Movie Review | Dasvi (2022)

Tuesday 19 April 2022


Director : Tushar Jalota
Writer : Ritesh Shah, Suresh Nair, Sandeep Layzell
Cast : Abhishek Bachchan, Yami Gautam, Nimrat Kaur
Production Companies : Maddock Films, Jio Studios, Bake My Cake Films
Distributor : Netflix, Jio Cinema
Genre : Social Comedy
Running Time : 126 minutes
Release Date : 7 April 2022
Trailer :


Filem Dasvi arahan Tushar Jalota mengisahkan tentang Ketua Menteri, Ganga Ram Chaudhary (Abhishek Bachchan) yang dijatuhkan hukuman penjara kerana kes duit haram dan rasuah. Dia adalah seorang figura yang berpengaruh di Haryana. Bagi Chaudhary, Pendidikan langsung tak penting dalam hidup seseorang individu. 

‘He’s a topper yet he works under me. He has to follow my orders. So, the lesson of the day is mall means money and school means unemployment.’ - Ganga Ram Chaudhary


Malang nasib dia bila berjumpa dengan Superintendant Jyoti Deswal (Yami Gautam) yang tegas dan tak termakan langsung dengan sogokan duit atau pujian. Terduduk Chaudhary bila Jyoti adalah pegawai yang sama yang dipindahkan kerana mengganggu kerja-kerja politik dia. Makin diusir, makin mendekat. Dekat luar, Chaudhary ada kuasa tapi dekat dalam penjara, dia kena patuh dengan arahan Jyoti. 

Sementara ketiadaan Chaudhary sebagai Ketua Menteri, isterinya Bimla Devi "Bimmo" Chaudhary (Nimrat Kaur) dilantik sebagai Ketua Menteri interim. Awalnya memang sukar untuk Bimla nak catch up tapi disebabkan setiausaha Tandon (Chittaranjan Tripathy) dan PA baru yang diupah untuk jaga penampilan dia, Bimla semakin besar kepala dan tak ubah seperti Chaudhary. Dia pun mula raih pengikut dia sendiri dalam dunia politik. 


Chaudhary sentiasa cari jalan untuk keluar dari penjara tersebut tapi gagal kerana Jyoti. Dari helah untuk guna Pendidikan sebagai jalan keluar dari penjara, dia jatuh cinta dan buka mata betapa pentingnya ilmu pengetahuan dalam kehidupan. 

Bila tengok filem Dasvi under production Maddock Films, dah boleh agak yang naskhah ni ada kekuatannya tersendiri. Sebelum ni Maddock Films pertaruhkan Hindi Medium (2017) dan Angrezi Medium (2021) untuk genre social comedy dan keduanya mendapat sambutan yang bagus. Sama juga dengan Dasvi, walaupun ceritanya ringkas namun mesej yang dibawa penting dan menarik. 


Walaupun awalnya macam skeptikal bila pelakon utama ialah Abhishek Bachchan yang berterusan berlakon dengan lemau dalam movie macam Marmaziyaan, The Big Bull dan Bob Biswas tapi kali ni aura dan persona dia sesuai dengan watak Ganga Ram Chaudhary. Mudah untuk dia lakonkan bila watak tersebut diinspirasikan dari figura sebenar, CM Chatala yang lulus peperiksaan sekolah menengah bila dipenjarakan walaupun sudah berumur 86 tahun. 

Suka tengok scenes Chaudhary belajar kimia dengan Rai Bareili (Danish Husain) ataupun belajar matematik dengan Ghanti (Arun Kushwah). Masa Chaudhary tengok keputusan peperiksaan dia tu pun rasa berdebar sekali walaupun dah boleh agak apa keputusan dia. Subjek sekolah menengah je kot, kalau dia dah study beria macam tu confirm lah dapat keputusan elok. 

 
Bercakap soal dua pelakon sampingan, watak Jyoti dan Bimla mungkin tak dapat banyak screentime macam Abhishek tapi lakonan keduanya bagi impak pada penceritaan. Lepas tengok lakonan Nimrat dalam Airlift (2016) dan Hindi Medium, filmmaker ada persepsi untuk cast Nimrat hanya pada watak elite. She proved them wrong with Bimla Bimbo. Kelakar bila tengok dia slowly bertukar kepada CM Bimla yang dipuja ramai. Character arc dia berubah paling mendadak dan ekspress nak dibandingkan dengan watak lain. I prefer team production buat spin-off dari movie ni khas untuk watak Bimla. 


Sinematografi dari Kabir Tejpal terikat dengan latar masyarakat Haryana yang terletak di kawasan luar bandar dan sepenuhnya bergantung pada industri agrikultur. Music album dari Sachin–Jigar agak lemah dan memandangkan naskhah Dasvi ditayangkan di OTT platform, patutnya tak perlu ada music album pun tapi lebihkan pada penceritaan. 

Sama juga dengan screenplay yang terganggu bila terlampau banyak sub-plot yang dimasukkanoleh penulis. Patutnya penulis cuma fokus dengan tema Pendidikan dan perbanyakkan lagi pertalian antara politik supaya jadi lebih menarik. Mungkin lagi menarik kalau naskhah Dasvi dibikin dalam format drama supaya kita lebih kenal dengan kesemua watak yang ada. Anyway, Dasvi adalah naskhah santai yang membawa mesej sosial yang sering kita ambil mudah. Recommended to watch at Netflix!


p/s : Macam plot twist pulak bila tengok Dasvi lepas tengok A Thursday. Yami jadi superintendant lepas jadi terrorist sebab both of them utamakan pendidikan haha

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.7/10

2 comments

  1. macam best, sekarang ni drama thai banyak yang best2. boleh masuk dalam list hehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.