Ramadhan 2024 | Iftar di Penghulu Seafood, Ara Damansara

Sunday 21 April 2024


Jumaat minggu pertama April kitorang decide untuk iftar dekat luar sebab Oasis tak ada pun plan nak berbuka sama-sama. Pilih punya pilih, tarikh ni je yang available tapi tak semua lah boleh join sebab Ain work from home, En. Fendy pula ada iftar dengan family. Ms Liyana ada hal lain. 

Plan asalnya nak berbuka dengan Yun je tapi Luqman nak join sekali lepastu Debbie kebetulan sempat nak join sekali. Dari court terus shoot balik untuk iftar sama-sama sebab rumah dia pun memang dekat Ara Damansara. 

Kitorang pilih Penghulu Seafood sebab tengok review banyak positif, second reason sebab dekat dengan office. Tak payah nak rushing keluar redah jam untuk makan sebab hari Jumaat memang jam teruk dekat area Oasis Square ni sebab depan CITTA Mall tu ada exit untuk pergi ke KL, Kelana Jaya, Subang dengan Shah Alam. 

Banyak kali dah nak try makan dekat sini tapi tak pernah berkesempatan. Bila dah ada peluang ni terus suggest restoran ni. Try contact untuk reserve meja sebab takut juga dah penuh since kitorang dapat kata putus masa tengahari Jumaat tu. Alhamdulillah ada kosong lagi. 



Lepas bagi nama untuk reserve, dapat whatsapp dari Penghulu Seafood untuk pilih set makanan. Ada 8 pilihan dengan menu yang berbeza set so kitorang pilih Rama 4 (4 Pax) sebab ada ikan siakap masak kerabu mangga. Tambah nasi putih 1 mangkuk lagi sebab kitorang 5 orang. Masa booking tu kena bayar RM100 sebagai deposit. 

Sebab office kitorang dekat dan nak tunggu Debbie sampai ke Ara Damansara, kitorang decide untuk Maghrib dulu dekat office tapi lupa pulak nak bagitahu staff Penghulu Seafood. Habis sejuk makanan sebab diorang dah serve dah dekat meja around 7pm macam tu. 


Memandangkan kitorang datang lepas Maghrib untuk makan, Penghulu Seafood tak serve dah kurma untuk iftar tapi kalau diorang letak pun tak ada masalah sebab dah ada dalam set kot. Portion makanan dia besar jugak lah. Tomyam dia kena dengan tekak, tak ceroi sangat tapi tak pekat jugak. I suka tomyam yang tak ada santan banyak sangat. Sebelum ni happy makan dekat Thai Nyonya BBQ Ara Damansara tu tapi sebelum puasa haritu pergi dinner kat situ, kuah tomyam dia dah ceroi. Pes tomyam naik harga kot. 



Betul lah macam yang orang review tu, seafood dekat sini memang segar. Bahan tak kedekut ea sebab dalam tomyam tu penuh dengan seafood. Ikan siakap dia hidang pun tak kedekut saiz. Selambak pulak tu kerabu mangga dia, puas hati makan malam tu. Kalau makan panas-panas mesti lagi sedap gamaknya. Kena lah dengan nama dia, Penghulu Seafood. 

Dalam set Rama 4 ni ada ayam masak sos asam jawa. Takut jugak nak sentuh tapi takkan la tak makan kan. Ayam dia masak tu sedap, rasa asam jawa tu tak lah pekat sangat. Dia rasa masam manis macam tu. Bila makan dengan nasi dan lauk lain tak terasa pun asam jawa dia. 

Lepas ni kalau ada makan-makan nak suggest restoran ni lagi sebab sedap. Bab harga I rasa berbaloi lah dengan kualiti makanan dan service. 





Lepas dah habis makan dekat situ, perut masing-masing dah penuh so kitorang dengar lah Luqman menyembang gebang pasal personal background dia. Tapi tak boleh lepak lama sangat sebab I nak balik kampung esoknya, bag tak packing lagi. Yun, Luqman dengan Debbie pun nak gerak balik kampung masing-masing malam tu jugak. 

Overall, we had a nice experience so thank you Penghulu Seafood!

1 comment

  1. Kalau berbuka luar memang pergi lepas maghrib baru tenang makan. Takdela kejar masa. Berbuka ringan dulu bila dah maghrib.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.