Movie Review | Teri Baaton Mein Aisa Uljha Jiya (2024)

Tuesday 30 April 2024


Directors: Amit Joshi, Aradhana Sah
Writers: Amit Joshi, Aradhana Sah
Cast: Shahid Kapoor, Kriti Sanon, Dimple Kapadia, Dharmendra
Production Companies: Maddock Films, Jio Studios
Distributors: Pen Marudhar Entertainment, Amazon Prime Videos
Genre: Romantic / Comedy
Running Time: 143 minutes
Release Date: 9 February 2024 
Trailer :


Naskhah romantik komedi terbaru terbitan Maddock Films dan Jio Studios membuka kisah percintaan Aryan Agnihotri (Shahid Kapoor) bersama si cantik, SIFRA (Kriti Sanon). SIFRA adalah singkatan kepada Super Intelligent Female Robot Automation yang dicipta oleh Urmila Shukla (Dimple Kapadia), mak cik kepada Aryan. 

Lawatan sementara Aryan ke US sebagai smart robotics engineer bukan sahaja untuk melawat syarikat baru milik Urmila di California malah buatkan dia cuba mencipta sejarah percintaan manusia dan robot. Aryan cuba buktikan kepada Urmila yang SIFRA boleh mengubah masa hadapan di mana manusia tak ada masalah untuk hidup bersama robot. 


'Sifra has the ability to scanalyze the facial expressions. She can somewhat read and perceive emotions through them. And, since you're her administrator, she noticed your love and kissed you in response. She did it because you want it. Get it?' - Urmila

Urmila membantah perkahwinan mereka namun Aryan tetap berdegil kerana hati dia hanya terbuka untuk SIFRA. Bijak, cantik, tak ada masalah pula tu nak uruskan hidup dia. Aryan bawa SIFRA berjumpa dengan keluarga dia di India untuk uji ketahanan robot tersebut dengan kerenah dan kehendak keluarga tradisional India. Berjaya tak Aryan bina keluarga yang diimpikan bersama SIFRa, kena tengok lah filem ni. 


Sejak tahun lepas lagi dah tertunggu-tunggu untuk tengok filem Teri Baaton Mein Aisa Uljha Jiya sebab fresh pairing – Shahid Kapoor dan Kriti Sanon. Masa Maddock Films release photo still lead pairing, ramai yang terkejut sebab chemistry diorang intense teruk. Bila tengok trailer, lagu-lagu promo dan full movie, memang bijak lah siapa yang cadangan supaya Shahid dan Kriti berlakon dalam satu filem romantik. Jadi angau terus tengok awwdorable moments Aryan dengan SIFRA dalam lagu Aakhiyan Gulab dengan Tum Se. 


Semua lagu dalam album Teri Baaton Mein Aisa Uljha Jiya hasil gubahan barisan komposer seperti Tanishk Bagchi, Sachin–Jigar, Mitraz semuanya mebantu mengukuhkan lagi suasana romantik dalam kisah cinta mereka berdua. 

I super love rom-com movies yang dibikin mengikut template yang tepat macam movie ni sebab sinematografi top notch, CGI dia nampak smooth dan meyakinkan, music album best, chemistry on fire, outfit pula cantik belaka. Jangankan Aryan, I pun terpukau tengok kecantikan SIFRA setiap kali dia muncul walaupun cara dia ketawa tu kelakar. Outfit Kriti Sanon dalam lagu Laal Peeli Aakhiyaan ada kontroversi sikit lah sebab sama macam Deepika Padukone dalam movie Yeh Jawaani Hai Deewani (2011). I agree to that, Kriti do look nice with that outfit but Deepika pulled it off better. 


Tahun lepas Bollywood dah come up dengan filem Ra-One (2010) kemudiannya Attack: Part 1 (2022) di mana robot membantu tentera yang lumpuh kembali bertugas dalam operasi. Tahun ni Bollywood cuba wujudkan dunia percintaan dengan robot pula. It’s not a coincidence when they picked up this theme sebab India dah mula hasilkan robot untuk bidang ketenteraan dan medik. Jadi menerusi naskhah Teri Baaton Mein Aisa Uljha Jiya ni lah kita boleh tengok betapa cekapnya robot menguruskan kerja-kerja pengurusan baik pejabat ataupun rumah. Ada kebaikan dan keburukan yang pengarah tunjukkan sepanjang 143 minit tayangan. 

Masa tengok filem ni macam nampak lah yang watak Aryan ni tipikal lelaki Asia yang perlukan isteri yang serba-serbi sempurna. Pandai, cantik, bagus memasak, jaga badan, pandai ambil hati keluarga mertua, dengar cakap tanpa melawan, pandai jaga rumah dan uruskan rutin harian suami. Bonus pula tu kahwin dengan robot sebab dia tak ada keluarga jadi Aryan tak payah serabut dengan keluarga isteri. Bukan Aryan saja yang suka dengan isteri macam ni, keluarga dia pun sama naik je. 


As entertainment, filem Teri Baaton Mein Aisa Uljha Jiya ni menghiburkan lah walaupun ada beberapa lawak yang hambar dan masalah percintaan manusia dengan robot ni tak dikembangkan dengan baik tapi it’s a bit uncomfortable to watch lah bila kita nampak karakter tipikal Aryan ni. But that’s just me since penulis masukkan watak cameo untuk seimbangkan balik ketidakselesaan tu. 

p/s: Janhvi Kapoor and Shahid Kapoor reallllyyyyyy looks good together!!! Cast them pleaseeeee!!!!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

1 comment

  1. oitt.. tajuk pun dah berbelit nak nyebutnya.TBMAUJ lebih senang disebut dan ikut trend

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.