Movie Review : Bride and Prejudice (2004)

Tuesday 22 September 2020


Director : Gurinder Chadha
Writer : Paul Mayeda Berges, Gurinder Chadha
Cast : Aishwarya Rai, Martin Henderson, Daniel Gillies, Nadira Babbar, Anupam Kher, Naveen Andrews, Indira Varma, Namrata Shirodkar, Sonali Kulkarni
Production Company : Miramax Films, Pathé, UK Film Council, Kintop Pictures, Bend It Films, Inside Track Films Media, Bride Productions
Distributor : Pathé Distribution, Miramax Films, Panorama Studios
Genre : Romantic / Drama
Running Time : 111 minutes
Release Date : 6 October 2004 (United Kingdom), 11 February 2005 (United States)
Trailer :


Tanya lah mana-mana fans tegar Aishwarya Rai, movie apa yang best lakonan selebriti pujaan diorang. Confirm movie Bride And Prejudice ada dalam must watch list. Walaupun movie ni dah 16 tahun tapi jalan cerita tetap relevan sampai sekarang. Except the sneezing part. [covid-19 alert] 


Mrs Bakshi (Nadira Babbar) tengah sibuk carikan jodoh untuk keempat-empat anak perempuan dia - Jaya (Namrata Shirodkar), Lalita Bakshi (Aishwarya Rai), Lakhi (Peeya Rai Chowdhary) dan Maya (Meghna Kothari). Dia nak semua anak perempuan dia kahwin dengan suami kaya. Lagi dia syok kalau dapat menantu duduk dekat luar negara. 


Mr Bakshi (Anupam Kher) pula lebih suka kalau anak-anak perempuan dia berkahwin dengan lelaki tempatan dan boleh bantu dia jaga ladang. Selalunya Lalita yang banyak bantu dia menguruskan setiap hari. Lalita paling cantik di Amritsar dan juga yang paling bijak. Jaya pula seorang yang sopan. Lakhi habiskan masa dengan mencari lelaki tampan manakala Maya suka menyanyi dan menari. 


Movie ni bermula dengan keluarga Bakshi pergi ke majlis perkahwinan kenalan mereka bila anak perempuan dia berkahwin dengan lelaki dari US. Dekat situ lah Jaya jatuh cinta dengan Balraj (Naveen Andrews), lawyer dari US. Kawan Balraj pula, Will Darcy (Martin Henderson), terpaut dengan kecantikan Lalita tapi disebabkan sikap judgemental Will terhadap rakyat India buatkan Lalita menyampah. 


Di mata Lalita, Will seorang yang bongkak, biadap, insensitive and intolerant. Berbeza dengan Johnny Wickham (Daniel Gillies) yang suka dengan budaya India. Even perspektif dia sama dengan Lalita so memang mudah sangat Lalita jatuh cinta tapi Will bagitahu yang Johny bukan lelaki baik. Johny pula bagitahu Lalita yang Will berperangai buruk dan keluarga dia menjengkelkan. Siapa yang bercakap benar, kena tengok la movie ni. 


Drama dalam movie ni tak la over sangat dan syok nak layan sebab drama quite intellectual bila ada perbezaan perspektif antara dua budaya, antara orang biasa dan business minded, antara NRI dan orang tempatan dan banyak lagi lah. Gurinder Chadha  dan Paul Mayeda Berges olah dengan mantap dan selitkan scene kelakar dalam lirik lagu atau perbualan antara watak. Scene Maya menari tarian ular tu paling teruk berdekah


Walaupun komposer musik Bride & Prejudice ni Anu Malik – Bollywood famous composer tapi kebanyakan lagu dalam English. Music Bollywood tapi lagu Hollywood. Quite disappointed lah with this one sebab satu pekan menari Bhangra tapi menyanyi dalam English. Macam yang idak-idak je.


Tapi hadap je lah sebab production house pun semuanya UK so syarat diorang invest dalam movie ni, conversation mesti dalam English dan shooting pun kena buat dekat sana. So tak berapa nak feel sangat lah. Ada satu scene je keluarga Bakshi sembang Hindi, masa Jaya dengan Balraj nak bertunang. Agaai Bharat. Chalo! 


Brownie points untuk Gurinder Chadha  dan team sebab berjaya olah cerita dari novel Pride & Prejudice karya Jane Austen sebab kisah asal cuma berkisar dalam kalangan orang Britain. Suka sangat bila team production letak wedding ceremony dan Navratri festival. Cuma decoration tak semeriah macam dalam movie Loveyatri lah. Mungkin budget issue but still it’s fun to watch they dance to Garbha. 


Overall I have fun watching this and tak sedar pun movie dah nak habis. For sure, akan ulang tengok lagi nanti.  Btw, Aishwarya dengan Namrata cantik sangat dalam movie ni. 

p/s : Tak sangka Elijah singgah kejap dekat India jumpa Aishwarya hahaha [The Vampire Diaries stan will understand this hiks]

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.2/10

4 comments

  1. no life..... without wifee..... opp ye ye yee... oh yeyeyeyeye ...
    haha omg this song never left my head

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha my reaction masa diorang imagine tu sama kot lol

      Delete
  2. Alamak..Macam mana akak boleh terlepas filem ni.Hahha.. Ok. nak tengok sekarang la..

    ReplyDelete
  3. cerita lama ni kan, rasa pernah tengok masa zaman remaja tua dulu hihih

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.