Drama Review | Flex X Cop (2024)

Sunday 14 April 2024


Director: Kim Jae-hong
Writer: Kim Ba-da
Cast: Ahn Bo-hyun, Park Ji-hyun
Production Companies: Studio S, Big Ocean ENM, B.A. Entertainment
Distributor: SBS TV, Disney+ Hotstar, Wavve
Genre: Action / Comedy / Crime / Romance
Running Episodes: 16 episodes (minutes per episode)
Release Date: 26 January 2024 – 23 March 2024 
Trailer:


Remake dari TV series Rusia berjudul Silver Spoon (2015), Flex X Cop mengisahkan tentang Jin I-soo (Ahn Bo-hyun), anak bongsu kepada pemilik Hansu Group. Kekayaan keluarganya membolehkan dia untuk hidup mewah dan menggunakan harta dan networking untuk berseronok. I-soo minat dengan sukan lasak dan aktif di media sosial lantas mempunyai pengikut yang ramai. 

Gaya hidup I-soo tidak disenangi oleh ibu tirinya, Cho Hee-ja (Jeon Hye-jin) kerana anaknya, Jin Seung-ju (Kwak Si-yang) yang banyak menguruskan hal syarikat. I-soo merupakan anak kepada Jin Myeong-chul (Jang Hyun-sung) bersama wanita lain lalu dibawa masuk ke dalam keluarga tersebut setelah kematian ibu kandungnya akibat kemurungan. 


Satu hari, I-soo menangkap lelaki asing yang menyerang rakannya secara rambang. Ketua Detektif Lee Gang-hyun (Park Ji-hyun) yang sedang bertugas di kawasan tersebut menangkap I-soo kerana salah sangka kemudiannya menahan I-soo di lokap. Insiden tersebut diketahui oleh pihak media sekaligus menjadi kontroversi kepada Jin Myeong-chul yang sedang bertanding sebagai Datuk Bandar.

Setelah disiasat, Jin Seung-ju cadangkan supaya I-soo menjadi detektif di balai polis tersebut menerusi lantikan khas akibat tindakan melulu Jabatan Penyiasatan 1 menuduh adiknya sebagai suspek kes jenayah. Sejak kehadiran I-soo KPI kumpulan tersebut meningkat secara mendadak hingga banyak kes dapat diselesaikan dengan cepat sehinggalah I-soo bertemu dengan Doktor Seo Yu-kyung (Choi Hee-jin) yang pernah merawat I-soo setelah kematian ibunya melalui kaedah hipnosis.


Drama aksi komedi yang menampilkan generasi ketiga chaebol mempunyai plot utama yang kuat sebab kita sedia maklum siasatan polis ambil masa yang lama gara-gara protokol, prosedur ataupun kekangan fasiliti juga dana. Senang sangat terhibur bila tengok Jin I-soo dengan mudahnya selesaikan beberapa kes menggunakan kelebihan yang dia ada. Nak kata watak I-soo adalah watak yang lemah pun tak juga sebab dia ada kemahiran tertentu dan kelulusan tersendiri. Bosan sangat ada banyak duit sampai ambil Ijazah dalam beberapa bidang. 

Lakonan Ahn Bo-hyun sebagai Jin I-soo bukan sesuatu yang baru sebab dia pernah berlakon dalam drama Military Prosecutor Doberman (2022) yang menggunakan genre yang sama juga. Watak Jin I-soo juga mempunyai trauma yang tercetus akibat kematian orang tua. Bezanya, kali ni Ahn Bo-hyun nampak lebih selesa dalam watak Jin I-soo dan chemistry juga dinamik yang lebih kukuh bersama Park Ji-hyun. 


Dekat episod-episod awal drama arahan Kim Jae-hong ni rasa menyampah sangat dengan perangai Detektif Lee Gang-hyun. Kalau dia menyampah dengan I-soo sebab jadi polis melalui lantikan khas tu boleh faham lah tapi salah dia jugak, siapa suruh tak siasat betul-betul. Dah la tak rasa bersalah dengan tindakan dia, minta maaf pun tidak. 

Bila I-soo nak gerak sendiri, dia marah suruh inform dan minta kebenaran dulu tapi bila I-soo call nak minta kebenaran, dia tak nak angkat call. Bila I-soo tak tahu nak menyumbang apa untuk siasatan kes, dia marah tapi bila meeting dia tak bagi pun I-soo join sekali. Benda ni berlarutan sampai kes ketiga sedangkan sejak dari awal lagi I-soo berjaya selesaikan semua kes dalam masa yang singkat. Apa yang dia nak bitter entah sebab I-soo duduk dekat jabatan tu pun sampai ayah dia habis bertanding je. Kalau I-soo tak buat kerja langsung lain cerita lah. Nasib baik lah dekat pertengahan drama tu dia dah boleh berkawan dengan I-soo. 


Macam susah nak percaya Detektif Lee Gang-hyun dapat jadi ketua sebab dapat selesaikan 34 kes jenayah dalam masa 3 tahun sebab tengok dia selesaikan beberapa kes pun lemah benar. Kita yang tak banyak maklumat ni pun boleh teka dengan tepat siapa pembunuhnya. Lagi bertambah kelakar bila dia ignore maklumat penting dari I-soo sebab dia rasa benda tu merepek padahal tak merepek pun, cuma tak wujud dalam dunia orang kebanyakan. Itu belum kira dia dismiss suspek walhal ada banyak bukti dekat crime scene. 

Penceritaan drama Flex X Cop bersilih ganti antara latar masa sekarang dengan flashback gara-gara aspek trauma yang dimasukkan oleh penulis. Sedikit demi sedikit trauma dan kisah silam Jin I-soo didedahkan kepada penonton jadi ada lah beberapa babak yang repetitive terutamanya di penghujung drama. Memandangkan drama Flex X Cop tayang dekat SBS TV setiap Jumaat dan Sabtu, mungkin teknik penceritaan ni penting tapi untuk kita yang tengok dekat streaming platform dan marathon dalam masa dua hari, memang rasa bosan. 


Walaupun drama Flex X Cop ni seronok untuk ditonton tapi personally I tak suka bila penulis kacau keluarga I-soo terutamanya abang dia. Cliché sangat bila keluarga I-soo berantakan gara-gara kuasa sedangkan watak Jin Seung-ju boleh berkembang ke arah positif, seiring dengan perkembangan watak I-soo. Tak ada masalah pun kalau tak ada konflik keluarga dekat penghujung tu sebab dah hilang dah mood kelakar dan menghiburkan dekat awal drama tu. 

Patutnya kembangkan je lah watak dan bonding antara I-soo dengan ayah dia sebab watak Jin Myeong-chul tersepit dalam keadaan yang dia sendiri tak sangka. Dapat sikit sangat momen antara dua beranak ni padahal sweet je tengok Myeong-chul bangga dengan pencapaian I-soo sebagai detektif. Banyak sangat missed opportunity dari si penulis untuk wujudkan drama yang easy going dan menghiburkan. Tak hairan lah ramai yang skip sampai Flex X Cop tak dicanang sangat pun oleh peminat K-drama. 


Musim kedua untuk drama Flex X Cop dah confirm akan sambung perjalanan I-soo sebagai chaebol yang bekerja sebagai pegawai polis tapi dah tak seronok lah sebab abang dia dah tak ada. Comel kot bonding I-soo dengan Seung-ju walaupun berbeza karakter. Kalau I bosan sangat, mungkin tengok lah kot sekuel. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 7.5/10

1 comment

  1. Aduh.. Baru cadang nak tengok tapi kalau ada season 2.. nanti nantilah layan.. kikiki

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.