Movie Review : The Call (2020)

Monday 30 November 2020

Director : Lee Chung-hyun

Writer : Lee Chung-hyun

Cast : Park Shin-hye, Jeon Jong-seo

Production Company : Yong Film

Distributor : Next Entertainment World, Netflix

Genre : Mystery / Thriller

Running Time : 112 minutes

Release Date : 27 November 2020

Trailer :

Diadaptasikan dari movie British, The Caller yang diterbitkan pada tahun 2011 arahan Matthew Parkhill mengisahkan tentang Kim Seo-yeon (Park Shin-hye) yang mendapat panggilan misteri dari seorang perempuan muda, Oh Young-sook (Jeon Jong-seo) dari 20 tahun sebelumnya. Awalnya susah untuk dia percaya tapi bila dia jumpa diari dan beberapa input tentang keluarga sebelumnya, dia cuba korek rahsia.  

Young-sook setiap hari akan call minta bantuan kepada Sun-Hee tapi talian akan bersambung kepada rumah Seo-yeon kerana mereka berdua tinggal di rumah yang sama. Bila peluang ni datang selepas Seo-yeon yakinkan Young-sook yang dia dari masa hadapan, datang idea gila untuk selamatkan ayah dia yang meninggal dalam kebakaran pada tahun 1999. 

Terhutang budi dengan bantuan Young-sook, Seo-yeon selamatkan kawan baru dia dengan bagitahu bila dan bagaimana Young-sook akan mati dibunuh oleh ibunya sendiri. Terjerat dengan helah takdir, bantuan Seo-yeon berubah menjadi musibah bila Young-sook yang bebas dari kezaliman ibunya, rasa seperti dilahirkan semula dan berubah menjadi pembunuh bersiri. 

Kesilapan terbesar Seo-yeon bila dia bagitahu Young-sook yang polis akan datang tangkap dan mahkamah jatuhkan hukuman penjara seumur hidup. The movie fell flat after that scene well at least for me sebab dah nampak dia sendiri cari pasal so apa sahaja consequences dari tindakan tu atas tanggungjawab dia. 

Nampak dangkal benar bila dia fikir yang Young-sook akan berdiam diri. Macam mana mudahnya Young-sook pergi ke rumah dia untuk halang kebakaran dari berlaku, semudah tu juga lah watak antagonis ni akan bunuh keluarga dia. Second half penuh dengan scene serang-menyerang dari dua watak pada tahun yang berbeza. Masa tetap bergerak selari ke hadapan. 

Dari segi visual memang bagus teknik yang digunakan dan effects yang dimasukkan untuk menambah mood misteri dan thrill. Music score menaikkan rasa gerun especially scene bila Seo-yeon discover ruang yang ditutup untuk upacara pemujaan dan scene di mana dia perlu cari jawapan dalam masa satu jam sebelum dia dibunuh dengan kejam. 

From this point akan ada spoiler maka baca atas risiko sendiri. 

Credit scene debunked teori misteri dan konsep time travel dari awal movie bila pengarah  dan penulis Lee Chung-hyun tunjuk Young-sook terbaring di lantai akibat jatuh dari tingkat atas selepas bergelut dengan Eun-ae (Kim Sung-ryung) tapi kalau dilihat posisi Young-sook, tak nampak badan Eun-ae ataupun kesan darah.  Kenapa pula Seo-yeon terselamat kalau Young-sook jatuh? 

Ambil masa yang lama juga kalau teori flatline sebab Seo-yeon sempat lari ke hospital, balai polis dan kubur dari tingkat bawah sampai ke atas. Kalau diikutkan tempoh masa tu, sempat Eun-ae buat report kepada pihak polis ataupun guna walkie-talkie polis untuk minta bantuan. 

Dan kalau teori flatline digunapakai, kenapa Seo-yeon sedar di rumah yang sama tapi dalam keadaan yang usang? Walhal dalam credit scene boleh nampak Young-sook berada di rumah yang sama dalam keadaan waktu berpatah balik kepada polis dan Eun-ae datang ke rumah sedangkan dari awal movie, konsepnya masa hanya bergerak ke hadapan dan panggilan dari masa lampau sahaja yang akan tembus ke masa hadapan bukan sebaliknya. Credit scene ni timbulkan soalan kenapa takdir perlu beri peluang kedua atau mungkin ketiga kepada pembunuh bersiri yang membahayakan nyawa manusia lain? 

Bila keluar scene Seo-yeon atas kerusi dekat ruang basement, boleh jadi semua yang terjadi ni cuma khayalan Seo-yeon semata gara-gara trauma dengan kehilangan ayah dia sejak kecil. Ayah dengan ibu dia tetap akan meninggal sama ada nature death ataupun kerana kemalangan. 

Not sure if I like the story but the way it is represent is good and both have done great with their acting skills. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 = 6/10

4 comments

  1. kakmim baca sinposis atas je.. yg spoiler x baca trs scroll je komen sbb x tgk lg... hihi

    ReplyDelete
  2. baca yg atas je, sbb memang dlm list to watch..maybe weekend ni kot. ramai yg review cita ni...

    ReplyDelete
  3. tak tengok lgi.. tapi nampak macam best cite macam ni

    ReplyDelete
  4. Ada nampak filem ini, belum sempat nak tengok.. macam menarik konsep dia..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.