My Bollywood Favorite Songs 2021

Saturday 26 February 2022

 

Lepas pandemik Covid-19, tak banyak movie dari industry Bollywood ditayangkan tapi tetap ada juga lah beberapa lagu yang jadi kegemaran. Ada single track, ada juga soundtrack movie. Let's see ada tak lagu Hindustan yang sama dalam playlist kita. 

1. Matlabi Yariyan - The Girl On The Train


Music : Vipin Patwa
Lyric : Kumaar
Singer : Neha Kakkar

‘Haariyaan, yaara matlabi thi teri yariyaan’ (I feel defeated, you’re so selfish, my love)

Masa dengar lagu ni keluar dalam movie pun rasa sedih, dengar lagu ni je pun tetap sedih jugak sebab suara Neha Kakkar merintih sampai menusuk ke hati. I mean, siapa je tak relate dengan rasa kecewa kena tipu dengan partner sendiri? Vipin Patwa lebih highlight kepada suara nyaring Neha instead lebihkan kepada music. 

2. Panghat - Roohi


Music : Sachin–Jigar
Lyric :  Amitabh Bhattacharya, IP Singh, Jigar Saraiya
Singer : Asees Kaur, Divya Kumar, Sachin–Jigar, Mellow D (Rap)


3. Kiston - Roohi 


Music : Sachin–Jigar
Lyric :  Amitabh Bhattacharya, IP Singh, Jigar Saraiya
Singer : Jubin Nautiyal, Sachin-Jigar

The only saving grace dalam movie Roohi ialah music album yang dihasilkan oleh Sachin-Jigar walaupun tak semua lagu jadi pilihan. Dua lagu ni I gabungkan terus lah sebab dari movie yang sama walaupun berbeza genre. Panghat lebih kepada pop electro dan Kiston kepada romantic pop. Melodi Kiston simple je dengan alunan biola. Lirik pun comel. 

3. Thode Kam Ajnabi - Pagglait



Music: Arijit Singh
Lyrics: Neelesh Mishra
Singer: Himani Kapoor, Arijit Singh

Lagu ni special sikit sebab Arijit Singh pertama kali debut sebagai music director. Lirik lagu Thode Kam Ajnabi mengisahkan tentang dunia baru yang diterokai oleh Sandhya. Alunan melodi sesuai dengan watak Sandhya yang baru bertatih untuk kenal dunia luar. Genre soft ballad kedengaran lunak dinyanyikan oleh Himani dan Arijit Singh. 

4. Main Hoon Na Tere Saath - Saina



Music : Amaal Mallik
Lyric : Kunaal Vermaa
Singer : Armaan Malik

Vibe lagu Main Hoon Na Tere Sath ni sama dengan lagu Dil Mein Ho Tum dari movie Why Cheat India (2019) dan Bol Do Na Zaara dari movie Azhar (2016) since komposer dan penyanyi sama. Serve as romantic ballad, I'm sold right after haha. Lirik pun memainkan peranan jugak sebab janji nak setia bersama susah dan senang. 

5. Har Funn Maula - Koi Jaane Na 



Music : Tanishk Baghchi
Lyric : Amitabh Bhattacharya
Singer : Vishal Dadlani, Zara Khan

Terkejut tengok Aamir Khan buat cameo dalam lagu ni lepastu chemistry dia dengan Elli Avram pun nampak hot. A song to groove, a must have song at party. Tapi lepas Covid-19 ni mana boleh party so guna lagu ni buat peneman masa workout lah supaya dapat body macam Elli Avram. Suara Vishal Dadlani sesuai betul dengan Aamir Khan. 

6. Param Sundari - Mimi



Music : A.R. Rahman
Lyric : Amitabh Bhattacharya
Singer : Shreya Ghoshal

Jarang lah lagu dari A.R. Rahman tak mencuri perhatian setiap tahun dan untuk tahun 2021, A.R. Rahman release lagu yang berunsur etnik setempat menerusi lagu Param Sundari. Lirik lagu ni boleh kata masuk bakul angkat sendiri sebab sembang pasal kecantikan Mimi. Sesuai betul kalau menyanyi masa tengah bersiap sebelum pergi kerja. 

7. Rataan Lambiyan - Shershaah



Music : Tanishk Bagchi
Lyric : Tanishk Bagchi
Singer : Jubin Nautiyal, Asees Kaur

Menggunakan elemen melodi Punjabi, gabungan suara Jubin Nautiyal dan Asees Kaur menghidupkan suasana romantik. Lagu Rataan Lambiyan bukan saja famous di India malah di US dan tersenarai dalam carta musik Billboard untuk tempoh yang lama. Definitely Best Song for 2021.

8. Sakhiyan 2.0 - Bell Bottom



Music : Babbu, Maninder Buttar, Tanishk Bagchi
Lyric : Tanishk Bagchi
Singer : Maninder Buttar, Zara Khan

Walaupun lagu Sakhiyan 2.0 adalah lagu remake tapi olahan dari Taniksh Bagchi berikan nafas baru dengan rentak yang lebih laju dan catchy. Ada alunan instrument yang comel, addictive vibes sesuai lah dengan choreography dance yang senang nak follow.

9.  Shiddat - Shiddat


Music : Manan Bhardwaj
Lyric : Manan Bhardwaj
Singer : Manan Bhardwaj

Title track dari movie romantik drama yang mengisahkan tentang kedalaman cinta dan lirik menerangkan sejauh mana lelaki tu sanggup pergi atau buat. Suara Manan sarat dengan emosi sesuai dengan genre balada yang diketengahkan.

Kismat bana loon meri chahat bana loon
I’d make you my fate and the love of my life.
Dil se main mangoon ibadat bana loon
I would ask for you and pray for you from the bottom of my heart.
Chhute kabhi na wo adat bana loon
I’d have a habit for you that would last a lifetime
Aa shiddat bana loon tujhe
I’d make you my deepest desire

10. Barbaadiyan - Shiddat



Music : Sachin-Jigar
Lyric : Priya Saraiya
Singer :  Sachet Tandon, Nikhita Gandhi, Madubanti Bagchi 

Lagu paling best dalam music album Shiddat dengan rentak yang rancak dan lirik berulang-ulang menerangkan keadaan jatuh cinta. Beat yang secocok untuk  senario “madhoshiyan hain madhoshiyan….”. 

11. O Yaara Dil Lagana - Sanak



Music : Chirantan Bhatt
Lyric : Manoj Yadav
Singer : Stebin Ben, Deeksha Toor

Another remake untuk tahun 2021 tapi I happy dengan version baru sebab beat dia lebih rancak dan lagu lebih pendek berbanding original version dalam movie ‘Agnisakshi’ (1996). Suara Stebin Ben sepadan sangat dengan suara Vidyut. Suka dengan rangkap pertama bila Deeksha nyanyi dengan auto-tune. 

12. Najaa - Sooryavanshi



Music : Tanishk Bagchi
Lyric : Dharia, Manav Sangha, Don Jaan
Singer : Pav Dharia, Nikhita Gandhi

Lagu asal Pav Dharia, penyanyi Punjabi ni diterbitkan pada tahun 2018 dan komposer Tanishk Bagchi pilih untuk dijadikan salah satu lagu dalam movie Sooryavanshi. I tak dengar lagi original version sebab dah jatuh cinta dengan latest version. Suara Nikita Gandhi sesuai dengan suara Katrina Kaif so I rasa macam sexy dengan koreografi Najaa yang diinspirasikan dari kolar baju. 

13. Tip Tip - Sooryavanshi



Music : Tanishk Bagchi
Lyric : Anand Bakshi, Tanishk Bagchi
Singer : Udit Narayan, Alka Yagnik 

Lagu Tip Tip jadi perhatian sejak Akshay Kumar bagitahu nak remake lagu ikonik dia dalam movie Mohra (1994). 25 tahun I dengar original version tapi tetap jatuh cinta dengan latest version dari  Tanishk Bagchi. Jarang lah tak suka dengan hasil karya dia walaupun dia suka remake lagu lama. Dalam lagu Tip Tip ni dia guna suara asal tapi bagi nafas baru pada musik dan guna instrumen tabla dan dholak untuk bunyi yang lebih menggoda. 

14. Mere Yaara - Sooryavanshi



Music : Kaushik-Guddu-Akash (JAM8)
Lyric : Rashmi Virag
Singer : Arijit Singh, Neeti Mohan

Jarang lah movie dengan budget besar tak guna suara Arijit Singh dan Rohit Shetty decide untuk letak lagu romantik dengan lirik yang mencurahkan perasaan kasih sayang untuk scene perkahwinan watak utama. Gemersik suara Arijit mendominasi lagu Mere Yaaraa dengan alunan instrument dholak, sarangi dan tabla.

15. Luv Ju - Bunty Aur Babli 2


Music : Shankar-Ehsaan-Loy
Lyric : Amitabh Bhattacharya
Singer : Arijit Singh

Tak sangka Arijit Singh keluar dari kebiasaan dan nyanyikan lagu rancak dengan slow tempo. Cool vibe dalam lagu Luv Ju dan beat yang moden sesuai untuk mood pada weekend. Lagu ni bersifat santai dan sesuai untuk chilling mode. Intro beat dia pun addictive macam lagu-lagu YRF sebelum ni. Perfect!

16. Kusu Kusu - Satyameva Jayate 2



Music : Tanishk Bagchi
Lyric : Rashmi Virag,Tanishk Bagchi
Singer : Zahrah S Khan, Dev Negi

Lepas famous dengan lagu Dilbar dalam movie Satyameva Jayate (2018), Nora dapat item song baru berjudul Kusu Kusu dan guna kekuatan dia - belly dance. Berbeza dengan lagu sebelumnya, lagu Kusu Kusu tak ada lirik yang vulgar ataupun menagih cinta lelaki haha. Part chorus addictive dan bridge tambahkan lagi impak pada lagu tersebut. Nora nailed it again!

17. Tumse Bhi Zyada - Tadap



Music : Pritam
Lyric :  Irshad Kamil, Ashish Pandit
Singer : Arijit Singh

Trust Pritam for a good music. Lagu Tumse Bhi Zyada antara lagu romantik tahun 2021 yang tinggalkan kesan mendalam. Satu sebab suara merdu Arijit Singh, satu lagi sebab lirik dan melodi dia yang menggunakan steady tempo dan alunan gitar. 

18. Maafi - Chandigarh Kare Aashiqui



Music : Sachin-Jigar
Lyric : Priya Saraiya
Singer : Ayushmann Khurrana

Sesuai dengan tajuk lagu, suara Ayushmann seolah memujuk dan melodi yang menenangkan buatkan hati jadi lembut lepas dengar lagu Maafi. 

Menu maafi de menu maafi
Please, forgive me
Menu maafi de menu maafi
Menu maafi de menu maafi
Saaja bhugti mai kaafi
I get punished enough

19. Chaka Chak - Atrangi Re



Music : A.R. Rahman 
Lyric : Irshad Kamil 
Singer : Shreya Ghoshal

Berlatarkan suasana majlis kahwin tradisional masyarakat Tamil, lagu Chaka Chak yang rancak menggunakan instrumen nadaswaram, shehnai dan seruling bawa keunikan dan identiti tersendiri. Tak boleh imagine penyanyi selain dari Shreya nyanyikan lagu rancak dan fun ni.

20. Rait Zara Si - Atrangi Re



Music : A.R. Rahman 
Lyric : Irshad Kamil 
Singer : Arijit Singh, Shashaa Tirupati

Lagu yang menggambarkan perasaan gembira dan sedih dalam percintaan dalam satu masa yang sama. Humming part dari Shashaa Tirupati menambahkan elemen melodrama tersebut. Iringan seruling mewujudkan suasana yang bercampur-baur. Duduk tepi tingkap dalam kereta lepastu dengar lagu ni confirm hanyut.

21. Vaada Machaney - Meenakshi Sundareshwar



Music : Justin Prabhakaran 
Lyric : Raj Shekhar
Singer : Benny Dayal, Romy

Lagu berdurasi 2 minit ni sesuai untuk party sebab beat dia rancak. Lirik dia tak banyak pun sebab dok ulang sebut Vaada Machaney. What I love the most apart from the groovy music is Benny Dayal! He got the perfect vibe and emotion for this song. 

22. Mann Kesar Kesar - Meenakshi Sundareshwar



Music : Justin Prabhakaran 
Lyric : Raj Shekhar
Singer : Shashwat Singh, Aanandi Joshi, Goldie Sohel 

Gabungan melodi dua masyarakat yang berbeza - India Utara dan India Selatan berhasil mencipta rentak melodi romantik. Lirik yang romantik menggambarkan senario perkahwinan dengan tepat. Perasaan yang diceritakan mencuri perhatian. 

Done with all songs from 2021! Kebanyakan lagu dalam playlist tahun lepas didominasi oleh Arijit Singh walaupun banyak juga Jubin Nautiyal jadi penyanyi latar dalam movie besar. Jubin ada charm dia tersendiri tapi I lagi terbuai dengan suara lunak Arijit. 

4 comments

  1. Banyak rupanya lagu lagu baru hehe. Kita duk layan lagu zaman dulu dulu je. Hee

    ReplyDelete
  2. wah ni kalau ada org hindustand peaking dgn farhana mesti faham sket2 kan

    ReplyDelete
  3. suka lagu no 16. Kusu Kusu nie sebab suka tengok Nora menari.. hehehe..

    ReplyDelete
  4. Hi, I find reading this article a joy. It is extremely helpful and interesting and very much looking forward to reading more of your work.. justin bieber songs

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.