Movie Review | Special Delivery (2022)

Sunday 18 February 2024


Director: Park Dae-min
Writer: Park Dae-min
Cast: Park So-dam, Song Sae-byeok, Kim Eui-sung, Jung Hyeon-jun, Yeon Woo-jin, Yeom Hye-ran, Han Hyun-min
Production Company: M Pictures Co., Ltd
Distributors: Next Entertainment World, GSC Movies, Signature Entertainment (United Kingdom)
Genre: Action / Crime
Running Time: 108 minutes
Release Date: 12 January 2022 (South Korea), 10 February 2022 (Malaysia)
Trailer :


Jang Eun-Ha (Park So-Dam) merupakan seorang pemandu peribadi untuk kerja-kerja khas yang selalunya terlibat dengan dunia gelap. Ramai yang memandang rendah pada kebolehan Eun-ha walhal success rate dalam menghantar barang atau individu dengan selamat ialah 100%. 

'Whatever post office can't deliver, we can cover.' - Baek Kang-cheol

Kerana kebolehan dan pengalaman dia bekerja sebagai pemandu di Baekgang Industries, Eun-ha cuba nasib untuk dapatkan peratus upah 50%-50% dari majikannya, Baek Kang-cheol (Kim Eui-sung). Dia setuju tapi dengan syarat, selesaikan tugas menghantar Kim Doo-sik (Yeon Woo-jin) dari stadium baseball ke Pelabuhan. 


Kim Doo-sik merupakan pemain baseball yang menjadi broker untuk hidup mewah. Dia tekad mencuri peranti yang mana merupakan kunci keselamatan kepada akaun bank mengandungi wang berjumlah US$30 juta. Wang tunai tersebut dimiliki oleh Jo Kyung-pil (Song Sae-byeok), pegawai polis yang korup dan menggunakan jawatannya untuk mengendalikan pusat judi. 

Kerana tamak dan ingin melepaskan diri dari pihak polis setelah kegiatan haramnya didedahkan pada umum, Kim Doo-sik bawa anaknya, Kim Seo-won (Jung Hyeon-jun) yang berumur 8 tahun lari keluar dari Korea menggunakan khidmat penghantaran khas Eun-ha. 


‘Sang-hoon, we’re not talking about $3000 but $30 million! You can make $3000 if you work hard. But $30 million? You gotta put your life on the line.’ - Jo Kyung-pil

Naskhah aksi jenayah berjudul Special Delivery arahan dan penulisan Park Dae-min mempunyai tema dan jalan cerita yang mudah diteka. Olahan pengarah buatkan mood dalam beberapa babak genting kelihatan bernyawa. Setiap plot mempunyai watak baru seperti Han Mi-Young (Yeom Hye-ran) dan lelaki upahan Jo Kyung-pil. 


Uniknya, pengarah menggunakan watak pemandu wanita yang jarang-jarang diangkat sebagai pemandu yang cekap di jalanraya. Kerana keunikan tersebut juga naskhah ini ditayangkan secara perdana di International Film Festival Rotterdam ke-51. 

Kekuatan cerita terletak pada lakonan Park So-dam yang pernah membintangi filem Parasite (2019) arahan Bong Joon-ho. Dalam beberapa babak kejar-mengejar dengan pihak musuh, Eun-ha kekal tenang dengan kopi ais di tangan. Watak Eun-ha juga arif tentang kereta yang dibawa masuk ke Baekgang Industries. Kebanyakan kereta merupakan kereta antik yang masih mempunyai nilai dan features yang menarik. Bila tengok filem Special Delivery teringat beberapa kereta yang digunakan dalam filem Seoul Vibe (2022)


Dinamik Park So-dam bersama Jung Hyeon-jun juga menguatkan lagi visi dunia gelap kota Seoul. Setiap kali Eun-ha lembut hati bantu Kim Seo-won, terserlah satu sisi yang lain untuk watak pemandu yang awalnya digambarkan sebagai hati kering. Kalau tengok keletah Kim Seo-won pun, tak ada yang sampai hati nak tinggalkan dengan orang yang salah. Kelakar bila tengok Kim Seo-won mengeluh tentang susahnya hidup di dunia. Ekspresi muka dia on point setiap kali dia show off jumlah duit yang dia bawa dalam beg galas kucing. 

Sinematografi Special Delivery ditugaskan kepada Hong Jae-sik untuk menguatkan lagi screenplay naskhah aksi yang menggunakan kebolehan pemandu seperti Eun-ha. Pada second half cerita, pengarah ketengahkan fighting skill Eun-ha sama ada menggunakan senjata ataupun hand combat. Kebanyakan babak dalam filem ni berlatarkan waktu malam tapi tak menghalang Eun-ha dan kereta-kereta yang dia guna beraksi. Ada juga babak yang sepatutnya guna pan mode supaya lebih jelas keadaan Eun-ha dan Kim Seo-won dalam babak tu. 


I personally like this movie except the part when Eun-ha bringing Kim Seo-won to Busan and jeopardize Baekgang Industries. Sebab tak puas tengok watak Baek Kang-cheol, rasa macam watak dia ada something yang lebih kuat dari seorang majikan tua di bengkel tu. Sebelum Eun-ha jadi pemandu khas, Baek Kang-cheol yang buat kerja tu. Tak pasti lah kalau watak Baek Kang-cheol ni akan dikembangkan lagi dalam sequel atau prequel Special Delivery. Anyway, kudos to Special Delivery team! 
 
1. Team Production +1, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9.5/10

2 comments

  1. mcm menariks jer citer ni..nak cari la... tq tq

    ReplyDelete
  2. Bahaya kerja dia ni, agaknya, wujud tak pekerjaan macam ni dalam dunia realiti?

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.