Movie Review : Behen Hogi Teri!

Saturday 31 October 2020

Director : Ajay K Pannalal

Writer : Rajat Kumar Chouhan

Cast : Rajkummar Rao, Shruti Haasan, Herry Tangri, Gautam Gulati, Ninad Kamat, Gulshan Grover, Simona

Production Company : OddBall Motion Pictures

Distributor : AA Films

Genre : Romantic / Comedy

Running Time : 128 minutes

Release Date : 9 June 2017

Trailer :

Dah lama nak tengok movie ni sebab fresh pairing dan genre romantic comedy. Bila dah dapat tengok agak kecewa jugak lah sebab plot dia agak meleweh dan merepek. No wonder lah kenapa rating iMDB cuma 5.5/10 je. 

Berlatarbelakangkan Lucknow, Gattu (Rajkummar Rao) jatuh cinta dengan jiran dia yang cantik si Binny (Shruti Haasan). Tapi adat di India ni, kalau berjiran dan kenal dari kecik tu diorang dah anggap macam keluarga dah. Bila Rakhi memang mencicit lah yang lelaki ni pergi sembunyi dekat mana-mana supaya tak jadi abang dalam hidup perempuan di kawasan tu. Sama juga la dengan Gattu. 

Sebelum nenek Binny (Simona) meninggal, dia dah bagitahu dengan Binny supaya cari lelaki yang berani lafazkan cinta dia bukannya curi-curi call bagi mesej gedik. Lepas nenek meninggal, Gattu yang banyak tolong Binny dan buktikan yang dia sayangkan Binny. Bila mereka berdua dah mula bercinta, ayah Gattu, Hemchander Nautiyal (Darshan Jariwala) salah faham bila dia nampak Binny tunggang motor kawan baik Gattu, Bhura (Herry Tangri). 

Hemchander bagitahu abang Binny, Jaydesh (Ninad Kamat) dan dia buat keputusan untuk kahwinkan Binny sama hari dengan Ritu. Kebetulan Rahul (Gautam Gulati) yang tinggal di Perancis jatuh cinta dengan Binny. Mereka berdua kemudiannya bertunang dan akan berkahwin pada hari yang ditetapkan. 

Kalau ikutkan Rahul jauh lebih bagus dari Gattu yang pemalas, gagal dalam exam kolej, hidup harapkan duit parents, penakut dan suka bawa masalah. Tapi sebab pendirian Binny yang nak cari suami yang berani lafazkan cinta tu, dia butakan mata kemiskinan Gattu even nak belikan saree cantik pun tak mampu. Tak suka bila writer Rajat Kumar Chouhan buat watak Gattu tak sensitive langsung masa Binny kehilangan nenek dia. Tak pakai baju putih untuk berkabung lepastu sibuk nak mengorat Binny. 

Movie ni makin hilang arah bila keluarga Bhura pula suka Binny jadi menantu perempuan just because dia cantik. Dari salah faham jadi makin teruk bila Dhappi (Gulshan Grover) dapat tahu anak dia kena tampar dengan Jaydesh. Dia nak buktikan pada kejiranan tu yang tak ada orang boleh cari pasal dengan keluarga dia. Dan Gattu masih buntu macam mana nak selamatkan Binny dari dikahwinkan dengan Rahul atau Bhura. Binny pula makin menyampah dengan Gattu. 

Masa first half tu ada la scene yang kelakar supaya movie tak fall flat tapi second half dah mula menyampah nak tengok sebab lagi suka Binny kahwin dengan Rahul. At least dia hidup selesa, makin bijak dan tak dapat mertua yang toxic macam parents Gattu. Kalau pengarah cari pelakon yang tak bergantung dengan muka cantik semata, mungkin movie ni lagi menarik sebab lakonan Raj je yang banyak selamatkan movie Behen Hogi Teri ni. 

Nasib baik lah music album dia best. Dari awal movie sampai habis tak mengecewakan. Satu album memang syok layan lagu dia especially lagu Tere Hoke Rahoon nyanyian Arijit Singh,  Tenu Na Bol Pawaan nyanyian Yassir Dessai dan Teri Yaadon Mein gabungan suara Yash Narvekar dan Amit Dhanani. Lagu Jai Ma guna sepenuhnya musik Kala Chashma dari movie Baar Baar Dekho cuma lirik je ditukar.

 

Nak repeat lagi memang tak lah movie ni walaupun Rajkummar Rao nampak stylish dan handsome dalam movie ni, thanks to his stylist or wardrobe team for this! Tapi kalau nak repeat lagu dia banyak kali yes yes yesss! 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 4.5/10

3 comments

  1. menarik cerita die...boleh la tgk nnti

    ReplyDelete
  2. apa jenis perempuan ni? just terima lelaki sbb berani nak lafazkan cinta ? aduhhh wujud lagi org mcm ni ??

    ReplyDelete
  3. hero hensem memang best kalau tengok selalu hehe

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.