Movie Review | Sheriff: Narko Integriti (2024)

Thursday 18 April 2024


Pengarah: Syafiq Yusof  
Penulis Skrip: Nazifdin Nasrudin  
Pelakon: Zul Ariffin, Syafiq Kyle, Aaron Aziz, Elizabeth Tan, Azira Shafinaz, Amir Nafis, Esma Daniel, Shaharuddin Thamby, Hazama, Hasnul Rahmat, Kodi Rasheed
Syarikat Produksi: Skop Productions, Astro Shaw
Pengedar:  Astro Shaw
Genre: Aksi / Thriller
Durasi Tayangan: 110 minit
Tarikh Tayangan: 18 April 2024 (Malaysia & Singapura)
Trailer:


Filem terbaru Sheriff: Narko Integriti merupakan idea asal dari Yusof Haslam yang berlatarkan Jabatan Narkotik Polis Diraja Malaysia. Kisah bermula dengan ASP Malik (Shaharuddin Thamby) dibunuh oleh Meth Killer (Syafiq Kyle) ketika dalam misi undercover untuk mendapatkan intel tentang makmal dadah milik Tony Ifrit (Dato’ Aaron Aziz). 

Meth Killer telah melakukan 9 pembunuhan dengan modus operandi menikam mayat bertalu-talu kemudiannya dibersihkan untuk bersihkan sebarang jejak atau bukti. Kemudian mayat mangsa dibalut dengan plastik lalu dibawa ke kawasan sunyi yang tidak mempunyai CCTV. Mayat tersebut ditaburkan dadah syabu di atasnya. 


Kesemua 9 orang mangsa tersebut berkait rapat dengan Tony yang sering saja terlepas dari hukuman kerana tidak mempunyai bukti yang cukup untuk disabitkan kesalahan. Jabatan Narkotik pernah menghantar Inspektor Shazwani sebagai undercover namun malangnya ada tikus yang bekerja dengan Tony. 

Pihak atasan PDRM menghantar ASP Jennifer Wong (Elizabeth Tan) untuk menyiasat pembunuhan ASP Malik sementara DSP Sheriffudin Hussein (Zul Ariffin) dari Unit Khas juga dihantar untuk menjejak Meth Killer dan Tony. Sejak awal lagi DSP Sheriff syak Inspektor Nazri (Syafiq Kyle) sebagai Meth Killer kerana dia mempunyai motif yang kuat untuk membunuh Tony. 


Tapi bukti rakaman video CCTV antara ASP Syazlin (Azira Syafinaz) dan ASP Malik pada hari kejadian juga kukuh sebagai motif pembunuhan. DSP Sheriff dan ASP Jane sedia maklum yang Meth Killer adalah dari Jabatan Narkotik kerana semua maklumat tentang mangsa adalah sulit dan hanya boleh diakses oleh Jabatan Narkotik sahaja. 

Naskhah Sheriff: Narko Integriti adalah naskhah ketiga yang bertemakan unit PDRM selepas filem KL Special Force (2018) dan Polis Evo 3 (2023) di bawah arahan Syafiq Yusof. Uniknya filem Sheriff: Narko Integriti adalah filem yang dihasilkan di bawah Astro Studios menggunakan teknologi perfileman yang setanding dengan industri antarabangsa. 


Sinematografi hasil kerja Rahimi Maidin dan musik dari Sham Stalin juga Latt menghasilkan sinergi yang kukuh untuk beberapa babak-babak aksi yang dipaparkan dalam Sheriff: Narko Integriti. Babak operasi Jabatan Narkotik di kilang Tony baik dalam angan-angan Nazri ataupun realiti terlihat realistik. Bila tengok babak ni boleh nampak yang unit PDRM berhadapan dengan risiko yang tinggi untuk menangkap penjenayah. Sayangnya filem Sheriff: Narko Integriti ni tak banyak babak aksi walhal genre utama adalah aksi. 

Kalau nak kata Sheriff: Narko Integriti ni adalah naskhah untuk mencuci imej PDRM pun tak juga sebab watak DSP Sheriff dari Unit Khas di mana dia adalah polis yang menangkap polis. Mana-mana unit pun ada bahagian buruknya dan tak semua polis yang bekerja sebagai polis adalah busuk. Watak Inspektor Nazri pun ada character development yang bagus sebab kalau dia tak tersalah bunuh ASP Malik, dia dah boleh diangkat sebagai Vigilante. Tapi dekat sini lah mesej yang penulis nak sampaikan bila negara kita ada undang-undang, cepat atau lambat kejahatan tetap akan dihukum. 


Walaupun jalan cerita Sheriff: Narko Integriti terlihat menarik tapi ada juga beberapa hal yang lemah macam watak ASP Syazlin. Lakonan Azira Syafinaz nampak kaku dan canggung terutamanya untuk babak-babak melibatkan drama atau perlukan emosi dan ekspresi. Macam babak dia peluk Nazri sebab Meth Killer dah berjaya ditangkap ataupun masa dia confront Naz dengan DSP Sheriff dekat rumah. 

Babak dia jumpa kanak-kanak yang overdose dalam kontena tu pun lemah. Tak ada perasaan langsung padahal Tony nak Meth Killer yang jumpa situasi tu. Geram juga lah kenapa penulis tukar watak sedangkan kita dah tertunggu-tunggu reaksi Meth Killer bila tengok Tony Ifrit guna budak-budak sebagai pusher. Bila tengok watak ASP Syazlin ni pelik juga macam mana dia boleh jadi ketua sebab watak dia agak lemah, sama juga dengan judgement dia. Berbeza sangat keadaan mangsa ke-10 dibunuh oleh Meth Killer tapi dia boleh yakin sangat itu adalah Meth Killer sebenar.


Watak Firdaus pun tak dikembangkan dengan baik, dari awal lagi dah boleh tahu dia tengah undercover sebab cara dia push Kapak untuk bawa dia jumpa Tony pun nampak terdesak. Kenapa dia setuju untuk jadi undercover pun tak diceritakan dan kenapa Naz boleh minta dia buat tugas terakhir tu sedangkan dah nampak condition Firdaus dah barai sebab dadah Tony. Masa dia guna morse code dalam bilik siasatan pun tak clean sebab ketara sangat. First half dah cantik alur cerita Sheriff: Narko Integriti ni tapi bila masuk second half, watak Naz mula jadi lemah untuk kuatkan lagi watak DSP Sheriff. 

Plot twist yang dibawa masuk oleh Syafiq Yusof tak kuat mana pun sebab tikus-tikus Tony Ifrit tu pun dah boleh dibaca dari awal siapa gerangannya. Lagi seronok kalau Syafiq tak dedahkan siapa Meth Killer dan biar kita berteka-teki antara ASP Syazlin atau Inspektor Nazri tapi mungkin dia nak keluar dari cerita tipikal dan fokus kepada aksi kejar-mengejar antara DSP Sheriff dan Meth Killer. Babak komedi yang dimasukkan lebih kurang sama dengan drama Gerak Khas sebab menggunakan dua orang watak polis berbangsa Cina dan India. 


Nak kata filem Sheriff: Narko Integriti ni tak seronok pun tak juga sebab lakonan Zul Ariffin yang banyak carry filem ni dari awal sampai ke hujung cerita. Babak dia datang tangkap ASP Amirul (Hazama) dengan perbualan dia dengan Tony tentang tikus dan Meth Killer tu antara highlight dalam filem ni. Tone suara yang Zul Ariffin dan Elizabeth Tan guna perfect untuk convey watak diorang sekaligus elevates the emotion for certain scenes. Lakonan Syafiq Kyle dan Elizabeth Tan pun cemerlang dalam filem ni. Personally for me, filem Sheriff: Narko Integriti bukan lah filem yang sempurna tapi satu naskhah yang perlu diberi perhatian untuk peminat filem tempatan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.4/10

2 comments

  1. Teringin pula nak tengok lakonan Elizabeth lepas baca review Farhana ni..

    ReplyDelete
  2. Kena terjah panggung laa nak tengok movie rancak ni

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.