Movie Review : Serious Men (2020)

Sunday 4 October 2020


Director : Sudhir Mishra
Writer : Bhavesh Mandalia, Abhijeet Khuman, Niren Bhatt, Nikhil Nair
Cast : Nawazuddin Siddiqui, Indira Tiwari, Yogesh Yadav, Nassar, Aakshath Das, Sanjay Narvekar, Shweta Basu Prasad
Production Company : Bombay Fables, Cineraas Entertainment
Distributor : Netflix
Genre : Drama / Comedy
Running Time : 114 minutes
Release Date : 2 October 2020
Trailer :


Movie yang diadaptasikan dari novel Serious Men karya Manu Joseph yang diterbitkan pada tahun 20101 ni mengisahkan tentang usaha seorang ayah dari kasta rendah, Ayyan Mani (Nawazuddin Siddiqui) dalam memastikan anak dia akan dapat pendidikan based on merits dan bukannya sebab kasta.

Di India, kasta mempengaruhi banyak perkara dalam kehidupan rakyat. Baik dari segi layanan mahupun sistem pendidikan serta taraf kehidupan. Rajin macam mana pun, kalau datang dari kasta rendah tetap akan bekerja sebagai kerani dan hidup di slum area.


Ayyan yang bekerja sebagai personal assistant kepada saintis Dr. Arvind Acharya (Nassar) yang mengkaji tentang stratosphere di National Institute of Fundamental Research di Mumbai, gunakan segala pengalaman dan ilmu Sains juga Matematik untuk anak dia, Adi (Aakshath Das) untuk nampak genius di mata orang lain serta media. Hakikatnya Adi kena hafal semua formula dan ayat yang diberikan oleh ayah dia sahaja sebab Adi dilahirkan slow learner dan cacat pendengaran. 

‘I cannot deal with primitive minds like you!’ - Adi

Plan bijak ni awalnya nampak gah dan Adi disanjung oleh penduduk di situ sehinggakan ada menteri anak beranak Keshav (Sanjay Narvekar) dan Anuja Dhavre (Shweta Basu Prasad) yang gunakan Adi sebagai muka dalam kempen mereka. Tapi lama-kelamaan Adi mula penat dan sedih sebab tak dapat spend childhood time dia untuk bermain dengan orang lain. Malah diperli oleh rakan sekelas dan jiran-jiran yang suka bertanya tentang soalan-soalan Sains dan Math. 

Watak Ayyan Mani mungkin relatable dengan my Asian dad yang enjoy their life as second generation yang dapat pendidikan dan kerja just enough untuk sara keluarga. Tapi watak Adi represents my life and 90s kids sebab kita lah yang akan fikir tentang sains, matematik, teknologi dan persoalan-persoalan yang lebih besar dalam hidup. Persaingan kita lebih sengit dari second generation atau 2G supaya 4G akan hidup selesa. With covid-19, everything made life just like hell.


But fret not, dalam movie ni watak Adi belum besar lagi dan covid-19 pun belum muncul lagi. Team production dan novelis paparkan kehidupan dan survival 2G terhadap 3G. Bukan sahaja tentang kehidupan mengenai kasta sahaja yang dikritik dalam movie ni tapi sistem pendidikan yang dinilai berdasarkan kasta sedangkan pendidikan itu asas kepada semua manusia. 

Bukan setakat plot yang sharp tapi dialog juga antara kekuatan utama movie Serious Men yang dikarang oleh  4 orang penulis skrip. Lakonan Nawazuddin sebagai Ayyan tampak meyakinkan dengan lingo dan kemarahan dia sebagai a small molecule of society. Sama juga seperti Aakshath Das yang buat kita percaya dia mempunyai anugerah Tuhan sampai you sense something is wrong.


Sayangnya watak Oja Mani (Indira Tiwari) sebagai isteri dan si ibu tak lah diberikan perhatian sangat. Personally, I think Mukesh Chabra boleh cari someone yang presentable visually. Music score Karel Antonin pun bagus bila cuma ada satu lagu dengan lirik
“The umbrella of night has so many holes. Who poured acid on it...is an unsolved mystery.” 
Ayyan tak tahu apa maksud lirik tu dan tak faham sikit pun tentang lagu tu tapi lagu ni akan muncul dalam tiga keadaan dalam hidup dia bila dia adalah nobody, kemudian somebody dan jadi nobody balik kerana sifat tamak dia.


I love the ending bila director paparkan yang semua manusia akan manipulate system untuk hidup lebih senang. Kalau Dr. Acharya adalah Serious Men dari perspektif Ayyan, label yang sama digunapakai kepada Ayyan dari perspektif Oja dan Adi. Sama juga dengan nun dan menteri. Atau mungkin slow people yang digambarkan oleh Ayyan dalam dunia ni. 

‘If you understood, you will be me’ – Serious Men

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

20 comments

  1. with this 10/10 u gave.. i kena tgk ni

    ReplyDelete
  2. Wahh such filem yg berani memang layak dipuji. Kena masuk dalam watch-list ni sebab nampak promosing sangat filem ni lepas baca your review. Jarang-jarang ada movie dengan mesej power macam ni kan!

    ReplyDelete
  3. Nie rasanya macam kes budak bijak di Malaysia gak kan. Actually, I rasa semua budak genious akan merasai kehidupan yang sama - seakan takde childhood ye

    ReplyDelete
  4. macam menarik je. teringin nak tengok nanti nak cari lah sebab takdak netflix haha

    ReplyDelete
  5. Nawazzudin antara aktor Bajrangi 2015. Huhu poor kid Adi who is pretty disabled kena hafal formula bagai seolah tak merasa childhood happiness. So far Serious Men for me adalah watak Dr Acharya dan Ayyan. Perhaps. Anyway rasanya film ni best. Must watch anyway.

    ReplyDelete
  6. jarang awak nak bagi full mark, mesti best. nak try tengok juga la..hehe

    ReplyDelete
  7. Baca sinopsis pun dah boleh agak rating akan tinggi. Cerita dia sangat interesting. Kalau cerita macam ni Iza minat nak tengok.

    ReplyDelete
  8. Hahah liat dari deskripsinya aja udah seru nih, apalagi nonton fullnya ya. Pokoknya film yang bergenre comedy pasti ngocok perut nih :D

    ReplyDelete
  9. woah-- kalau rating 10 / 10 ni memang wajib tengok ni pana.. tapi tu lah.. nak curi curi cari masa tu yang masalah besar.. hahahaha~ tapi akak try nanti akak buat review dari sisi akak plak..

    ReplyDelete
  10. Wahhhh.. 10/10 ya?
    Harus laaa tonton gini, sinopsis dan penceritaan menarik! Memang true story budak bijak ramainya macam ni kannn? Thanks sharing

    ReplyDelete
  11. filem2 atau drama bertema macam ni antara yang saya suka tengok. okay kalau dah dapat 10/10 ni,nampak gayanya saya pun nak kena tengok nnti. :)

    ReplyDelete
  12. Akan cuba nengok, biasa Sis ni jarang nengok filem yang bukan ranking tapi lepas duk baca aje review Farhana, dah banyak filem Sis nengok..next filem ni masuk list plak..thanks ook..

    ReplyDelete
  13. wah. baca sinopsis dan review awak je saya dah rasa meremang bulu dan nak kena tonton filem ni. Yelah.. cerita macam ni sure story telling dia sangat strong. okay wajib tonton

    ReplyDelete
  14. Wow i like the plot twist and manipulation in this movie, will try to watch it when i have time.

    ReplyDelete
  15. Wahhh suke filem genre mcm ni.. Banyak juga filem2 best dari negara sana kan.. Nak tengok juga bila ada kelapangan nanti..

    ReplyDelete
  16. Wow a 10 out of 10 rating? That is very high...after reading your review I believe I really need to check it out. Thanks for sharing.

    ReplyDelete
  17. wow so nice your review! I should watch this movie soon then. Thanks for information on this great movie

    ReplyDelete
  18. Mesti bagus cite ni klu dah bg markah 10 nti blh tgk, dah baca review pun best jgk

    ReplyDelete
  19. Akak ada tengok iklan kat Netflix. Nak tengok filem ni malam ni. Suka la lelaki ni berlakon. Memang muka serius pun. Hahaha. Sesuai kan watak dr buku tu.

    ReplyDelete
  20. Baru je tgk semalam cerita ni kat netflix.. Mmg menarik jalan cerita dia..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.