Drama Review | Our Blues (2022)

Tuesday 9 August 2022

Director : Kim Kyu-tae
Writer : Noh Hee-kyung
Cast : Lee Byung-hun, Shin Min-a, Cha Seung-won, Lee Jung-eun, Uhm Jung-hwa, Han Ji-min, Kim Woo-bin
Production Company : GTist
Distributors : tvN, Netflix
Genre : Drama
Episodes : 20 episodes (60 minutes per episode)
Release Date : 09 April 2022 – 12 June 2022
Trailer : 


Berlatarkan suasana masyarakat di Kepulauan Jeju, Korea Selatan, drama Our Blues mengangkat kisah beberapa keluarga yang mempunyai masalah kehidupan peribadi di sebalik sifat kekitaan yang kukuh. 

Walaupun drama Our Blues bersifat straightforward tapi kesemua watak mempunyai giliran untuk kisah mereka dipaparkan. Kisah pertama bermula dengan kehidupan Jeong Eun-hee (Lee Jung-eun) yang membujang hingga tua untuk menjaga keluarga. Bila crush zaman sekolah balik ke Jeju, Eun-hee tak lepaskan peluang untuk pergi bercuti bersama walaupun Bang Ho-sik (Choi Young-joon) dah larang supaya jangan terpedaya dengan helah Han-soo (Cha Seung-Won) untuk pinjam duit. 


Watak Lee Young-ok (Han Ji-min) yang baru saja datang ke Jeju dan bekerja sebagai haenyeo (penyelam wanita di Jeju yang mengutip abalone, tiram ataupun rumpai laut untuk dijual ke pasar) juga diceritakan sebab kisah dia berkait dengan Kapten Park Jeong-joon (Kim Woo-bin). 

Dari awal episod dah nampak watak Lee Dong-seok (Lee Byung-hun) pendam rasa dengan mak dia tapi pengarah simpan cerita dia dekat hujung sekali. Haruslah menangis teruk bila tengok kisah diorang berdua sebab berkisarkan hubungan mak dan anak. Selalunya mak je pendam rasa tapi kali ni penulis paparkan anak pula pendam rasa. 


Episod Eun-gi (Ki So-yu) kena hantar ke Jeju untuk dijaga oleh nenek dia pun sedih jugak sebab dia terpaksa adapt dengan lifestyle nenek di kampung. Dekat rumah sendiri kena tatang dengan ayah dan mak, bila duduk dengan nenek pula semua benda kena buat sendiri. Nak berdukung jangan harap lah. Tambah pula orang kampung dok mengata mak dia tinggalkan sebab nak kahwin dengan suami baru. 

Tahu pasal drama ni sebab trending dekat Twitter bila Kim Woo-bin buat comeback lepas ambil keputusan untuk berehat disebabkan kanser. Lepastu berlakon satu drama pula dengan tunang dia, Shin Min-a. Bertambah excited nak tengok bila drama Our Blues dikembangkan oleh Studio Dragon. Entah dah berapa kali I mentioned I suka drama terbitan Studio Dragon jadi Our Blues ni memang wajib tengok juga lah. 


Disebabkan Our Blues ni bergenre drama dan kupas tentang realiti kehidupan jadi ambil masa juga lah nak habiskan. Episod pun lebih panjang dari kebiasaan dengan 20 episod dan berdurasi selama satu jam setiap episod. Stress balik kerja lepastu layan drama ni memang rasa nak mengeluh berat. 

Drama Our Blues arahan Kim Kyu-tae bukan setakat paparkan kisah kehidupan beberapa keluarga malah bagi pengajaran yang kuat juga macam persahabatan Mi-ran (Uhm Jung-hwa) dengan Eun-hee. Walaupun ada kisah yang dah selalu diceritakan tapi olahan dan kekuatan lakonan jadikan penceritaan dalam drama ni berbeza dan menyentuh perasaan.


Sinematografi Our Blues cemerlang dalam adunan yang menenangkan jiwa dengan keindahan laut dalam dan juga beberapa kawasan Jeju. Pengarah banyak gunakan kawasan berdekatan dengan laut yang sebati dengan kehidupan penduduk di sana. Dekat episod 20 ada kawasan Gunung Halla yang bersalji. Memang patut lah Jeju jadi tumpuan utama pelancong, banyak tempat yang cantik. 



Ada 10 soundtrack untuk drama Our Blues tapi lagu With You – Jimin BTS feat Ha Sung-woon paling menyentuh hati. Mungkin sebab lirik dia banyak penggunaan Bahasa Inggeris jadi senang nak faham dan muncul dekat kisah cinta Dong-seok dengan Min Seon-ah (Shin Min-a). Boleh kata drama Our Blues adalah reunion kepada Lee Byung-hun dengan Shin Min-a lepas A Bittersweet Life (2005). 

Drama dari Studio Dragon ni mempunyai kekuatan serba-serbi tapi kalau bukan penggemar naskhah drama yang berat tentang kehidupan mungkin susah nak terima dengan pace penceritaan yang perlahan. 

1. Team Production +, 2. Visual +, 3. Audio +, 4. Storyline +, 5. Casting +, 6. Genre +, 7. Themes +, 8. Editing +, 9. Social Message +, 10. Personal Thought += /10

5 comments

  1. dah lama dah dlm my list, tak tgk2 lagi walaupun minat giler ngan Woo Bin

    ReplyDelete
  2. AD ni tau..tak tahu la knpe x leh sign in...wahh makin byk movie dgn drama nk kene tgk ni..ishh masa x cukup nk tgk semuaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. laa ye ke? Google acc AD problem kot. Sama lah tak banyak masa gak, ni pun seminggu tengok satu episod hahaha

      Delete
  3. ramai yang cakap best tapi itulah sis tak minat sgt Lee Byung Hun..haha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.