Telefilem Review | Gangguan Psiko Stalker (2020)

Saturday 3 October 2020


Pengarah :  Rahim Zali
Penulis Skrip :  Rehal Nuharis
Pelakon :  Shalma Eliana, Ismail Izzani, Zarul Umbrella, Wafariena Roslan, Akmal Ahmad, Fiza Halim, Ameerul Asyraf, Ziana Zain, Ku Frida
Genre :  Misteri / Drama
Durasi Tayangan :  95 minit
Tarikh Tayangan : 26 September 2020
Syarikat Produksi :  Dear Creative Media
Pengedar :  Astro Citra dan Citra HD.


Telefilem yang diadaptasikan dari novel Ganggu karya penulisan Ayumi Syafiqah yang pernah diterbitkan pada tahun 2017. Kalau ikutkan genre novel dia psiko thriller tapi dalam telefilem ni macam tak kena pulak sebab tak wujud pun thriller tu. Lebih kepada menggelabah. 

Tak pasti kalau ni lakonan pertama Shalma Eliana tapi yang pastinya Ismail Izzani dan dia tak mampu nak carry movie yang intense macam ni. Screentime Ziana Zain, Zarul dengan Fiza sebagai ibu bapa terlampau sekejap walhal watak mereka bertiga ada rahsia besar. Patutnya drama boleh wujud dekat situ tapi cuma digantikan dengan cerita nenek (Ku Frida). 


Mungkin dalam novel penceritaan lebih cantik tapi bila dibikin menjadi telefilem, plot nampak berterabur. Ada tiga pembunuhan pada malam birthday Kayla tapi family mangsa kejadian seolah diamkan diri tak tuntut bela. Polis pun tak buat siasatan forensik atau scene soal siasat dengan saksi kalau Kayla dengan Amanda (Wafariena Roslan) claim ada orang lain malam tu yang datang nak bunuh mereka. 

Ada yang buat video bunuh diri untuk viral tapi dekat mana Ema post tak siapa tahu pun. Let’s say dia post dekat Facebook then tak ada siapa yang kecoh ke? Dalam video terang-terang ada orang lain then kenapa video tu tak jadi bukti kewujudan Z? Alibi Kayla pun strong enough sebab dia ada dekat luar dengan kawan-kawan lain. Lagi kelakar bila ada dialog dari adik tiri dia – ‘Kakak pembunuh ke?’ untuk hidupkan drama. 


It’s just depressing to watch a big house without any security. Even lepas tragedi pembunuhan dekat rumah tu pun parents Kayla tak nak install CCTV. Pembunuhan kawan baik Kayla lepas kejadian tu pun diam macam tu je. Nak kata duduk dekat kampung pun tak jugak. Antara salah satu kelemahan telefilem ni bila kita tak didedahkan sangat dengan tempat dan masa. 

Visual dari lensa Che Mie pun agak lemah lah especially scene Kayla keluar dari hospital sakit jiwa 2 tahun kemudiannya dan balik ke rumah keluarga dia. Patutnya director ambil close up shot ataupun shot dekat area bahagian pinggang ke atas je sebab full shot sampai nampak lantai berkilat kemain dah rosakkan latar masa 2 tahun kemudian tu. Rumah nampak kemas padahal tak ada siapa yang jaga pun. Pool pun cantik je takde daun langsung dalam tu. Mungkin Uncle Husin yang jaga. 

Kalau first half dah banyak lompong, second half pun sama je. Ingatkan lepas 2 tahun, Kayla akan keluar dan siasat siapa Z yang dah huru-harakan hidup dia tapi dia kena kacau pula dengan Luth (Akmal Ahmad), orang upahan ibu kandung dia. Ada plot twist dekat hujung tapi tak memberi impak pun. 

Gangguan Psiko Stalker Live Telefilem Melayu Online - Kepala Bergetar

Kalau pembikinan telemovie ni untuk naikkan balik novel Ganggu, rasanya telefilem ni gagal. Baik dari lakonan, arahan, visual dan paling utama sekali, skrip. Misteri Z mungkin terjawab tapi macam mana dia selamat dari tembakan Kayla, tak pasti. Siapa yang bersyarah dekat dia tentang pistol pun tak pasti. Tiba-tiba muncul, tiba-tiba jugak hilang. Kenapa Z nak Kayla hidup bahagia pun tak pasti. Apa definisi bahagia dari kamus hidup Z pun tak pasti. Raised too much questions in just a story of 95 minutes. Got to say, wasted. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.3, 3. Audio +0.2, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 2.9/10

4 comments

  1. bila tengok pelakon dia memang tak terasa nak tengok..hehe

    ReplyDelete
  2. Haritu tengok sekejap je terus tukar siaran , sebab rasa merepek sangat .

    ReplyDelete
  3. selama ni i tgk org review cita ni.. i skip sbb nk tgk.. then urs i baca.. but mcm mengecewakkan jee huhuhu

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.