Movie Review : Bring Me Home

Saturday 3 October 2020


Director : Kim Seung-woo
Writer : Kim Seung-woo
Cast : Lee Young-ae, Yoo Jae-myung, Park Hae-joon, Seo Hyun-Woo, Lee Si-Woo, Kim Jong-Soo, Lee Hang-Na, Jin Yoo-Young, Jung Joon-Won, Kim Tae-Yul
Production Company : 26 Company
Distributor : Warner Bros. Korea, Zazie Films (Japan)
Genre : Thriller / Mystery / Drama
Running Time : 108 minutes
Release Date : November 27, 2019 (South Korea), September 5, 2019 (Toronto International Film Festival)
Trailer :


6 tahun lepas, anak lelaki tunggal kepada pasangan Jung-yeon (Lee Young-ae) dan Myung-gook (Park Hae-joon) telah hilang di taman permainan. Selain daripada usaha sendiri dengan lekat poster di merata tempat, mereka juga bergantung harap pada NGO yang dikelolai oleh Seung-hyun (Lee Won-keun) bila dia juga pernah hilang dari keluarga kandung tapi bernasib baik menjadi anak angkat dan dijaga dengan baik sehingga besar.


Selepas kematian Myung-gook, Jung-yeon mula patah semangat dan nak bunuh diri tapi lepas dia dapat tip off daripada Inspektor Kim (Seo Hyun-Woo ) supaya dia pergi ke kampung nelayan untuk mencari anak dia. Katanya anak dia membesar dengan nama Min-su (Lee Si-Woo). Tapi Inspektor Kim nak identity dia dikekalkan sebagai anonymous sebab ketua dia, Sarjan Hong Kyeong-Jang (Yoo Jae-Myung) tak nak kampung nelayan milik dia terjejas. Tambah pula pekerja dia kebanyakannya bekas penjenayah. 


Kehidupan Min-su agak menyedihkan bila dia selalu diliwat dan dipaksa bekerja tanpa diambil peduli kebajikannya. Cukup mereka bagi makan dan tempat tinggal dalam kontena buruk sebagai tempat berteduh. Dia sakit pun diorang tak kisah langsung. Dia rajin macam mana pun dia tetap kena dera. Macam mana masing-masing tergamak nak buat macam tu dekat budak atau manusia pun tak boleh nak hadam. Kejam!


Bertemakan kes kehilangan kanak-kanak, debutante director-writer Kim Seung-woo paparkan dengan jelas bagaimana kehidupan ibu bapa yang kehilangan anak mereka. Prank calls, false information, patah semangat dan sindiran tak pandai jaga anak. Gabungan terbaik bila dua situasi kehilangan anak dan jenayah terhadap kanak-kanak diadun untuk menambah impak dalam drama. Well except for the pace. Too slow.


Kreatif jugak la bila Kim Seung-woo bermain dengan cuaca bila Jung-yeon serang Sarjan Hwang dan krooni dia masa ribut monsoon dengan hasil kerja dari lensa Lee Mo-Gae. Nampak betapa galau hati dia masa tu. Damage is done but she will find justice. But kinda questionable bila dia tiba-tiba jadi superhuman. Geram juga bila dia tahu rahsia dari mulut Ji-ho (Kim Tae-Yul) walhal dia dah boleh agak dari awal lagi. Buat relaks sudah la sebab dia ada misi kemudiannya. Tak pasti pula kanak-kanak di kampung nelayan ni diculik ataupun land up at wrong place.

Lakonan Lee Young-ae not bad lah lepas menghilangkan diri lepas 15 tahun dari dunia lakonan filem. Dia pilih movie ni pun sebab dia sendiri dah jadi ibu kepada dua orang anak kembar dia. So mudah la untuk dia mainkan watak si ibu. Tapi untuk dia sandang sepenuhnya movie ni dari awal mungkin agak berat untuk dia especially second half. Lagi bagus kalau screentime Park Hae-joon ditambah dengan intense moment antara suami isteri ataupun paparkan perasaan dari perspektif ayah.


Menyampah dengan watak Ahn Kyung-Ja (Lee Hang-Na) sebab triggered tak tentu pasal. It ruins the mystery though. Cerita ni mungkin boleh habis dalam masa 15 minit je dengan template short film sebab Jung-yeon nak tengok kuku kaki je instead of running until 108 minutes. Plus, kroni Sarjan tu boleh hidup senang dengan duit ganjaran yang dia bagi daripada nak bersusah payah jaga kawasan perikanan tu dan harapkan pengunjung datang sedangkan musim monsoon dah mula menjengah. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0 = 5.7/10

3 comments

  1. kesiannya.. diliwat dan di dera... hmmm.. walau ni just a movie but sedih sngt

    ReplyDelete
  2. ada usha jugak sinopsis, review org lain ttg movie ni hmmm belum mood nak tngok movie gini

    ReplyDelete
  3. Macam best, tapi why 5.7 je. Nanti nak try tengok kalo tak lupa

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.