Movie Review | The Gray Man (2022)

Sunday 24 July 2022


Director : Anthony Russo, Joe Russo
Writer :  Joe Russo, Christopher Markus, Stephen McFeely
Cast : Ryan Gosling, Chris Evans, Ana de Armas, Jessica Henwick, Regé-Jean Page, Wagner Moura, Julia Butters, Dhanush, Alfre Woodard, Billy Bob Thornton 
Production Company : AGBO, Roth/Kirschenbaum Films
Distributor : Netflix
Genre : Action / Thriller
Running Time : 129 minutes
Release Date : 22 July 2022
Trailer :


Six (Ryan Gosling) dilatih di bawah Sierra program milik yang dikendalikan oleh pegawai rasmi CIA, Donald Fitzroy (Billy Bob Thornton). Selepas Donald bersara, pegawai baru hantar Six untuk hapuskan suspek target di Bangkok dengan bantuan ejen Dani Miranda (Ana de Armas). Walaupun Six berjaya bunuh target tapi dia dapat maklumat mengenai Denny Carmichael (Regé-Jean Page). Target yang dibunuhnya juga bukan calang orang kerana dia adalah Sierra Four. 

Six yakin maklumat tu sahih sebab tak ada yang tahu tentang program Sierra malah identiti mereka juga tiada dalam pangkalan data. Hanya yang di dalam program Sierra saja tahu mengenai Sierra. Six pilih untuk berhubung kembali dengan Donald untuk minta bantuan sebelum ditangkap oleh CIA. Dani yang dituduh bersubahat dengan Six pula pergi ke Berlin untuk bersihkan nama dia. 


Denny panggil bekas ejen CIA yang kejam dan berhati batu, Lloyd Hansen (Chris Evan) untuk dapatkan kembali data yang ada di tangan Six sebelum maklumat tersebut sampai ke tangan media. Lloyd kerah semua skuad khas untuk tangkap Six dan arahkan Suzanne untuk jaga Donald dengan Claire sebagai tebusan untuk umpan Six. 

Penceritaan The Gray Man bersifat straightforward dan ringkas untuk difahami oleh sesiapa saja. Walaupun tak ada kejutan atau plot twist namun penceritaan dipaparkan dengan bagus oleh lakonan yang mantap oleh barisan pelakon ternama. Chris Evan berjaya buang imej dan persona Captain America yang dilakonkan sejak sedekad lamanya. Dia pun nampak seronok dengan watak antagonis nak pula dia sendiri yang request untuk lakonkan watak Lloyd walhal dia dapat offer sebagai watak Six. 


Tertarik untuk layan The Gray Man arahan Russo Brothers ni gara-gara Dhanush lah. Happy bila tengok watak dia sebagai Lone Wolf digarap dengan menarik dan dapat screentime yang agak banyak dari yang dijangka. Stunt dia pun sharp tapi sayanglah bila naskhah The Gray Man terbawa-bawa dengan tajuk filem sebab beberapa babak aksi terlindung dengan pencahayaan yang malap ataupun kabus dan asap tebal. Drone shot hasil kreativiti Stephen F. Windon dah mantap tapi pencahayaan pula bermasalah sedangkan babak klimaks ada hand-to-hand combat antara Lloyd dengan Six. 

Kali kedua tengok performance Ana de Armas lepas filem Knives Out (2019) dan sama seperti sebelumnya watak Ana menyerlah sebagai ejen Dani. Dinamik Ana sama level dengan Six menambahkan impak pada penceritaan. 


Walaupun filem The Gray Man berkisarkan dunia ejen CIA yang hati keras tapi Russo Brothers tetap tampilkan soft side beberapa watak. Macam babak Six dengan Claire di safe house ataupun watak Lone Wolf yang berpegang dengan prinsip dan ajaran Hindu. 

The Gray Man diadaptasikan dari novel yang mempunyai 10 jilid jadi filem ni merupakan installment pertama. Boleh nampak watak Lone Wolf akan team up dengan Six dan Dani. Russo Brothers pun datang ke Mumbai minggu ni untuk berjumpa dengan beberapa orang ternama di Bollywood. Macam boleh hidu je niat diorang tambah pula percentage audience Netflix agak lemah di India jadi menyelam sambil minum air lah kan?


Hopefully lepas ni Russo Brothers tayang dulu franchise ni di panggung wayang sebelum masuk ke Netflix sebab saying lah action pack movie macam ni tak ditonton di skrin besar. Music score dari Henry Jackman pun hidupkan saspen dan elemen thriller sampai tak senang duduk jadinya. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought + 1 =  9/10

6 comments

  1. so lepas ni kemungkinan ada sekuel ke? nak kena mula tengok filem yang ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. high possibility sebab movie ni based on novel

      Delete
  2. Netflix dah memanggil2 nak tengok movie nih, tapi x sempat..anyway thanks for the review. Tak sangka jugak Chris Evan ambil watak antagonis..

    ReplyDelete
  3. Okay filem ni belum tengok lagi tapi ada dah dalam list.

    ReplyDelete
  4. Seronok memang layanlah cerita ni!

    ReplyDelete
  5. Belum sempat lagi nak tengok cerita ni kat Netflix. Harap ada masa nanti.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.