Raikan Aidiladha Bersama Astro Oasis

Thursday 7 July 2022


Raikan Aidiladha Bersama Astro Oasis
| Saksikan gabungan rancangan realiti, dokumentari, telemovie dan banyak lagi dengan keluarga.

Program Pelbagai Ikatan Ukhuwah

Pelanggan Astro boleh berhibur dengan program kepelbagaian Astro Oasis pada Aidiladha ini seperti:

Program rancangan realiti ‘Geng Ngaji: Sebakul Kasih’ yang kembali dengan episod khas Aidiladha, ditayangkan pada 9 & 10 Julai sebanyak dua episod, jam 7.30 petang dan turut menampilkan Ustaz Tarmizi, Ustaz Fakhrul dan Farhatul

Sebuah rancangan permainan komedi Islam, Tahu Ke Tidok: Edisi PAFA, ditayangkan pada 11 Julai, jam 10.00 pagi dan turut menampilkan PU Azman sebagai pengacaranya

Telemovie Hebat, Pengajaran Padat

Sambutan Aidiladha tahun ini lebih bermakna bersama keluarga dan sanak saudara dengan koleksi telemovie tempatan istimewa yang akan menemani semua pada waktu petang. Astro Oasis (106) akan membawa seleksi telefilem hebat sepanjang Aidiladha termasuk:

Kisah Allahyarham Dato' S. Roomai Noor dan Allahyarhamah Datin Umi Kalsom dalam Pintu No.9 Masjid Nabawi, ditayangkan pada 9 Julai, jam 5.00 petang.

Kisah kejadian pelik yang perlu disiasat menerusi Tanah Kubur, ditayangkan pada 11 Julai, jam 5.00 petang.

Kisah seorang anak OKU yang telah didera di rumah jagaan dalam Tanah Kubur Hati Hitam, ditayangkan pada 12 Julai, jam 5.00 petang.

Kisah penggunaan saka dalam ajaran yang dibawa dalam Tanah Kubur Peneman, ditayangkan pada 13 Julai, jam 5.00 petang.

Kisah seseorang yang telah difitnah oleh penduduk kampung dalam Tanah Kubur Fitnah Akhir Zaman, ditayangkan pada 14 Julai, jam 5.00 petang.

Dokumentari Ilmiah dan Pemahaman Hijrah

Bagi membuka mata penonton tentang pengalaman mereka yang mengerjakan haji sambil mencurah ilmu menepati semangat sambutan Aidiladha, Astro Oasis juga akan menayangkan dokumentari-dokumentari daripada pelbagai kisah perjalanan ibadah haji serta cabaran-cabaran yang dihadapi termasuk:

Kisah perjalanan ke Mekah dan Madinah dalam The Days of Hajj, ditayangkan pada 9 Julai, jam 10.00 pagi

Kisah pembersihan Masjidil Haram dalam One Day in The Haram, ditayangkan pada 10 Julai, jam 5.00 petang

Kisah perjalanan lima saudara Muslim berbangsa Cina mencapai impian menunaikan haji dalam The Chinese Haji, ditayangkan pada 10 Julai, jam 10.00 pagi

Kisah perjalanan umat Islam ke Mekah Al Mukaramah dalam Labayk Allahuma Labayk, ditayangkan pada 10 Julai, jam 1.30 petang

Kisah perjalanan ibadah haji bagi para jemaah yang terdahulu dalam Journey to Mecca, ditayangkan pada 11 Julai, jam 9.00 malam

Untuk maklumat lanjut mengenai kandungan menarik Astro Oasis sempena perayaan Aidiladha, layari https://content.astro.com.my/channels/Astro-Oasis-HD-315

1.Pintu No.9 Masjid Nabawi

9 Julai 2022, Sabtu, 5.00pm

Durasi: 120 minit

Kisah Allahyarham Dato' S. Roomai Noor dan Allahyarhamah Datin Umi Kalsom yang bersama-sama mengerjakan ibadah umrah sebagaimana yang diceriterakan oleh anakanda mereka Seniwati Hajjah Noorkumalasari.

2. Tanah Kubur


11 Julai 2022, Isnin, 5.00pm
Durasi: 120 minit

Tok Adi cuba menyiasat kejadian pelik yang berlaku ke atas beberapa orang yang tinggal di daerah yang berbeza dan langsung tiada kaitan.

3. Tanah Kubur Hati Hitam


12 Julai 2022, Selasa, 5.00pm
Durasi: 120 minit

Kamaliah mengesyaki anaknya seorang OKU telah di dera ketika berada di rumah jagaan. Namun, Norma pengasuh rumah jagaan tersebut menafikan itu adalah perbuatannya tetapi Tok Adi tidak mempercayainya.

4. Tanah Kubur Peneman


13 Julai 2022, Rabu, 5.00pm
Durasi: 120 minit

Jebat menggunakan Saka untuk menipu pengikutnya tentang ajaran dibawanya. Tok Adi mula syak pada ajaran yang dibawa oleh Jebat setelah melihat perlakuan para pengikutnya yang terpesong.

5. Tanah Kubur Fitnah Akhir Zaman


14 Julai 2022, Khamis, 5.00pm
Durasi: 120 minit

Khatijah, janda yang mengandung telah menuduh Tok Adi merogolnya. Tok Adi telah ditangkap penduduk kampung. Dia menafikan semua tuduhan dan berdoa supaya Allah tunjukkan kebenarannya.

6. The Days of Hajj


9 Julai 2022, Sabtu, 10.00am
Durasi: 60 minit

Dokumentari ini membantu menambahkan pemahaman yang menyeluruh terhadap kisah perjalanan ke Mekah dan Madinah yang merupakan bandar kelahiran Nabi Muhammad SAW.

7. One Day in The Haram


10 Julai 2022, Ahad, 5.00pm
Durasi: 120 minit

Kisah hebat penyelenggaraan dan pembersihan seluruh kawasan yang dilakukan oleh para pekerja di Masjidil Haram.

8. The Chinese Haji


10 Julai 2022, Ahad, 10.00am
Durasi: 60 minit

Mengisahkan perjalanan 5 saudara Muslim berbangsa Cina iaitu seorang pemandu, ibu tunggal, guru pengajian Arab dan pasangan suami isteri yang bekerja sebagai petani. Mereka mengharungi pelbagai kepayahan bagi mencapai impian menunaikan haji pada tahun ini.

9. Labayk Allahuma Labayk


10 Julai 2022, Ahad, 1.30pm
Durasi: 60 minit

Labayk Allahuma Labayk mengisahkan perjalanan umat Islam ke Mekah Al Mukaramah untuk menunaikan ibadah haji. Dokumentari berbahasa Inggeris ini juga akan menyelami sejarah Kaabah dan Batu Hitam.

10. Journey to Mecca


11 Julai 2022, Isnin, 9.00pm
Durasi: 60 minit

Sebuah dokumentari tentang perjalanan ibadah haji bagi para jemaah yang terdahulu. Ia menyingkap bagaimana mereka menemukan jalan dalam menempuh kesusahan, kesulitan serta bahaya yang bakal mereka hadapi.

11. Geng Ngaji: Sebakul Kasih


9 & 10 Julai 2022, Sabtu & Ahad, 7.30pm
Episode: 2 Episod
Durasi: 30 minit
Pengacara: Ustaz Tarmizi, Ustaz Fakhrul & Farhatul

Kisah perjalanan trio sebak bertemu dengan pemanggil dan peminat Program Geng Ngaji di Astro Oasis. Saudara Fakhrul, UstTarmizi dan Farhatul akan menyantuni dengan rasa kasih dan memberi sedikit persembahan kepada orang ramai.

12. Tahu Ke Tidok: Edisi PAFA


11 Julai 2022, Isnin, 10.00am
Durasi: 60 minit
Pengacara : PU Azman

Program komedi Islam yang mengimbau kembali pembelajaran PAFA (Perkara Asas Fardhu Ain) di kalangan penonton serta selebriti tempatan. Berpandukan soalan-soalan asas PAFA yang dipelajari semenjak di bangku persekolahan. Disertakan juga dengan permainan teka lagu nasyid yang mengimbau kenangan kita pada masa lalu.

4 comments

  1. Banyak rancangan menarik. Tanah kubur tu mostly ulang siar tapi okay je tengok. Ada pengajarannya.

    ReplyDelete
  2. Banyak cerita menarik ni. Nak tengok Tok Adi :)

    ReplyDelete
  3. cite Tanah Kubur and yg ada PU Azman tu memang best kan

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.