Movie Review : Veerey Ki Wedding

Wednesday 29 May 2019


Director : Ashu Trikha
Writer : Dilip Shukla
Cast : Pulkit Samrat, Kriti Kharbanda, Jimmy Sheirgill, Chandan Bakshi
Production Company : Make My Day Entertainments
Distributor : Panorama Studios
Genre : Romantic / Comedy
Running Time : 122 minutes
Release Date : 2 March 2018
Trailer :



Movie genre romantic komedi yang mengisahkan tentang Veer (Pulkit Samrat) dan heroinnya, Geet (Kriti Kharbanda) yang nak berkahwin tapi dihalang oleh keluarga. Veer satu-satunya anak kepada usahawan terkenal di Delhi so dia tak perlu fikir mana nak cari duit untuk sara hidup lepas kahwin. Setiap hari dia akan lepak dekat gym ataupun jaga kawasan untuk bantu sesiapa dalam kesusahan.


Geet pun sama cuma anak dara lebih kepada shopping dan pergi ke gym ataupun dating dengan Veer. Jadi masalah bila nak kahwin tapi tak dapat approval dari ayah Geet disebabkan ayah Geet tak sukakan keganasan. Masa Geet bawa Veer jumpa dengan parents dia di retoran hotel, Veer tak mampu nak tahan bila tengok ada orang dalam kesusahan dibuli dengan samseng.


Ayah Geet (Satish Kaushik) ternampak Veer belasah samseng buat keputusan tak nak Geet berkahwin dengan orang yang suka pukul orang lain. Ayah Veer yang geram dengan keputusan ayah Geet mula prank dan kacau hidup musuh dia. Sama jugak dengan ayah Geet yang tak putus-putus buat prank call.

Abang sepupu Veer, Bali (Jimmy Shergill) pula tengah kusut mana nak cari calon isteri bila atuk diorang dah bising suruh kahwin. Cadangnya nak buat wedding Bali dengan Veer serentak bila Bali terjumpa dengan Rinki (Payal Rajput) yang tertarik dengan kemachoan Bali. Tak lama lepastu Rinky putuskan hubungan sebab dia masih sayang dengan ex boyfriend lama dia, Tilu.


Tak cukup dengan masalah yang ada, ayah Geet pula berjumpa dengan usahawan muda yang berjaya kembangkan bisnes dia di luar negara. Dia rasa tu la calon yang sesuai untuk Geet tapi yang dia tak tahu, usahawan tu kaki penipu dan adik kepada samseng terkenal di Delhi.

Geet suruh ayah dia buat pilihan bermenantukan samseng ataupun Veer yang suka bantu orang lain dengan kekuatan yang dia ada. Bulat keputusan ayah Geet bila dia dapat tahu usahawan tu setuju kahwin dengan Geet sebab nak bolot aset tanah dia untuk projek Jagdambha City. Kucar-kacir lah semua bila samseng mula bawak anak buah dia untuk culik Geet.


Jalan cerita movie ni biasa je tapi makin jadi menyampah bila lawak recycle dari awal sampai habis. Dah la recycle, try hard pulak tu especially scene ayah Geet sakit telinga bila dengar nama Prabhu sebab isteri dia pernah bercinta dengan lelaki nama Prabhu.


Visual pun biasa je, dialog merepek sama level dengan jalan cerita dia, soundtrack album pun tak ada lagu yang best. Lakonan Pulkit pula macam cuba tiru gaya Salman Khan. Tak hairan pun sebenarnya sebab Pulkit protégé Salman tapi bila terlampau tiru sangat sampai hilang identity sendiri, nampak buruk onscreen.  Overall, not recommended at all. Tak kelakar dan buang masa.

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.3, 7. Themes +1, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 4.1/10

3 comments

  1. alamak...tak best ke...hahahha...macam plot biasa ditayangkan aje kan...

    ReplyDelete
  2. Yeah!! Conform lagi tak teringin nak tengok lepas baca review Farhana.. Walaupun protege, tak payahlah ikut sangat Salman.. Hilang terus identiti..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.