Movie Review | Kungfu Hustle (2004)

Monday 6 December 2021

Director : Stephen Chow

Writer : Stephen Chow, Huo Xin, Chan Man-keung, Tsang Kan-cheung

Cast : Stephen Chow, Danny Chan, Yuen Wah, Yuen Qiu, Eva Huang, Leung Siu-lung, Tze-Chung Lam, Chi Ling Chiu

Production Company : Columbia Pictures Film Production Asia, Star Overseas, Beijing Film Studio, Taihe Film Investment, China Film Group, Huayi Brothers

Distributor : Huayi Brothers (China), Columbia TriStar Film Distributors International (International), Netflix

Genre : Comedy / Action

Running Time : 98 minutes

Release Date : 14 September 2004 (TIFF), 23 December 2004 (Hong Kong)

Trailer:


Berlatarkan bandar Shanghai pada tahun 1940 di mana Geng Kapak yang diketuai oleh Brother Sum (Danny Chan Kwok-kwan) bermaharajalela dan menganiaya ramai orang awam di situ. Sing (Stephen Chow) dan kawan baiknya Bone (Tze-Chung Lam) nak sertai Geng Kapak sebab Sing rasa orang baik tak pernah menang ditindas oleh orang jahat. 

Dia menyamar sebagai Geng Kapak sementara Bone jadi orang atasan kemudian serang Pigsty Alley untuk minta duit pengeras. Malang nasib mereka berdua bila tuan tanah (Yuen Qiu) ada teknik Kungfu - Lama Pai Lion's Roar. Kebetulan semasa bertarung, Sing tanpa sengaja tertembak mercun ke arah salah seorang ketua Geng Kapak. Nak selamatkan diri, dia tuduh penduduk di situ yang punya angkara.

Tanpa dia tahu di kediaman tersebut ada 3 orang yang tahu ilmu Kungfu sama hebatnya seperti tuan tanah di situ. Sudah lah plan dia gagal, kena tangkap pula dengan Geng Kapak. Nasib dia baik bila hebat ilmu melepaskan diri dan mereka berdua lari ke bandar. Di sana dia gagal pula untuk merompak penjual aiskrim. 

Sing kemudiannya ditawarkan instant membership dalam Geng Kapak kalau dia berjaya bawa keluar The Beast (Leung Siu-lung) dari penjara. The Beast adalah pembunuh upahan dan akan berkhidmat secara percuma sekiranya dia gagal laksanakan tugas yang diberikan. 

‘In the world of kung fu, speed determines the winner.’ – The Beast

Entah kemaruk apa nak layan Kungfu Hustle dekat Netflix minggu lepas. Movie ni memang selalu keluar dekat TV tapi jarang tengok sampai dah lupa jalan cerita dia macam mana. Layan jugak lah bila tengok masa weekend lepas dah lemau buat kerja dekat office. 

Jalan cerita Kungfu Hustle straightforward dengan dialog yang minimal sebab genre dia action comedy jadi banyak lah babak berlawan Kungfu. Kebanyakannya bergantung banyak kepada CGI dan surprisingly visual hasil kerja Poon Hang-sang terlihat cantik walaupun diterbitkan pada tahun 2004. My favorite scene bila The Beast tangkap peluru guna dua jari. Props dan set design pun mempunyai unsur-unsur Barat, sama juga dengan cara berpakaian. 

Kebanyakan babak dalam movie ni bersifat tribute ataupun homage kepada beberapa movie lama which I’m not familiar of sebab jarang layan movie dari negara China tambah pula kalau movie klasik, tahun 80-an ke bawah. Boleh nampak cara dia tribute tu melalui props yang diletakkan dalam beberapa babak macam babak Sing berdiri di hadapan poster ataupun babak tuan tanah menari Cha-Cha padahal dari awal movie asyik bergaduh saja kerjanya.

Ada plot yang nampak merepek lah macam scene Sing berjumpa dengan gadis bisu, Fong (Eva Huang) lepas terpisah masa zaman kecil dulu. Macam mana Fong boleh cam Sing tu tak tahu lah tapi sub-plot ni tak dikembangkan sangat pun. Chemistry diorang pun terasa canggung bersama. Not a big deal lah sebab muncul tak lama sebab scene kelakar dari Stephen Chow dah tampal yang lompong tu. Part dia kena scam beli manual guide book tu kelakar. 

‘I was saving to become a doctor or lawyer... but this was a chance for world peace.’ – Sing

Movie Stephen Chow ni macam biasa lah, lawak bila tengok sekali je lepastu 5 tahun kemudian baru tengok balik sebab lawak slapstick yang bukan selera I sebagai penonton. Tapi sekali tengok memang berdekah teruk sampai hilang stress. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.5 = 7.8/10 

3 comments

  1. mcm best. tp kurang sikit action ni

    ReplyDelete
  2. Stephan chow kalau berlakon memang lawak, walau dia buat serius..

    ReplyDelete
  3. dulu layan betul movie stephen chow, cerita dia kelakar tapi kalau tengok balik tak tahu boleh berdekah balik ke tidak..hahaha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.