivagami in Baahubali. This was very early in the project. But when we approached her, her husband, Boney Kapoor, quoted a staggering fee. Plus, he wanted a share of the Baahubali profits. We dropped the idea immediately, though we were very keen on casting Srideviji. Later, we came to know she did a Tamil film (Puli), where she was given the fee that her husband wanted."

2. Anak Perempuan

Dalam The Fame Game, anak perempuan Anamika, Amu nak ikut jejak langkah ibunya sebagai pelakon Bollywood, sama seperti Janhvi Kapoor yang menjadi pelakon sebaik saja tamat pengajian. Tapi mana-mana anak pelakon pun akan ikut jejak langkah orang tua. Yang buatkan point ni dipetik bila Anamika juga sama seperti Sridevi yang mempunyai anak perempuan dan simpan impian yang sama. 

Kebetulan ataupun sengaja, wajah Amu dari sudut tertentu nampak lebih kurang sama dengan Janhvi Kapoor. Imej Amu juga tampak biasa saja sebab fasa remaja Janhvi juga seperti perempuan kebanyakan tapi Sridevi bawa ke klinik untuk touch up mana perlu. 

3. Kisah Cinta

Bab Anamika bercinta dengan Manish tu sama lah dengan kisah cinta Sridevi dan Mithun Chakraborthy sampai keluar khabar angin yang mereka berdua sebenarnya dah berkahwin. Kemudian terpaksa putus kerana status Mithun sebagai suami orang menyebabkan imej Sridevi tercalar. Boney, produser terkenal yang terbitkan filem Mr. India (1987) selamatkan Sridevi dengan bagi kerja dan juga rumah serta duit untuk rawat emak Sridevi. Kemudiannya mereka berkahwin. 

Dalam drama The Fame Game, Anamika bercinta dengan Manish kemudian mengandung dan dipaksa kahwin dengan Nikhil, produser Bollywood. Anamika pun berlakon dalam movie Nikhil untuk selamatkan kewangan syarikat. Sama kes dengan Sridevi-Boney. Malah semasa mereka berkahwin, Sridevi dah mengandungkan anak Boney. 

 4. Suami Si Produser Filem

Pilihan movie Boney juga lebih kurang sama dengan Nikhil bila dia lebih terarah pada masala, rom-com atau action dan bukan filem artsy macam Hasrat. Khushi (2003), No Entry (2005), Wanted (2009), Tevar (2015). Kebanyakan filem dia blockbuster sebab lakonan Sridevi sebagai heroin - Mr. India (1987), Roop Ki Rani Choron Ka Raja (1993), Judaai (1997) dan Mom (2017). 

Bezanya Boney lebih banyak dibantu oleh adik dia, Anil Kapoor sebagai hero sebab dia diboikot lepas buang Mona Kapoor dan anak-anak hanya kerana ingin berkahwin dengan Sridevi. 

 5. Manish, Pelakon Terkenal

Persona Manish diadaptasi longgar dari kehidupan Shah Rukh Khan bila ada babak Manish lambai peminat yang tunggu di luar rumah, sama seperti SRK yang melambai setiap hari dari beranda Mannat. Sama seperti SRK-Kajol yang mempunyai chemistry hebat onscreen, begitu juga dengan Manish dan Anamika dalam The Fame Game. 

Ada shot yang pamerkan iklan Manish memakai jam tangan jenama Tag Heuer, sama seperti SRK yang menjadi duta sejak berdekad lamanya. Penulis juga bina watak Manish dengan masukkan part berlakon dalam filem rakan artis tanpa bayaran sebagai tanda support sama seperti SRK. Masalah kesihatan yang ditonjolkan pada watak Manish pula adalah isu yang sentiasa wujud dalam kalangan pelakon dan selebriti Bollywood. 

6. Pelakon Generasi Baru

Babak Anamika berjumpa dengan pelakon generasi baru di karpet merah tu jelas sangat rujukannya sebab Sonam Kapoor pernah panggil Aishwarya Rai 'aunty' bila Aish pernah berlakon dengan Anil Kapoor dalam filem Hamara Dil Aapke Paas Hai. 

Untuk orang biasa benda ni nampak remeh lah tapi untuk pelakon dengan saingan yang sengit dan life span yang pendek, nampak rude sebab merendahkan pelakon senior. Benda ni berlaku dekat pelakon perempuan sahaja sebab dengan pelakon lelaki elok pula panggil nama atau 'Sir' sebagai tanda respect. 

7. Casting Couch

Babak casting couch yang diselitkan dalam drama The Fame Game bukan sesuatu yang asing di dunia Bollywood bila watak Anamika dicabul ketika usia muda. Realitinya juga sama dengan apa yang dipaparkan dengan kes casting couch yang diceritakan oleh para pelakon baik lelaki mahupun perempuan. Kes Mahesh Bhatt mencabul Jiah Khan ataupun Shakti Kapoor yang kantoi dalam operasi kerana mencabul pelakon wanita. 

8. Latar Belakang Menyayat Hati

Dalam drama The Fame Game, watak Anamika tidak mempunyai susur galur jelas kerana dia datang dari rumah pelacur. Bingkisan hidup tersebut sama dengan kisah hidup Rekha yang diabaikan oleh bapa kandungnya, pelakon Gemini Ganesan. Rekha merupakan anak dari isteri kedua Gemini dan dibesarkan sepenuhnya oleh si ibu. 

"I was a baby when he moved out of our lives. I don’t even remember the time when he was at home. All the children, we are a dozen of them, were in the same school. A couple of times he came to drop other kids, so that was my first impression of him, I was like, ‘oh this is appa..’ But I never had a chance to meet him. I don’t think even he noticed me there. He never saw me" - Rekha

Sama seperti Sridevi, Rekha juga menjadi pelakon untuk sara keluarga dan terpaksa berhenti belajar sejak berumur 9 tahun untuk bekerja. Malang juga untuk Rekha bila berdepan dengan sexual harrassment dari senior actor bila dia dicium secara paksa oleh Biswajeet sedangkan pengarah tak pernah mentioned tentang babak tersebut. Tak ada pula yang menghalang sebaliknya bersorak sepanjang 5 minit tersebut. 

9. Pelakon Dibuang Dari Filem

Aishwarya pernah dibuang dari filem Chalte Chalte (2003) gara-gara Salman Khan selalu mengganggu di set penggambaran sampai team production naik rimas. Shahid Kapoor atau  Kartik Aryaan dibuang dari filem kerana berselisih pendapat dengan pengarah untuk watak mereka. Taapsee Pannu digantikan oleh pelakon lain tanpa sebab malah dapat tahu dari media antara risiko dalam industri perfileman. 

Banyak sangat insiden atau cebisan hidup yang diambil sebagai rujukan untuk drama The Fame Game lantas membuatkan drama tersebut tampak meyakinkan dan lebih dekat dengan penonton. Anyway for those yang belum tengok, boleh klik butang play di Netflix. 

2 comments

  1. macam menarik juga movie ni tapi dah lama tak tengok filem hindi dan macam dah tak berminat lagi nak tengok.

    Wanita Austria Fetisch Barbie Membelanjakan RM214,924 Untuk Membesarkan Bibir

    ReplyDelete
  2. Bila ada unsur realiti, drama tu jadi lebih menarik untuk ditonton.. TQ berkongsi info Farhana..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.