Movie Review | The Fall Guy (2024)

Thursday 23 May 2024


Director: David Leitch
Writer: Drew Pearce
Cast: Ryan Gosling, Emily Blunt, Aaron Taylor-Johnson, Hannah Waddingham, Teresa Palmer, Stephanie Hsu, Winston Duke
Production Companies: 87North Productions, Entertainment 360
Distributor: Universal Pictures 
Genre: Action / Comedy
Running Time: 126 minutes
Release Dates: 12 March 2024 (SXSW), 3 May 2024 (United States)
Trailer :


The Fall Guy yang diadaptasikan dari siri televisyen popular pada tahun 80-an arahan Glen A. Larson mengisahkan tentang Colt Seavers (Ryan Gosling) yang bekerja sebagai stuntman kepada pelakon terkenal, Tom Ryder. Colt merupakan stuntman terbaik dan berpengalaman melakukan aksi-aksi ekstrem sehingga lah dia terlibat dalam satu kemalangan ngeri apabila terjatuh dari tingkat atas setinggi 150 meter. 

Setelah kemalangan tersebut, Colt menghilangkan diri dan bekerja sebagai valet. Colt tukar nombor telefon supaya kekasihnya, Jody Moreno (Emily Blunt) lupakan dia dan move on. 18 bulan kemudian, Colt mendapat panggilan dari Gail Meyer (Hannah Waddingham), produser filem yang sentiasa bekerja dengan Tom. Gail pujuk Colt untuk datang ke Sydney dan bekerja sebagai stuntman Tom dalam filem debut arahan Jody. 


Rindu dengan wanita tersebut, Colt datang untuk membantu walaupun dia baru sahaja pulih dari kemalangan. Malangnya, Jody yang sakit hati ditinggalkan oleh Colt serta-merta minta Dan Tucker, stunt coordinator (Winston Duke) tukar stuntman yang lain untuk filemnya tapi Colt berjanji akan kekal professional sepanjang penggambaran di situ. 

Gail rupanya ada agenda lain minta Colt datang ke Sydney kerana dia dapat tahu Tom Ryder telah hilang selama beberapa hari dan kehilangan tersebut belum diketahui oleh sesiapa pun. Dia perlukan Tom Ryder dalam filem Metalstorm kerana filem tersebut bakal hit dan mendapat tayangan perdana di Comic Con. Gail minta Colt untuk cari Tom dan bawa dia pulang ke set dengan selamat dan mereka semua boleh bekerja seperti biasa. 


Naskhah aksi komedi arahan David Leitch mempunyai jalan cerita yang menarik di mana memberi tribute kepada stuntman dan ketengahkan krew di belakang tabir setiap set penggambaran. Macam mana pengarah sakit kepala selesaikan masalah semua department supaya filem terhasil sama seperti yang dibayangkan. 

Macam mana berisikonya setiap stunts yang dilakukan oleh stuntsman dalam babak-babak aksi. Menarik juga tengok stunts team hasilkan babak letupan di set ataupun prep untuk aksi cannon roll. Fun fact, cannon roll dalam filem The Fall Guy mencipta rekod dunia bila berpusing sebanyak 8.5 kali. Dalam dialog perbualan tentang stuntsman, ada sembang pasal The Oscar dan betul apa yang dikatakan, stuntsman tak pernah dapat penghargaan pun walhal naskhah asal ditayangkan pada tahun 1981. Dah 43 tahun hidup tanpa penghargaan tapi tetap ramai yang pilih kerjaya ni. Pengarah nak filem The Fall Guy ni jadi surat cinta kepada komuniti stuntsman untuk sumbangan yang dibuat dalam filem jadi tak hairan lah kalau ada beberapa babak terasa istimewa. 


Untuk hasilkan semua stunts yang dilakukan oleh watak Colt Seavers, Ryan Gosling menggunakan empat orang stunt doubles dan pengalaman tersebut ditayangkan di credit scenes. Kalau suka dengan filem aksi, filem The Fall Guy kan jadi pilihan yang tepat dengan babak dan dialog yang kelakar lantas menghiburkan. Ryan Gosling happy bila Steven Spielberg suka dengan filem The Fall Guy so pretty sure, you guys would love this movie too. 

Jalan cerita The Fall Guy a bit filmy lah kalau diikutkan sebab siapa yang berjaya selamat lepas jatuh dari tempat yang tinggi? Lepas 18 bulan boleh buat comeback lakonkan aksi lasak. Itu belum masuk dia kena belasah dan lompat dari tempat tinggi tapi tak cedera teruk pun. Mungkin sebab dia makan karbohidrat banyak sampai jadi kebal. (Watch the movie if you guys feel clueless). Sepanjang 126 minit juga jadi tertanya-tanya macam mana audience boleh angkat Tom Ryder jadi pelakon popular walhal stuntman dia lagi segak dan macho. 


Bonus point untuk Dominic Lewis yang masukkan beberapa lagu popular macam All Too Well – Taylor Swift, All I Do Is Win – DJ Khaled, Against All Odds (Phil Collins), Genie in a Bottle (Christina Aguilera) dan banyak lagi. Berdekah tengok part Colt layan galau dengan lagu All Too Well sambil mengenang momen cromantik dengan Jody. Kena sangat lirik lagu dengan situasi tu. Kudos juga kepada pengarah sebab tak masukkan langsung babak yang dah ada dalam flashbacks. Scene yang ada jalankan tugas untuk ceritakan lebih mendalam perhubungan cinta antara Colt dan Jody. My favourite one is I Was Made for Lovin' You - Youngblud



Lepas watak Ken dalam filem Barbie (2023), watak Colt Seavers juga dilakonkan dengan cemerlang oleh Ryan Gosling setara dengan kemampuan dia yang versatile. Rasanya tak payah cakap lah pasal chemistry Ryan dengan Emily sebab dalam mana-mana filem lakonan Ryan Gosling, semuanya terlihat cantik untuk babak romantik. Semua terlihat bersahaja untuk duo ni sama ada bercinta, bergaduh dekat set atau sambung balik rasa macam hidup dalam dunia Colt dan Jody. 


Anyway, filem The Fall Guy memang layak ditonton di skrin besar di pawagam dengan audio system yang bagus. Selain menjadi naskhah tribute, The Fall Guy membawa mesej tentang pentingnya stunts yang dibikin sendiri oleh manusia berbanding penggunaan CGI dan mungkin akan digantikan dengan AI di masa akan datang. Recommended!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.7/10

1 comment

  1. Bila baca recommended tu, memang kena tengoklah nanti ini..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.