Movie Review | 420 IPC (2021)

Tuesday 28 December 2021

Director : Manish Gupta

Writer : Manish Gupta

Cast : Vinay Pathak, Ranvir Shorey, Rohan Mehra, Arif Zakaria, Gul Panag

Production Company : Kyoorius digital

Distributor : Zee Studios

Genre : Crime / Drama

Running Time : 98 minutes

Release Date : 17 December 2021

Trailer :


Projek kedua Manish Gupta yang berkisarkan dunia perundangan mengisahkan tentang akauntan Bansi Keswani (Vinay Pathak) disiasat oleh pihak CBI selepas salah seorang kliennya didakwa untuk kesalahan penggubalan wang haram. 

Walaupun pihak CBI tak jumpa sebarang bukti tapi Bansi masih dalam pemantauan mereka. 5 bulan kemudian Bansi digeledah sekali lagi kerana Mr. Sinha (Arif Zakaria) dakwa 3 keping cek miliknya dicuri. Pihak polis jumpa cek tersebut di pejabat Bansi dan kes dibawa ke mahkamah dengan Balbir Chaudhary (Rohan Mehra) menjadi peguam kepada Bansi manakala Sewak Jamshedji (Ranvir Shorey) peguam plaintif. 

Sama macam naskhah sebelumnya, Section 375 (2019) bila kes mempunyai bukti yang kuat untuk dakwa defendan dan hakim jatuhkan hukuman. Memang susah untuk Balbir nak buktikan Bansi tak bersalah melainkan kesan lipatan pada 3 keping cek tersebut. Kalau betul Bansi yang curi, kenapa kesan lipatan terlampau dalam? 

Kalau ikutkan masa hujah Balbir dengan pihak forensik pun dah boleh nampak yang defendan tak bersalah sebab pihak bank sahkan mereka tak akan terima 3 keping cek tersebut sekiranya dibawa untuk proses pengeluaran wang sebab tandatangan tak sama. Dekat situ pun dah boleh nampak yang tuduhan mencuri dan pemalsuan tu tak berasas. 

Kemudian pengarah masukkan karakter hakim yang bias terhadap senior lawyer bila Sewak sama kaum dengan dia. For me this is so realistic. Baru je bulan lepas my managing partner bagitahu sebelum pergi court kenal dulu siapa hakim untuk kes tu. Lain hakim lain prinsip dan pegangan dia. Ada hakim yang bias kepada feminism atau activist, ada pula yang boomers dan orthodox, ada yang tak suka hujahan panjang. Kira macam zaman sekolah lah, ada cikgu bagi markah extra kalau tulisan kemas, ada pula tolak markah kalau eja nama dia salah. 

Kelemahan pada movie 420 IPC bila tak ada intensity atau elemen saspen pada penceritaan sampai momentum tu mendatar. Patutnya Balbir deliver dialog yang dia akan ringankan hukuman anak guam bila partner dia tanya kalau betul klien mereka bersalah. Bila dia diam nampak watak dia goyah padahal reputation penting bagi dia. Kalau soalan macamtu dah goyah baik dia join in house je lah. Stay sampai habis pun sebab watak Balbir yang licik menggunakan resources dia untuk peroleh maklumat.

Berbeza lah situasi tu dengan Section 375 bila ada loopholes pada seksyen tersebut sampai peguam defendan terpaksa bergadai nyawa untuk berpegang pada ilmu dan prinsip dia. Kita nak berpihak pada plaintif pun jadi ragu-ragu sebab confident level dia power betul. 

Penulis pun tak tekankan pada Seksyen 420 dalam Indian Penal Code untuk terangkan kepada audience dengan lebih jelas dan mendalam. Ada lah sekali dua peguam mention dalam dialog mereka sedangkan ada beza menipu dalam seksyen ni dengan breach of contract. 

Seksyen 420 adalah akta di mana individu menipu yang melibatkan property terhadap pihak lain sama ada meminda, mengubah atau musnahkan mana-mana bahagian sekuriti atau yang lainnya, sama ada ditandatangani atau dimeteraikan, dan sekuriti tersebut boleh ditukar kepada barangan berharga. 

Bila dah tengok definisi seskyen 420 baru faham kenapa ada plot twist pada pertengahan cerita dan kenapa watak Pooja beria nak minta tukar peguam baru. Tapi masih lagi tak faham kenapa hakim buat keputusan macam tu sedangkan patutnya counterback dekat opponent lah. Macam Balbir kata beberapa persoalan lain tu akan dijawab dalam perbicaraan lain tapi selesaikan dulu apa yang patut untuk perbicaraan kes sekarang. 

Kelemahan pada penceritaan dan olahan buatkan naskhah 420 IPC kelihatan hambar sedangkan movie ni boleh jadi movie yang sarat dengan pelajaran dan pengajaran kepada orang awam sebab ditayangkan di Zee TV. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.8, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 7/10

3 comments

  1. Orang ada background law fahamlah kot. Kalau akak rasanya pening sikit

    ReplyDelete
  2. Tu dia review from the one in legal field

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.