Ramadhan 2024 | Iftar di Surau Al-Raudhah Subang Bestari & Bazar Subang Perdana

Sunday 21 April 2024

Bulan Ramadhan untuk tahun 2024 ni ada banyak sangat perbezaan dan keberkatan sebab tahun ni dapat puasa hampir penuh berbanding tahun-tahun sebelumnya. Sebelum ni dapat puasa satu hari je lepastu gastrik sampai demam. Tahun ni entah macam mana boleh terjumpa supplement pre & probiotic yang bagus untuk gastric. I dah try supplement lain tapi so far yang tu je yang ngam dengan perut. 

Sebelum ni pernah makan dekat Surau Al-Raudhah dekat area rumah ni lepastu suka dengan masakan tukang masak dekat situ. Terus set nak iftar dekat surau tu lah tahun ni. Pilihan yang tepat juga lah sebab menu dia semua padu. 

Masa first day join iftar dekat surau ni segan jugak sebab tak pernah tunjuk muka pun padahal dah 7 tahun duduk Seksyen U5 ni. 

AJK Surau: First time ke datang sini dik?
Me: Ha'ah first time
AJK Surau: Ohhhh dah berapa lama duduk sini?
Me: 7 tahun dah 
AJK Surau: Ohhh ye ke? 7 tahun duduk sini tapi tak pernah datang surau ek?
Me: .... hehe......

Memang nampak macam I tak semenggah dekat sini tapi 3 tahun tu kan pandemik. Lepastu tahun-tahun sebelumnya tu I baru masuk kerja, selalu balik lambat walaupun puasa so memang tak ada rezeki lah nak pergi surau. Bila dah penat kerja, terawih pun kelaut. Tahun ni dapat balik awal sebab ada intern bawah I and mostly major works dah settle before Ramadhan. 

I habis kerja pukul 5.30 petang patutnya tapi kalau balik on time memang menangis je lah atas jalan sebab sesak sampai ke area rumah so stay je dekat office buat kerja lepastu balik jam 6.30 petang. Balik terus singgah surau untuk iftar shoot sampai terawih. Senang tak payah turun naik rumah banyak kali. Dekat surau ni ada air-cond sampai ke ruang makan jadi tak rasa rimas pun kalau lajak sampai terawih. 




Makanan dekat surau ni memang banyak lebih jadi lauk berbuka kitorang tapau untuk sahur sekali. Jimat teruk masa puasa tu sebab tak payah beli dan tak payah fikir nak makan apa untuk sahur. Fokus untuk ibadah je gittewww. 

Dua minggu jugak lah kitorang iftar dekat surau ni tapi makin lama makin ramai yang join iftar dekat situ. Dah mula ada isu makanan tak cukup. Bila berbuka tak cukup, mula la rasa segan nak iftar sebab kita bukannya menyumbang duit sangat pun. Lagi satu hal, berat pun naik mencanak padahal bulan puasa, sumpah tak logic berat naik. Kang bila raya boleh menangis di bucu katil sebab baju tak muat. Kalau sahur dengan berbuka makan nasi, memang mengundang lah cerita dia. 

Bila tak berbuka dekat surau, kitorang mula jejakkan kaki ke Bazaar Ramadhan. I selalu pergi ke Bazaar Ramadhan Subang Perdana sebab sehala dengan jalan balik. Bazaar dekat Subest is a big no lah sebab nak kena hadap jam sebelum sampai. Bazaar Ramadhan Subang Perdana tu tak besar pun tapi okay lah untuk berbuka. 


I know gambar ni macam tak justify isu berat badan tapi ni cuma keghairahan pertama kali jejak kaki ke bazaar. Kali kedua sampai lah hujung Ramadhan tu kitorang berbuka makan Roti John atau murtabak je. Senang jugak pergi ke bazaar ni sebab boleh beli lauk sahur terus. Balik rumah tinggal masak nasi. Tak lama pun pergi ke bazaar sebab hujung Ramadhan tu dah banyak berbuka dekat luar. 

By the way, I dah cuba sahur dengan makanan kering tapi perut meragam so tak nak ambil risiko dah. Nak nasi dengan cooked meals jugak baru ada energy untuk buat kerja walaupun sel otak serupa tak berhubung sangat sepanjang Ramadhan sebab lapar. Tahun depan kalau ada rezeki berpuasa lagi, dah tahu dah nak berbuka dekat mana hiksss.

1 comment

  1. Tahun ni pernah sekali dua macam tu berbuka di masjid . Tapi tahun ni juga catat sejarah CCL tak jejak kaki ke bazar ramadan .

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.