Movie Review | Doh (2023)

Saturday 27 April 2024


Pengarah: Ariff Zulkarnain, Haris M. Nor
Penulis Skrip: Ariff Zulkarnain, Haris M. Nor
Pelakon: Syafiq Kyle, Sherlyn Seo, Aida Amron, Fariz Isqandar, Fatimah Abu Bakar, Fabian Loo, Taqim Zaki, Syed Irfan, Nik Rifaie, Nasir Jani, Amen Khalid
Syarikat Produksi: Indigo Films
Pengedar: Netflix
Genre: Drama
Durasi Tayangan: 85 minit
Tarikh Tayangan: 16 September 2023 (Tonton), 11 April 2024 (Netflix)
Trailer:


Berbekalkan slogan ‘Dari Doh Ke Hati’, filem arahan pengarah Ariff Zulkarnain dan Haris M. Nor mengisahkan tentang Faiz (Syafiq Kyle) yang menguruskan perniagaan roti kelapa, resipi Farhan Bakery sejak turun-temurun. Faiz rancang untuk ambil pekerja untuk menjaga kedai warisan tersebut tapi ibunya lebih suka kalau anak-anaknya sendiri yang meneruskan perniagaan tersebut. 

Kebanyakan pelanggan mula beralih ke Akhirnya Kini Pastry yang dimiliki oleh Yap (Fabian Loo) kerana rasa roti yang lebih sedap dengan pelbagai jenis pilihan. Roti kelapa yang dulunya menjadi kebanggaan Farhan Bakery sudah boleh dibeli di kedai roti yang baru dan cantik tu. Malah Yap juga seorang yang ramah dan aktif di media sosial sekaligus menarik perhatian ramai orang ke kedai rotinya. 

Faiz berusaha untuk dapatkan rasa roti kelapa yang sama seperti ayahnya jual dahulu tapi usaha Faiz bersama adik-adiknya, Farah (Aida Amron) dan Fathul (Fariz Isqandar) menemui jalan buntu. Faiz mula mengalah bila jualan semakin berkurang, konflik keluarganya juga semakin bertambah. Dia juga tak boleh tinggal lama di situ kerana kerjaya dia di Damansara. 

Naskhah Doh adalah buah tangan pertama dari syarikat produksi Indigo Films kepunyaan Syafiq Kyle selepas 3 tahun ditubuhkan. Filem ni patutnya keluar lebih awal tapi ada keutamaan lain jadi Syafiq pilih tahun 2023 sebagai tarikh bermakna untuk filem Doh. 

Doh berlatarkan pekan kecil di Ipoh sebagai latar tempat utama walaupun dialek kebanyakan watak di dalam filem tersebut tak pekat. Sinematografi yang digunakan dalam Doh menguatkan lagi panorama dan suasana masyarakat pekan kecil yang tenang, harmoni dan kekitaan. Filter yang hangat dan dreamy dipilih untuk menekankan hangat kasih sayang dalam keluarga kecil Faiz. Close-up digunakan untuk proses pembikinan roti kelapa antara highlight dalam filem Doh. 

Dari awal lagi dah nampak ke mana hala tuju filem Doh yang mengangkat tema kekeluargaan. Walaupun Yap adalah watak antagonis dalam Doh kerana kita lihat dari perspektif Faiz tapi sebenarnya Yap tak buat salah pun dengan buka kedai roti dan juga jual roti kelapa. roti kelapa bukannya hak milik eksklusif Farhan Bakery pun. 

Cara Yap berniaga pun guna formula yang tepat bila dia beramah mesra dengan penduduk kampung untuk tarik pelanggan ke kedai roti dia. Kita bila tengok kedai cantik pun kita teruja nak pergi kan? Sama lah dengan Akhirnya Kini Pastry yang guna dekorasi dan interior moden nak dibandingkan dengan Farhan Bakery. Yap tahu kelemahan dia adalah tak pandai buat roti jadi dia ambil chef yang pakar dalam roti. Resipi roti kelapa yang Farhan Bakery hasilkan tak ada resipi rahsia pun sebab tu rasa dia sama dengan Akhirnya Kini Pastry. 

Kenapa rasa roti kelapa yang Faiz buat tak sedap macam Akhirnya Kini Pastry walhal dia guna resipi yang sama ayah dia ajar? Sebab dia buat bukan dari hati. Jasad je dekat Ipoh tapi roh dia ada dekat Damansara. Sebab tu berangin je dia padahal Fathul buat salah sikit je. Paip pecah pun dia salahkan Farah padahal adik dia tak buat salah pun. Benda memang dah lama. 

Watak Mak Aini adalah watak reliever dalam naskhah Doh sebab dia pandai pujuk dan jaga hati anak-anak dia. Nampak macam dia sebelahkan Fathul sebab yang tu bongsu tapi betul juga dia cakap, sepanjang Faiz tak ada, adik yang seorang tu lah yang jaga mak. Masa Mak Aini pujuk Fathul jaga kedai pun comel je dia menyelit. Nostalgik lah masukkan nama kumpulan Moin sebab generasi sekarang mesti dah tak kenal siapa. 

Filem Doh diadun dalam template santai, sesuai untuk tontonan keluarga. All the best untuk Indigo Films in future. Semoga dengan filem Doh lebih banyak filem, telefilem atau drama bagus boleh dihasilkan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

3 comments

  1. geram dengan watak Faiz semua benda tak kena nak disalahkan orang. itulah pelik macam mana last sekali dia boleh buat roti paling sedap macam bapa dia padahal awal tu serba serbi tak menjadi. apa-apa pun watak Mak Aini memang terbaik..haha

    ReplyDelete
  2. Saya langsung cari di Netflix saya, tapi tak ada 😭😭😭. Apa ada perbedaan Krn region yaa... Ingin sangat nonton. Baca review-nya jadi ingat dengan perjuangan bakery keluarga saya dulu sampai saat ini. Memang tak mudah menghadapi kompetitor ☺️

    ReplyDelete
  3. tak tengok lagi telefilem ini.. Nantilh usha..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.