Movie Review : Enola Holmes

Saturday 31 October 2020

Director : Harry Bradbeer

Writer : Jack Thorne

Cast : Millie Bobby Brown, Sam Claflin, Henry Cavill, Helena Bonham Carter, Louis Partridge, Burn Gorman, Fiona Shaw

Production Company : Legendary Pictures, PCMA Productions

Distributor : Netflix

Genre : Mystery / Action / Comedy

Running Time : 121 minutes

Release Date : 23 September, 2020

Trailer :

Diadaptasikan dari novel karya Nancy Springer berjudul The Enola Holmes Mysteries: The Case of the Missing Marquess yang mengisahkan tentang adik permpuan tunggal Sherlock Holmes, Enola Holmes (Millie Bobby Brown). Berbeza dengan Sherlock Holmes, Enola dibesarkan oleh ibu mereka, Eudoria Holmes (Helena Bonham Carter) sepenuhnya. 

Enola tak pergi ke sekolah sebab Eudoria dah provide education, seni lakonan, bermain pedang, tenis, martial art jiu-jitsu, seni lukisan dan juga chess kepada anak bongsunya. Abang sulung mereka, Mycroft Holmes ( Sam Claflin) tak suka dengan penampilan Enola dan berniat untuk hantar ke sekolah yang diuruskan oleh Miss Harrison (Fiona Shaw) untuk prep Enola menjadi seorang isteri yang sopan dan berdisiplin. Sherlock cuba halang Mycroft sebab dia nampak potential Enola lebih dari menjadi seorang isteri dan mempunyai genetik detektif sama seperti dia. 

Punca utama Mycroft dan Sherlock balik ke kampung adalah kerana Enola minta bantuan mencari Eudoria yang hilang secara tiba-tiba. Tapi lain pula yang jadi bila Mycroft sebagai penjaga sah Enola menyampah dengan keadaan rumah dan mula berkira-kira dengan duit yang dia kirim setiap bulan. Enola pula sakit hati dengan Sherlock sebab tak pernah kirim surat lepas pergi ke London. Sudahnya Enola buat keputusan untuk lari dan mencari Eudoria sendiri sebab dia jumpa beberapa petunjuk dan hint yang ditinggalkan oleh Eudoria. 

Dalam perjalanan dia terjumpa dengan Tewkesbury (Louis Partridge) tanpa sedar yang lelaki tersebut adalah Vicsount yang lari dari keluarga gara-gara ada percubaan membunuh. Enola berjumpa dengan kawan Eudoria, Edith (Susie Wokoma) tapi dapat tahu yang ibu dia ada plan untuk letupkan London. Sempat tak Enola gagalkan rancangan Eudoria dan selamatkan Tewkesbury tu kena tengok sendiri movie Netflix ni. 

Selalunya movie Netflix agak slow pace tapi movie ni bergerak laju dengan gelagat Enola cuba selesaikan semua masalah yang tengah berlaku. Of course kebanyakan masanya dia berjaya tapi ada masa dia gagal juga dan Sherlock tetap satu langkah di hadapan dari Enola. Watak Mycroft agak annoying dan menakutkan. Tak tahu lah dia dapat perangai tu dari siapa sebab karakter Sherlock dengan Enola lebih tenang, bijak dan licik macam Eudoria. Tapi kalau ikutkan series Sherlock, Mycroft sama bijak je dengan beradik dia cuma dia lebih gemar dalam dunia politik sebab tu dia bekerja dengan kerajaan. 

Teknik penceritaan Enola Holmes agak berbeza bila dia boleh bermonolog dengan penonton and that what makes this movie entertaining sebab gaya dia bercerita tu comel. Plot twist dia unpredictable walaupun first half movie ada certain scene kita boleh agak niat beberapa karakter tapi second half agak mencabar. 

Tak pasti kalau ada second installment untuk movie Enola Holmes ni sebab ada beberapa lagi persoalan yang belum terjawab antaranya Eudoria Holmes digambarkan sebagai terrorist yang bakal letupkan London dan adakah plan tu akan terbatal lepas apa yang Enola dan Tewkesbury buat ataupun dia nak plan benda lain pulak sebab dia menhilang lagi kemudiannya? 

Dapat tak Sherlock bagitahu Enola yang Mycroft setuju untuk pindahkan hak penjagaan Enola kepada Sherlock. Kalau Sherlock berjaya bagitahu, Enola akan berbaik ataupun maintain relationship sedia ada? Banyak lagi soalan dari movie ni yang belum terjawab so I really hope ada sequel di bawah kelolaan team produksi yang sama. Yang belum tengok, boleh layan dekat Netflix :)

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

2 comments

  1. its 10 ouf of 10 from you! i should watch it as well

    ReplyDelete
  2. Kak Sha dah tonton.. Tonton pun lepas baca review Farhana nie.. tq Farhana untuk review ohsem nie..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.