Drama Review | Thirty-Nine (2022)

Friday 15 April 2022


Director : Kim Sang-ho
Writer : Yoo Yeong-ah
Cast : Son Ye-jin, Jeon Mi-do, Kim Ji-hyun, Yeon Woo-jin, Lee Mu-saeng, Lee Tae-hwan, Ahn So-Hee, Kang Mal-Geum, Park Ji-il, Lee Kan-hee, Seo Ji-young, Seo Hyun-chul, Lee Ji-hyun, Nam Gi-ae, Jo Won-hee
Production Company : Lotte Culturework, JTBC Studio
Distributors : JTBC, Netflix
Genre : Romance / Drama
Episodes : 12 episodes (70 – 80 minutes per episode)
Release Date : 16 February 2022 – 31 March 2022
Trailer : 


Drama Thirty-Nine mengisahkan tentang persahabatan 3 sekawan, Cha Mi-jo (Son Ye-jin), Jeong Chan-young (Jeon Mi-do) dan Jang Jo-hee (Lee Da-yeon) yang menerima banyak perubahan dalam hidup pada umur 39. Pengakhiran fasa 30-an akan menentukan permulaan fasa 40-an mereka bertiga. 

Mi-jo yang mengalami mild anxiety ambil keputusan untuk bercuti selama setahun di US untuk belajar tentang sukan golf. Sebelum dia pergi ke US, mereka bertiga pergi ke Onnuri Child Care Center dan tanpa disangka mereka bertemu dengan Kim Seon-U (Yeon Woo-jin), doktor yang baru balik dari US. Dari situ mereka berdua berkenalan kemudiannya jatuh cinta. 


Chan-young cuba cucuk jarum supaya Seon-U pujuk Mi-jo untuk batalkan plan dia ke US. Belum pernah lagi semenjak mereka bertiga berkawan sejak sekolah menengah hidup berenggang. Sementara Chan-young bergelut dengan masalah relationship dengan Jin-seok (Lee Mu-saeng), Jo-hee pula jatuh suka dengan chef muda, Hyeon-jun (Lee Tae-hwan). Tak sangka pula chef tersebut kawan baik kepada Seon-U. Makin bertambah rapat lah mereka berdua sebab selalu melepak di restoran China kepunyaan Hyeon-jun.

Sebelum Mi-jo pergi ke US, mereka bertiga buat medical check-up dan Mi-jo dapat tahu ada di antara mereka yang menghidap kanser tahap 4. Ada 6 bulan saja lagi untuk hidup kalau tak buat chemotherapy. Sesiapa pun akan paksa orang yang dia sayang untuk dapatkan rawatan tapi paksa macam mana pun, keputusan tetap pada kawan baik dia. 


Penceritaan Thirty-Nine awalnya nampak menarik sebab tiga sekawan ni bagi harapan baru kepada wanita bujang untuk kekal menawan dan kejar impian walaupun sudah di penghujung fasa 30-an. Suka tengok diorang spend time sama-sama tak kisah lah setakat minum kopi di café ataupun selca di taman bunga. Chemistry dan bonding ketiga-tiga pelakon yang menghidupkan lagi penceritaan pengarah Kim Sang-ho ni. 

Lagi suka tengok scene tiga sekawan ni daripada scene mereka spend time dengan life partner masing-masing kecuali watak Jo-hee dengan Hyeong-jun sebab both of them comel. Mungkin juga sebab Jo-hee dapat bercinta dengan lelaki lebih muda dari dia. Selain dari tema persahabatan yang akrab, drama Thirty Nine juga mengetengahkan tentang anak angkat sama ada dari perspektif Mi-jo yang hidup disayangi oleh keluarga mahupun melalui watak So-won (Ahn So-hee) yang dihalau keluar. 


Awal juga lah pengarah dedahkan berita mengejut sampaikan episode kemudiannya jadi draggy dengan melodrama dan permintaan merepek hanya kerana dia dah nak pergi. I tak suka bila watak tu paksa orang turut permintaan dia tapi orang lain tak boleh paksa dia buat itu ini walaupun untuk kebaikan dia juga. 

Drama Thirty Nine ni ada masanya nampak seolah dibikin untuk mempromosikan barangan yang dijual di Lotte memandangkan produser adalah Lotte Culturework. Setiap episod ada product placement sampai naik jelak. Buat scene mereka bertiga berjalan dekat taman waktu malam sebab nak promote wardrobe atau kasut sukan padahal member tengah sakit teruk. Muka dah pucat pun kena hadap angin malam sedangkan boleh je bincang via call or Whatsapp. 


Walaupun drama Thirty Nine ada 3 pelakon utama tapi boleh nampak screentime dan kisah Mi-jo jauh lebih banyak. Kesian jugak tengok watak Jo-hee sebab apa yang dia cakap tu ada betulnya. Boleh kira berapa banyak lah dia ada solo moment dan contribute dalam friendship diorang. Drama ni bolehlah nak layan kalau suka tengok lakonan Ye-jin dengan Mido. Pace terlampau perlahan dan terlampau ringkas penceritaannya. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4= 5.8/10

3 comments

  1. Macam best.. tapi kenapa rate 5.8 je .. haha

    ReplyDelete
  2. Drama nie nampak macam kelakar jea jalan citernya... Ada masa nanti akak cari..

    ReplyDelete
  3. Nak tengok cerita ni sebab menarik dia punya flow ceritanya

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.