Movie Review | Hey Sinamika (2022)

Thursday 21 April 2022


Director : Brinda
Writer : Madhan Karky
Cast : Dulquer Salmaan, Aditi Rao Hydari, Kajal Aggarwal
Production Companies : Jio Studios, Global One Studios, Viacom18 Studios
Distributor : Netflix, Jio Cinema
Genre : Romantic Comedy
Running Time : 148 minutes
Release Date : 3 March 2022
Trailer :


Hey Sinamika! bermula dengan kisah cinta antara Yaazhan (Dulquer Salmaan) dengan Mouna (Aditi Rao Hydari) yang bertemu dia sebuah café ketika rebut. Dengan mudah mereka berdua jatuh cinta dan buat keputusan untuk berkahwin. Dua tahun kemudian Mouna menyesal dengan keputusan tersebut sebab suami dia mulut bertih dan suka paksa dia makan. 

Level paksa tu agak melampau lah sebab Mouna tengah mandi pun dia ketuk pintu suruh rasa kek hasil resipi baru yang dia belajar. Bab bercakap pun penat Mouna nak layan sebab tak boleh stop sampai dia rasa nak bunuh diri sebab penat dengar Yaazhan bercakap. 


Bila dapat tawaran kerja untuk projek di Pondicherry, Mouna merayu supaya dia dihantar ke sana sebab dia nak me-time dan lari dari suami dia. Malangnya Yaazhan buat kejutan dengan pindah bersama Mouna sebab Yaazhan bukan ada kerja pun dekat Chennai. Lagipun dia risau kalau Mouna tak cukup makan. 

Tertekan dengan kejutan tersebut, Mouna upah Dr Malarvizhi (Kajal Aggarwal) goda Yaazhan supaya dia ada alasan kukuh untuk bercerai. Bukan perkara sukar pun untuk buat kerja licik sebegitu sebab Dr. Malarvizhi dah biasa rosakkan rumahtangga orang. Tapi berjaya ke plan mereka berdua? Kena tengok lah movie ni dekat Netflix. 


Movie debut arahan koreografer terkenal yang pernah menang National Award ni merupakan remake kepada movie Argentinian, Un Novio Para Mi Mujer (2008) dan juga Korea Selatan, All About My Wife (2012). I tak pernah tengok dua movie sebelum tu jadi taka da perbandingan dekat review ni. But I just want to point out, Brinda ada dua movie untuk jadi rujukan namun masih gagal untuk hasilkan yang terbaik. Terbaik maksud I, stay true to it's genre lah. 


Tak ada masalah dengan penceritaan romantik komedi antara Yaazhan dan Mouna pada first half movie tapi bila masuk second half dah mula nampak draggy dan jalan cerita yang longgar. Peralihan dari rom-com kepada drama pun nampak tak realistik bila Mouna tiba-tiba cemburu buta sedangkan dia perlukan me-time. 2 tahun terpenjara tapi Brinda tak tunjukkan pun kebebasan yang nak digapai Mouna tu. 

I tak suka bila director tunjuk yang watak Mouna sebagai keanak-anakan bila dia nak cemburu buta dan tertekan lepas hidup dengan Yaazhan. Yaazhan cuma bercakap tak henti tapi tak pernah dengar pendapat Mouna untuk subjek yang dia bincangkan apatah lagi ambil tahu dan peduli tentang Mouna. Dia agak clingy setiap masa nak kacau Mouna walaupun tengah drive dan di pejabat. Kacau privasi Mouna, kacau waktu tidur isteri dia. Walaupun dah berkahwin, tetap kena ada personal space juga. 


Sinematografi movie Hey Sinamika! agak bercampur-baur dengan latar indah di bandar Pondicherry dan Chennai tapi tiba-tiba pengarah masukkan latar masyarakat luar bandar entah untuk apa. Music album hasil gubahan Govind Vasantha hanya mempunyai 4 buah lagu tapi gap antara sebuah lagu dengan lagu seterusnya tak teratur langsung. Tiba-tiba sahaja muncul dengan lirik sembang pasal terrorism???? Lagu romantik antara tiga watak utama pun tak berjaya menaikkan impak pada penceritaan mahupun screenplay. 

Boleh kata kebanyakan masanya Kajal nampak canggung dan seolah terpaksa masuk ke dalam kisah Mouna dan Yaazhan. Memang la dia diupah Mouna tapi tak lakonan dia nampak kaku walhal watak doktor dengan Yaazhan digambarkan seolah serasi bersama dalam kebanyakan perkara sampai Yaazhan terlupa dia ada isteri di rumah. 


I tengok movie ni sebab dah lama tak tengok Aditi Rao Hydari berlakon watak utama so I’m quite happy lah bila Brinda bagi watak yang sesuai dengan karakter sebenar Aditi. Wardrobe dia pun cantik dan trendy tapi tak sesuai dengan kerjaya dia sebagai paleotempestologist yang kaji tentang angin di tapak pembinaan. Dia masuk site kemain pakai heels siap makeup bagai. Bukan nak kata kena sememeh tapi biar lah kena dengan tempatnya. 

Walaupun banyak I tak puas hati tapi I tetap suka dengan apa yang Aditi perform dalam movie Hey Sinamika. Tak berselera tengok Dulquer tapi bila sharing screen dengan Aditi nampak lah chemistry yang ditonjolkan menyerlah sampai terlupa diorang cuma berlakon sebagai pasangan suami isteri. Apart from that I need to give credit to team production sebab bawa mesej social tentang gender bias dan breaking stereotype melalui watak Yaazhan. Movie kedua yang bawa mesej sosial yang sama lepas movie Ki & Ka (2016). 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0.2 = 4.3/10

4 comments

  1. Thanks for your sharing, I'll waiting for your visite...

    ReplyDelete
  2. tu bukan kajol ke. nampak mcm kajol

    ReplyDelete
  3. Wah...mmg tekanan kalau waktu mandi, berak, tido kena kacau...

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.