Movie Review | Anak Perjanjian Syaitan 2 (2024)

Saturday 27 April 2024


Pengarah:  Dr. Ahmad Idham
Penulis Skrip: Dr. Ahmad Idham 
Pelakon:  Eyka Farhana, Alif Satar, Fasha Sandha, Azlan Komeng, Dian P Ramlee, Azizah Mahzan, Sera Melissa, Shaharuddin Thamby
Syarikat Produksi: Grand Brilliance Studio
Pengedar:  Primeworks Studios
Genre: Seram / Misteri / Thriller
Durasi Tayangan: 89 minit
Tarikh Tayangan: 04 Januari 2024
Trailer:


Sekuel kepada filem Anak Perjanjian Syaitan (2019) di mana pasangan Cikgu Zaidi (Nadzmi Adhwa) dan isterinya, Azlinda (Chacha Maembong) menggunakan bantuan ilmu hitam untuk mendapatkan anak. Kini anak mereka, Azlinda (Eyka Farhana) menginjak ke usia 21 tahun di bawah jagaan Ibu Wati (Dian P. Ramlee) sejak Cikgu Zaidi meninggal dunia. 

Azlinda mula diganggu oleh makhluk yang menyerupai dirinya dalam keadaan yang lebih mengerikan. Makhluk tersebut berulang kali mengingatkan tentang perjanjian mereka. Ustaz Aznan (Azlan Komeng) yang pernah membantu ayahnya dahulu juga tak mampu melawan kuasa makhluk tersebut kerana Azlinda adalah sebahagian dari makhluk tersebut. 


Azlinda pergi ke pondok tempat Bonda Wiwin (Azizah Mahzan) mengajar kerana ketika dia masih kecil, Bonda Wiwin yang membantu menghalau makhluk tersebut. Sama seperti Ustaz Aznan, Bonda Wiwin juga tak mampu mengawal kuasa mahkluk tersebut. Keadaan semakin parah bila Emma (Sera Melissa) sering histeria dan takut kepada Azlinda. Ustazah Jamilah (Fasha Sandha) minta Bonda Wiwin halau Azlinda keluar dari madrasah sebelum keadaan menjadi lebih buruk. 

Pak Dolah (Shahrudin Thamby) dan anaknya, Ustaz Taha (Alif Satar) cuba untuk merawat Azlinda namun Azlinda sendiri kena lawan rasa takut tersebut dan banyakkan meminta bantuan dari Allah s.w.t.
Filem sekuel Anak Perjanjian Syaitan 2 berubah pengarah dan juga penulis jadi cerita tu tak seronok macam yang pertama. Semua pun sedia maklum kalau Dr. Ahmad Idham yang buat cerita, olahan dia masih stuck di zaman millenium. A bit disappointed lah sebab I suka dengan filem yang pertama. Sayang juga sebab barisan pelakon pun bagus tapi stuck dalam penulisan yang tak mampu kembangkan watak dengan baik. 


Para pelakon dah buat yang terbaik lah untuk watak masing-masing tapi lontaran dialog kaku benar. Rasa tak seronok langsung bila dengar diorang menyembang terutamanya watak Bonda Wiwin. Watak Ustazah Jamilah pun tak cerminkan peribadi ustazah. Faham lah dia takut dan risaukan pelajar-pelajar lain sebab pendamping Azlinda tapi apa usaha dia sebagai penjaga dekat situ. Takkan lah Tuhan bagi ujian macam tu, dia nak mengamuk lepastu meroyan dekat Bonda Wiwin? Si Azlinda tu tak layak dibantu ke sedangkan dosa tu dosa ibu dia? 

Tak pasti macam mana pemilihan pelakon dibuat tapi Eyka Farhana tak mampu nak galas tanggungjawab sebagai watak utama. Tengok lakonan dia teringat lakonan Chacha Maembong tapi dalam anak Perjanjian Syaitan dulu, kelemahan lakonan Chacha tersorok dan fokus dekat watak-watak lain dan juga makhluk yang menganggu. 


Boleh kata naskhah Anak Perjanjian Syaitan 2 dicedok dari filem Makmum dan Qorin (2022) kerana jalan cerita yang lebih kurang sama dan berlatarkan di pondok pengajian Islam. Penggunaan CGI antara faktor yang menyumbang kepada kegagalan naskhah seram terbitan Grand Brilliance Studio ni. 

Tengok ending akan ada installment ketiga tapi kalau penulis dan pengarah orang yang sama jugak, memang dah tahu lah hasilnya macam mana nanti. Sayang lah sebab idea naskhah ni kuat dan menarik juga kalau diikutkan. Twist yang dimasukkan pun menjadi tapi sayang lah banyak aspek lain yang melemahkan. 


Tak ada masalah pun kalau nak tengok secara santai tanpa peduli sangat dengan jalan cerita sebab bonus treats lah untuk peminat Alif Satar. Dalam filem ni boleh tengok dia mengaji surah Al-Mukminun. Sedap teruk suara dia sampai hantu Azlinda pun terpukau. Apatah lagi kita kan? So watch it at your own risk lah haaa gittew

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 6.4/10

4 comments

  1. Yaaaaa sayang sangat tak sebagus yg pertama yaaa. Saya suka horror, tapi terkadang menontonnya harus ada teman hahahaha. Kalo tak terbayang2 nanti 😅

    ReplyDelete
  2. Cerita seram pun jadi tak seram jika dialognya kaku dan hambar.

    ReplyDelete
  3. Aduh.. Seram juga nak layan.. kikiki..

    ReplyDelete
  4. takleh tengok cerita hantu latar belakang islamik ni. terbayang bayang time solat wei.. tak khusyuk

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.