Jelajah Agenda Nasional Malaysia Sihat & Hari Denggi Asean 2022

Sunday 3 July 2022


Minggu lepas ternampak poster Jelajah Agenda Nasional Malaysia Sihat & Hari Denggi Asean 2022 peringkat Pejabat Kesihatan Daerah Petaling. Nak join sebab ada pemeriksaan kesihatan percuma je. Lagipun tak pernah pergi ke Elmina West walaupun belakang rumah yang tak sampai 15 minit pun. Saja lah nak tengok ada apa dekat acara ni. 

Dekat bahagian depan ni penuh dengan khemah pelbagai agensi macam LUAS, Kementerian Kesihatan Malaysia, Polis Diraja Malaysia, Tenaga Nasional Berhad dan banyak lagi lah yang terangkan tentang kewujudan dan peranan mereka dalam negara. 


Masa kitorang datang ni pukul 9 pagi sebab hari Sabtu kan, memang tak lah nak bangun pukul 7 pagi ikut waktu acara ni. Rupanya Jelajah Agenda Nasional Malaysia Sihat ni penuh dengan rombongan budak sekolah je. I tak tahu lah acara ni mesra orang luar ataupun tidak sebab tak nampak apa yang menarik pun. 

Dalam poster ada tulis pelbagai aktiviti menarik tapi tak jumpa pun apa yang menarik. Ada booth kempen berjalan kaki 10,000 langkah sehari dengan booth main dart tak silap dekat sebelah dia. Booth mewarna terhad untuk 250 orang terawal tapi untuk budak sekolah je haha. Ada juga booth cenderamata tapi untuk budak sekolah jugak. Van Milo dengan can Nescafe dah balik masa kitorang sampai. So...... boleh dirumuskan acara ni untuk budak sekolah je. 


Memandangkan niat awal tu pergi untuk dapatkan pemeriksaan kesihatan, pergi lah booth dekat bahagian tepi dewan. Dekat booth tu kena isi Google form lepastu ambil ukuran tinggi dan berat badan. Obviously lah overweight tapi masih dalam stage 2 itupun dekat border untuk masuk obesiti berisiko. Lepastu check tekanan darah and it turns out normal. Kadar gula pun normal tapi dekat border dah lah. Masa tu tak breakfast lagi so normal lah. Kalau breakfast sahih kena bebel dengan pegawai kesihatan tu. T.T


Dekat sebelah booth pemeriksaan kesihatan tu ada booth mamogram yang buat kempen tentang kanser payudara. Bahagian depan, betul-betul sebelah dewan ada booth pemeriksaan gigi. I just skipped that sebab baru je jumpa doktor gigi dua minggu sebelum tu. 


Nampak tak ada maskot denggi dekat belakang tu? Tak sempat tengok dia kena bunuh macam mana masa tu. Tahu-tahu orang dah bersorak sakan dah. Ramai sangat dekat dewan tu sampai penuh dekat bahagian tangga. Tapi sepanjang majlis emcee kena request tepuk tangan sebab yang ada tu malas nak participate. 


First time la jejak kaki dekat Elmina Rainforest Knowledge Centre yang terletak di Elmina West. Selain dewan open space yang besar ni, dekat bahagian depan dewan ada Emina Living Collection Nursery. Dekat dalam tu ada banyak anak pokok dari pelbagai jenis. Ada juga pokok yang dah besar untuk relocate dekat tempat yang lebih sesuai. Nampak dari jauh je diorang susun dekat situ sebab tak boleh masuk dalam. Pintu pagar kena kunci. 


Malas nak berlama dekat area dewan tu sebab panas terik. Keluar dari dewan tu ada tasik besar. Tasik ke lembah? Sebab kalau on Instagram pilih location akan keluar Elmina Rainforest Valley. Tapi kawasan ni macam tak siap lagi sebab macam sendu je. Kawasan Elmina West ni pun tak siap construct lagi. Macam sunyi je kalau datang hari biasa. 


Sunyi ke tak, ambil gambar mestilah jadi perkara wajib. Banyak sebenarnya bergambar dekat sini tapi takkan nak letak semua. Dah la muka baru bangun tidur, mata sepet teruk sebab eyebag makin besar. Ada juga food truck dekat acara ni tapi 3 jenis je. Malas nak labur duit untuk benda tak pasti kitorang pergi makan dekat restoran Maghi Raso hihu. 

2 comments

  1. Aktiviti banyak tapi macam lebih pada budak sekolah je..

    ReplyDelete
  2. Venue dia menarik dah. Mungkin kurang promote kot orang tak tahu. Penganjur kena create aktiviti yang menarik baru orang ramai seronok datang. Yang bagusnya ramai pelajar sekolah tu boleh tambah ilmu.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.