TV Show Review | Single’s Inferno Season 3 (2023)

Saturday 17 February 2024


Director : Kim Jae-won, Kim Na-hyun
Writer : Ji Hyun-suk, Lee Jung-hwa
Cast : Kim Gyu-ri, Choi Hye-seon, Choi Min-woo, Lee Jin-seok, An Min-young, Lee Gwan-hee, Son Won-ik, Yun Ha-bin, Yun Ha-jeong, Park Min-kyu, yu Si-eun, Cho Min-ji, Hong Jin-kyung (Panelist), Lee Da-hee (Panelist), Kyuhyun (Panelist), Hanhae (Panelist), Dex (Panelist)
Production Company: Sijak Company
Distributor: Netflix
Genre: Variety Show
Running Episodes: 11 episodes (56–82 minutes for 1 episode)
Release Date: 12 December 2023 – 09 January 2024
Trailer:


Mngekalkan format yang sama di mana semua peserta perlu tinggal di sebuah pulau yang terpencil untuk berkenalan dan pilih sesiapa yang disukai ke Paradise. Di Inferno mereka tidak dibenarkan sama sekali mendedahkan latar belakang, umur atau kerjaya. Hanya di Paradise sahaja maklumat tersebut boleh didedahkan. 

Walaupun format Single’s Inferno musim ketiga sama seperti dua musim sebelumnya tapi pulau Inferno pula berbeza. Kali ni ada dua buah pulau dan peserta dibahagikan kepada dua kumpulan. Props untuk musim ketiga ni pula makin sedikit, fasiliti pun tak banyak. Dah la duduk dekat pulau yang panas, tidur dalam kontena besi tanpa air-cond. Bahan untuk memasak pun tak banyak disediakan. Mungkin sebab tukar syarikat produksi jadi bajet jauh lagi rendah? Kesian juga la tengok semua peserta kena dera macam tu. Won-ik yang baby face masa datang Inferno jadi muka bapak budak terus bila duduk dekat situ. Perasan juga muka peserta naik jerawat sebab muka kering. 

Peliknya, makin panas dekat Inferno tu makin agresif pula drama dekat musim ketiga ni. Kalau dua musim Single’s Inferno sebelum ni ramai peserta lelaki berebutkan seorang peserta wanita, dalam musim ni terbalik pula. Ramai peserta wanita berminat dengan Gwan-hee. Tinggi dan maskulin. Macam tak percaya juga lah Park Min-kyu yang tall, dark and handsome tu tak jadi rebutan pada awalnya tapi bila tengok dia tak banyak screentime, boleh faham lah yang dia tak pandai menyembang macam Gwan-hee. 

Dari episod pertama lagi dah invested dengan pasangan Gwan-hee dan Hye-seon sebab serasi bersama. Bertambah excited bila Gwan-hee mula suka dengan Ha-jeong dan Min-ji sebab makin banyak lah drama antara 4 orang peserta ni. Dekat teaser untuk next episode ada klip atau narration tentang peserta lain tapi bila masuk actual episode tak ada pula klip tu. Kenapa Netflix tak tambah jadi 12 episod je sebab ada banyak klip yang tak dimasukkan padahal seronok je tengok. Ataupun letak special episode untuk klip yang disunting keluar.  

Selain Gwang-hee dan Hye-seon, happy juga tengok kisah cinta Min-woo dengan Si-eun sebab masing-masing jatuh cinta pandang pertama. Makin kenal makin seronok tengok perbualan diorang berdua padahal tak perlu pergi ke Paradise pun untuk tahu latar belakang. Selain Min-woo, Won-ik pun suka dengan Si-eun tapi boleh nampak perwatakan Si-eun bila kena luangkan masa dengan lelaki yang dia anggap sebagai kawan. Kalau Min-woo berbunga tengok special treatment dari Si-eun, yang tengok apatah lagi. Min-woo dengan Si-eun cipta sejarah dalam Single’s Inferno sebagai pasangan pertama yang bercinta tanpa jejak kaki ke Paradise. 

Masa tengok babak si-eun menangis mengadu dekat Hye-Seon tu kesian sangat dekat dia. Bak kata orang, love is about timing dan timing dia pula tak mengena bila Min-woo terpaksa pergi Paradise and vice versa. Tapi kalau dah namanya jodoh, cepat atau lambat tetap berjumpa jugak. 

Seronok juga tengok keletah Ha-jeong dengan pandangan unik dia setiap kali dengar peserta lelaki bercakap. Momen Ha-jeong dengan Jin-seok antara highlight dalam Single’s Inferno Musim ke-3 sebab ada sibling’s vibe. Tapi tu lah, tak banyak momen diorang bersama dekat Inferno. 

Banyak perkara yang berbeza dalam Single’s Inferno Musim ke-3 ni dan perubahan terjadi kepada barisan panelis juga bila Dex atau nama penuhnya, Kim Jin-young, peserta Single’s Inferno musim 2 jadi panelis lelaki. 

Awalnya seronok lah tengok Dex bagi komen sebab dia brutally honest tapi lama-kelamaan nampak lah yang Dex ni bias dan ada peserta pilihan. He’s like typical Korean man yang rasa tergugat kalau dapat pasangan yang lebih bagus dari dia. Ideal type dia pun memang taste lelaki Korea, suka yang kulit putih melepak, seksi dan cantik. I don’t have problem with his ideal type tapi bila dia tak habis mempersoalkan pilihan Gwang-hee, rasa macam annoyed dengar dia bercakap. No wonder lah dia tak pilih Nadine dalam musim 2 dulu. 

Musim ketiga adalah musim yang paling seronok dalam Single’s Inferno setakat ni. Thanks to Gwan-hee and his antics, I truly have fun watching this show. Betul lah cakap Gwan-hee dalam trailer yang musim ni akan jadi lebih seronok dari dua musim sebelumnya gara-gara dia. 

Lepas habis dating show ni pun ramai yang still ambik port dengan daily life semua peserta sebab diorang selalu hang out together. Berbeza dengan dua sebelumnya bila kebanyakan peserta lebih suka buat hal sendiri. Epik lah bila semua peserta perempuan mengumpat peserta lelaki dalam kabin. Most of them memang real lah, bukan jenis cover cantik semata nak jadikan Single’s Inferno ni platform untuk debut dalam industri seni. 

Tak sabar nak tengok Single’s Inferno musim 4 nanti sebab Ha-jeong pula dijemput jadi panelis ganti tempat Dex. Hwaiting Ha-jeong~!!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

1 comment

  1. Me n my sis ada teori tersendiri yang Gwang Hee tu memang dibayar lebih untuk create drama kalau tak nanti siri ni bosan. haha. Min woo dengan si eun tu macam dalam novel ya. tak payah gi paradise pun nak jatuh cinta. haha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.